ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΗΛΕΚΤΡΑ ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗ
Στον αποκλεισμό από την εκλογική διαδικασία της 25ης Ιανουαρίου οδηγούνται οι 100.000 γεννηθέντες το 1997, μετά τη χθεσινή απόφαση του υπηρεσιακού υπουργού Εσωτερικών Μιχ. Θεοχαρίδη. Είχε προηγηθεί κατά τη συνεδρίαση της διακομματικής επιτροπής τη Δευτέρα η τοποθέτηση Μουρούτη εκ μέρους της Ν.Δ., όπου ζητούσε από τον υπουργό να μην προχωρήσει σε καμία ρύθμιση υπέρ των 18άρηδων, αποκλείοντας το ενδεχόμενο συμμετοχής τους. Το ζήτημα της συμμετοχής στις εκλογές είχε τεθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ αλλά και από το ΚΚΕ.
Χθες, όμως, ο υπηρεσιακός υπουργός Εσωτερικών Μιχ. Θεοχαρίδης επικαλέστηκε θεσμική αδυναμία προκειμένου να εισηγηθεί Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου λόγω "των ασφυκτικών προθεσμιών", καθώς μέχρι τις 10 Ιανουαρίου του 2015 "είναι η καταληκτική ημερομηνία αποστολής από τους αντιπεριφερειάρχες όλης της χώρας προς το υπουργείο Εσωτερικών των αποφάσεών τους περί καθορισμού των συσταθέντων εκλογικών τμημάτων της Επικράτειας". Επίσης, ο υπηρεσιακός υπουργός Εσωτερικών σημειώνει ότι από το Π.Δ. 26/2012 "δεν προκύπτει νομοθετική εξουσιοδότηση" για να νομοθετήσει "προτείνοντας την έκδοση σχετικού προεδρικού διατάγματος" που να διευκολύνει την ψήφο των 100.000 18άρηδων. Ανακοίνωσε, λοιπόν, ότι οι γεννηθέντες το 1997 δεν θα ψηφίσουν στις βουλευτικές εκλογές.
"Κούφια" η ρητορική των επιτευγμάτων
"Με τη απόφαση περί του αποκλεισμού, τελικά, των γεννηθέντων το 1997 από την άσκηση του συνταγματικά κατοχυρωμένου εκλογικού τους δικαιώματος, η απερχόμενη κυβέρνηση αποδεικνύεται, στην καλύτερη περίπτωση και εκτός των άλλων, επιχειρησιακά ανέτοιμη και διοικητικά ανίκανη" καταγγέλλει ο Κώστας Πουλάκης, αντιπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ στη διακομματική επιτροπή. "Η δήλωση του σημερινού υπηρεσιακού υπουργού Εσωτερικών περί των ασφυκτικών πλέον χρονικών περιθωρίων αναδεικνύει την αδράνεια των προκατόχων του, στελεχών της Ν.Δ., κ. Ντινόπουλου και Μιχελάκη, οι οποίοι, ενώ είχαν ενημερωθεί για το ζήτημα που θα ανέκυπτε με τη συμμετοχή των 18χρονων πολιτών στις εκλογές, δεν ανέλαβαν καμία νομοθετική ή διοικητική πρωτοβουλία που θα επέτρεπε την επίλυση του τεράστιου αυτού πολιτικού και συνταγματικού προβλήματος. Αναδεικνύει, όμως, και το πόσο 'κούφια' είναι η ρητορική των δήθεν 'επιτευγμάτων' της κυβέρνησης, αφού το έργο του online Εθνικού Δημοτολογίου, που θα μπορούσε να επιλύσει άμεσα γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, όπως η συγκεκριμένη, παραμένει ανεκμετάλλευτο" τονίζει ο Κ. Πουλάκης, προσθέτοντας: "Αποτέλεσμα της αδιαφορίας και της ανικανότητας των κυβερνητικών στελεχών της Ν.Δ. είναι το σημερινό αδιέξοδο, που οδηγεί στον αποκλεισμό των νέων εκλογέων από τις κρισιμότερες για το μέλλον της χώρας εκλογές. Ευτυχώς, σε λίγες μέρες η κυβέρνηση αυτή θα αποτελεί παρελθόν. Και μαζί της η γραφειοκρατία, η αναποτελεσματικότητα και η υποταγή του διοικητικού ορθολογισμού σε μικροκομματικούς σχεδιασμούς. Έτσι κι αλλιώς, η πορεία προς το νέο δεν μπορεί να αποτραπεί". Να διασφαλιστεί το δικαίωμα των νέων στην ψήφο ζήτησε και το ΚΚΕ.
"Όποιος φοβάται τη νεολαία είναι σίγουρο ότι τίποτε θετικό δεν μπορεί να εγγυηθεί για το μέλλον αυτού του τόπου" είχε δηλώσει προηγουμένως η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και επικεφαλής της ΕΕΚΕ Δικαιοσύνης Ζ. Κωνσταντοπούλου, έχοντας προειδοποιήσει λέγοντας: "Η κυβέρνηση Σαμαρά, κυβέρνηση πολλαπλών εκτροπών, ας μην οχυρωθεί έμφοβα πίσω από τυπικές δικαιολογίες και τεχνικά προσχήματα: η ψήφος των 18ρηδων είναι και συνταγματικά κατοχυρωμένη, και δημοκρατικά εγγυημένη, και τεχνικά εφικτή. Θα αποτελέσει όνειδος για την κυβέρνηση το να επιχειρήσει να αποστερήσει ή να περιορίσει το θεμελιώδες αυτό συνταγματικό δικαίωμα των νέων".
Το "όχι" του Γ. Μουρούτη
Το θέμα είχε τεθεί στη συνεδρίαση της διακομματικής επιτροπής τη Δευτέρα από τον Κ. Πουλάκη, χαρακτηρίζοντας "μείζον" το ζήτημα της ψήφου των νέων "που ενηλικιώνονται εντός του 2015 και οι οποίοι κινδυνεύουν να στερηθούν το εκλογικό τους δικαίωμα εξαιτίας μίας αστοχίας του θεσμικού πλαισίου που αναδείχθηκε τώρα λόγω του χρόνου διεξαγωγής των εκλογών". Γι' αυτό και ζήτησε από τον υπηρεσιακό υπουργό "να εξαντλήσει κάθε περιεχόμενο για την άμεση επίλυση αυτού του εξαιρετικά σημαντικού, συνταγματικά και πολιτικά, προβλήματος". Ο Γ. Γκιόκας, εκπροσωπώντας το ΚΚΕ, ζήτησε οι γεννηθέντες το 1997 να ενταχθούν στους εκλογικούς καταλόγους ως "παραληφθέντες εκλογείς" και να γίνει ρύθμιση άμεσα με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Ο Γ. Μουρούτης, εκπροσωπώντας τη Ν.Δ., χρησιμοποίησε ως πρόσχημα την "τήρηση νομιμότητας" και υποστήριξε ότι "δεν μπορεί να αλλάξει τώρα το σχετικό Π.Δ., αφού η Βουλή έχει διαλυθεί". Ενώ ο Ν. Σαλαγιάννης, εκπροσωπώντας το ΠΑΣΟΚ, τάχθηκε αορίστως υπέρ της ψήφου των γεννηθέντων το 1997.
Στη συνεδρίαση της διακομματικής επιτροπής, οι εκπρόσωποι των κομμάτων ζήτησαν την άμεση εκταμίευση της έκτακτης εκλογικής χρηματοδότησης που αντιστοιχεί στο 0,008% επί των εισπραχθέντων του 2014 και να δοθεί μέρος της τακτικής χρηματοδότησης του πρώτου τριμήνου του 2015. Ταυτόχρονα, ζήτησαν από το υπουργείο Εσωτερικών να συμβάλει ώστε να ενεργοποιηθεί ο κρατικός μηχανισμός για τυχόν κακοκαιρία και "να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα για τη διευκόλυνση της μετακίνησης των εκλογέων και των αρμόδιων για την εκλογική διαδικασία προσώπων". Παράλληλα, ζήτησε την παροχή ειδικής έκπτωσης σε όλα τα μέσα μεταφοράς, αλλά και τη μη είσπραξη διοδίων τελών κατά το Σαββατοκύριακο των εκλογών, ώστε να ελαχιστοποιηθούν κατά το δυνατόν οι οικονομικοί φραγμοί στην άσκηση του κορυφαίου δημοκρατικού δικαιώματος των πολιτών.