Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.1°C20.7°C
2 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.5°C18.5°C
2 BF 68%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C16.6°C
3 BF 70%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.4°C18.0°C
4 BF 52%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C19.9°C
3 BF 40%
Στις εσχατιές του ονείρου της Αναγέννησης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Στις εσχατιές του ονείρου της Αναγέννησης

ΤΕΧΝΗ

Η ομάδα “Ρόδα”, από την ίδρυσή της το 1991, υπηρετεί πιστά την ιδέα ενός “ιερού” τελετουργικού θεάτρου και ταυτόχρονα την ιδέα ενός ολικού θεάτρου που να μην είναι απλώς άθροισμα αριθμητικό των κατά ποσόν και ποιόν μερών ενός δράματος χωρίς κοινό παρονομαστή. Να αποτελεί μια “σύσταση πραγμάτων” που υπερβαίνει τον ονομαστικό αριθμό των μερών της. Μια άποψη κοντά στην αντίληψη της “Ποιητικής” του Αριστοτέλη. Επίσης κοντά στη ρήση σοφίας του Λάο Τσε ότι “Μια άμαξα είναι κάτι περισσότερο από το άθροισμα των εξαρτημάτων της.” Προστίθεται η λειτουργία της.

Αυτή την αντίληψη, ανθρωπιστική, υπηρετεί η ομάδα “Ρόδα” και στην παράσταση της “Τρικυμίας” του Σαίξπηρ στο “Θέατρο Βράχων”, σε σκηνοθεσία της Μαρίας Περετζή, στην ικανή ηχοποιητική μετάφραση του Δημήτρη Περετζή.

Είναι το τελευταίο έργο του Σαίξπηρ, το οποίο έγραψε για να παίξει ο ίδιος τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Πρόσπερου, ενός “μάγου” της Αναγέννησης που τσακίζει το μαγικό ραβδί του. Μαζί με το ναυαγισμένο όνειρο του καινούργιου ανθρώπου και το τσακισμένο μαγικό ραβδί της ποίησης που απελευθερώνει, πρόωρο τέλος του ουμανιστικού ιδεώδους και “απομάγευση” της ζωής.  Άρχεται ο στυγνός αιώνας της αποικιοκρατίας και του υποκριτικού ψευδοανθρωπισμού, που ακόμα καλά κρατεί.

Η “Τρικυμία” ως μορφή είναι μάλλον μία “Μάσκα”, είδος θεατρικό μεικτό, κωμωδία και δράμα μαζί, με μουσική, χορό, τραγούδι, παντομίμα, πολυτελή κοστούμια, σκηνικά, ένα “μιούζικαλ”, ίσως, της εποχής, μια παραγγελία προορισμένη για το βασιλικό και εν γένει αυλικό κοινό.  Όπου, εδώ, ο Σαίξπηρ αξιοποιεί την ευκαιρία για να εκθέσει ποιητικά τις ουμανιστικές θέσεις του επάνω στον άνθρωπο, την τέχνη, το θέατρο και τη ζωή. Με το έργο τοποθετημένο στρατηγικά στις εσχατιές του ονείρου της Αναγέννησης που σβήνει.

Είδαμε μια πολυμελή δεμένη, σχεδόν ισοκέφαλη ομάδα σε παράσταση συνόλου, με ασκημένους χορευτές - ηθοποιούς - ζογκλέρ, ταχυδακτυλουργούς, ακροβάτες, σε κατάσταση “νηφάλιας μέθης» να υπερβαίνουν τον καθημερινό τους εαυτό, μιμούμενοι με εντέλεια τραγική τα θεϊκά νευρόσπαστα που ψελλίζουν τη λέξη “ελευθερία!” Μια παράσταση σχεδόν αυθεντική “μάσκας”, όπως πιθανότατα θα παιζόταν μπροστά στο οικείο αριστοκρατικό κοινό της. Ταυτόχρονα λαϊκή στην αποθεωτική, εκθαμβωτική, λαμπερή, αψεγάδιαστα θεατρική της θεαματικότητα.

Ο περιορισμένος χώρος (450 λέξεις) δεν μου επιτρέπει, δυστυχώς, να αναφερθώ αναλυτικά στις επιμέρους επιδόσεις. Μετέχουν ισότιμα οι: Σταμάτης Λόγος,  Ίρις Μπαγλανέα, Ιουλία Βεντίκου, Σταύρος Κάππας, Θωμάς Γκότσης, Δημήτρης Μπόζες, Δημήτρης Νέλλας, Γιάννης Αγγέλης, Γιώργος Κωστογιάννης, Χρήστος Βαλαώρας Γιώργος Ντούνης,  Άννα Κυπραίου, Αλέξανδρος Μπάτσης, Πάττυ Παπαγεωργίου, Πία Πιερράκου, Γεωργία Καρούτσου, Εύα Αυλίδου, Λένα Κοντοπίδου, Χρυσούλα Μπέτσα, Αθηνά Παπαφώτη, Μαρίζα Πελεκάνου, Βίκυ Τσέλιου, Αλέξανδρος Τζέκας, Μαρία Τσούγκα, στους δουλεμένους, φινιρισμένους ρόλους και στον απολαυστικό χορό των ξωτικών.

Με το εκπληκτικό σκηνικό του Νίκου Τσιουμπλεξή και τα μοναδικά, αριστουργηματικά κοστούμια, ραμμένα όλα στο χέρι, της ομάδας. Τη χαρισματική μουσική των Τάκη Πατερέλη, Πίας Πιερράκου, Γιώργου Ντούνη, Μαρίας Περετζή. Τα ηχητικά του Δημήτρη Δημητριάδη, τους λειτουργικούς φωτισμούς (Μαρία Περετζή, Δημήτρης Νέλλας, Φώτης Τραγανουδάκης) και τη διδασκαλία των χορικών (Μαρία Περετζή), Δημήτρης Νέλλας, Φώτης Τραγανουδάκης).

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL