Δριμύ κατηγορώ κατά της κυβέρνησης της ΝΔ για το νέο Κώδικα των ΟΤΑ που συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής, εξαπέλυσε ο βουλευτής Δράμας, Τομεάρχης Εσωτερικών και Ειδικός Αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Θεόφιλος Ξανθόπουλος. «Ο προτεινόμενος κώδικας δεν αποτελεί μεταρρύθμιση. Είναι για μια νεοφιλελεύθερης αντίληψης υποβάθμιση του ρόλου των ΟΤΑ και αμφισβήτηση της αποτελεσματικότητας του δημόσιου χαρακτήρα τους», τόνισε. Και πρόσθεσε: «Στόχος είναι να ελεγχθούν οι δήμοι ώστε να μπορεί η κεντρική κυβέρνηση να χαράσσει τις πολιτικές της. Και προσπαθεί να το επιτύχει αυτό είτε με την οικονομική ασφυξία των δήμων είτε με την στελεχιακή ένδεια είτε με τον συνεχή έλεγχο και την περιφρόνησή τους από την κεντρική διοίκηση».
«Οι ανάγκες της κοινωνίας για μια αυτοδιοίκηση ισχυρή, αποκεντρωμένη, με αρμοδιότητες και πόρους και κυρίως έτοιμη να αναλάβει την ευθύνη και το κόστος, πολιτικό και οικονομικό και κοινωνικό, για να οδηγήσει τις τοπικές κοινωνίες στη νέα εποχή, δεν εξυπηρετούνται με το παρόν νομοσχέδιο», σημείωσε. Όπως παρατήρησε στο ν/σ των 774 άρθρων δεν υπάρχει ούτε μία διάταξη για τη μητροπολιτική διοίκηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ενώ δεν γίνεται καμία αναφορά στην πρόσφατη έκθεση-καταπέλτη του Συμβουλίου της Ευρώπης για την ουσιαστική ανυπαρξία αποκέντρωσης στην Ελλάδα.
Είπε επίσης ότι σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της ΚΕΔΕ, το 2009 οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι των Δήμων αποτελούσαν το 8% του προϋπολογισμού ενώ το 2025 ήταν μόλις 3,5%. Επίσης, ο Καλλικράτης που εξακολουθεί να ισχύει, δεν εφαρμόζεται καθώς προβλέπει 8,5 δισ. για το 2026 στους ΟΤΑ πρώτου βαθμού και ο φετινός προϋπολογισμός διαθέτει μόλις 2,7 δισ. ευρώ. Οι ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού λειτουργούν περίπου με το 50% του προσωπικού. «Και όλα αυτά ενώ εκχωρούνται αρμοδιότητες στους δήμους χωρίς να ενισχύονται με τις απαραίτητες πιστώσεις και το αναγκαίο προσωπικό. Καμία συμμετοχή σε αναπτυξιακά σχέδια. Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αγνοείται...Από το ‘20 μέχρι και τον προτεινόμενο Κώδικα η κυβέρνηση καταβάλλει μια συστηματική προσπάθεια ελέγχου των πράξεων των ΟΤΑ και απαξίωσής τους», επισήμανε.
Στη συνέχεια εξαπέλυσε νέες βολές κατά του καινοφανούς εκλογικού νόμου «Φρανκενστάιν», όπως τον αποκάλεσε που καθιερώνει η κυβέρνηση στους ΟΤΑ, με βάση το οποίο θα υπάρχει ψήφος πρώτης και δεύτερης κατηγορίας. Ψήφος κύρια και ψήφος εναλλακτική. «Μπορεί λοιπόν στους μεγάλους Δήμους ένας συνδυασμός να έχει πάρει το 25-30% των ψηφοδελτίων και να εκλέγεται στη διοίκηση του Δήμου ή της περιφέρειας με τις επικουρικές, τις εναλλακτικές ή τις ψήφους συμπάθειας. Και αυτός που έχει 25% παίρνει τα 3/5 του περιφερειακού ή δημοτικού συμβουλίου. Υπάρχει μετάλλαξη της λαϊκής ψήφου και αναντιστοιχία της επιλογής των πολιτών», υπογράμμισε.
Απαντώντας δε στο επιχείρημα της κυβέρνησης ότι έτσι αποφεύγεται ο δαπανηρός δεύτερος γύρος των εκλογών, είπε με νόημα: «Σας έχω μια πολύ ριζοσπαστική πρόταση, κύριε υπουργέ. Καταργήστε και τον πρώτο, γιατί είναι εξίσου δαπανηρό και να πηγαίνουμε με κλήρωση».
Όσον αφορά την ηλεκτρονική ψηφοφορία, σημείωσε χαρακτηριστικά: «Ειδικά σε αυτήν την περίοδο όπου η Νέα Δημοκρατία ελέγχεται, κορυφαία στελέχη της έχουν καταδικαστεί για τη διαρροή προσωπικών δεδομένων και η κυβέρνηση κάνει ό,τι μπορεί για να μας πείσει ότι δεν σέβεται ούτε το απόρρητο της επικοινωνίας, ούτε το δικαίωμα στο απόρρητο της ψηφοφορίας, έρχεστε να καθιερώσετε αυτήν τη δυνατότητα της επιστολικής ψήφου, της ηλεκτρονικής ψήφου, χωρίς να υπάρχουν τα εχέγγυα, χωρίς να υπάρχει μια διακομματική επιτροπή, χωρίς να υπάρχει κάποιος έλεγχος».
Κάλεσε τέλος την κυβέρνηση να αποσύρει την απαράδεκτη διάταξη για υποχρεωτική κλήτευση και των υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών σε δίκες μεταξύ εργαζομένων και ΟΤΑ, «διότι δεν νοούνται Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης που έχουν τη συνταγματική τους αυτοτέλεια να τελούν υπό επιτροπεία».