ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΕΛΙΓΓΩΝΗΣ
Με τριγμούς και διαφωνίες "με το καλημέρα" έρχεται αντιμέτωπος ο Ευ. Μεϊμαράκης, παρά το γεγονός ότι ο ίδιος ισχυροποιήθηκε στον προεδρικό θώκο της Ν.Δ., αφού προχθές η Πολιτική Επιτροπή του κόμματος τον εξουσιοδότησε να παραμείνει στην ηγεσία ώς την άνοιξη του 2016.
Κατά την περασμένη εβδομάδα διεξήχθη σκληρό εσωκομματικό μπρα ντε φερ στη Ν.Δ., ενδεικτικό του κινδύνου που θα αντιμετωπίσει η ενότητα του κόμματος όταν έρθει η ώρα της διαδοχής του Ευ. Μεϊμαράκη. Ο πρόεδρος της Ν.Δ. είχε αφήσει να διαρρεύσει πως θα ζητούσε από την Πολιτική Επιτροπή την ανανέωση της θητείας του ώς την άνοιξη του 2016, με ταυτόχρονη εξουσιοδότηση να αλλάξει, μέσω συνεδρίου, ο τρόπος εκλογής αρχηγού. Εξάλλου, ο Ευ. Μεϊμαράκης, με συνέπεια από το 2009, έχει αντιταχθεί στην ανάδειξη ηγεσίας "από τους περαστικούς των δύο ευρώ", όπως έχει πει χαρακτηριστικά. Οι... "τάσεις" παραμονής του Ευ. Μεϊμαράκη ενεργοποίησαν τις φιλοδοξίες ορισμένων επίδοξων "δελφίνων", όπως ο Μ. Βορίδης και ο Κυρ. Μητσοτάκης, οι οποίοι έσπευσαν, με ραδιοφωνικές συνεντεύξεις τους, να ταχθούν υπέρ της εκλογής νέας ηγεσίας "εδώ και τώρα", επισείοντας, μάλιστα, τον κίνδυνο ραγδαίων πολιτικών εξελίξεων. Η ανταπάντηση του Ευ. Μεϊμαράκη ήταν μία διαρροή, σύμφωνα με την οποία την περασμένη Παρασκευή θα πρότεινε στην Πολιτική Επιτροπή να εκλεγεί νέος πρόεδρος της Ν.Δ. στις... 30 Αυγούστου.
Το γάντι που σήκωσε ο Ευ. Μεϊμαράκης ενεργοποίησε όλα τα στρατόπεδα του κόμματος, με πρώτο και βασικό το "καραμανλικό", και έτσι, τα ξημερώματα της περασμένης Πέμπτης, 62 από τους 76 βουλευτές της Ν.Δ. υπέγραφαν κείμενο - διακήρυξη με το οποίο τάσσονταν υπέρ της παραμονής του προέδρου της Ν.Δ. στην ηγεσία και ταυτόχρονα προειδοποιούσαν τους "δελφίνους" να... μην θέτουν τις δικές τους προτεραιότητες πάνω από τις ανάγκες της χώρας. Κάπως έτσι, προχθές ο Ευ. Μεϊμαράκης, έχοντας την ενεργό στήριξη του Κ. Καραμανλή και της Ντ. Μπακογιάννη και τη σιωπηρή του Αντ. Σαμαρά, πήρε εντολή να διατηρήσει τα ηνία ώς την άνοιξη του 2016, αλλά και να οδηγήσει τη χώρα στις εκλογές, αν αυτές διεξαχθούν το φθινόπωρο ή ώς την άνοιξη.
"Δυσβάσταχτη" συναίνεση
Παρ' όλα αυτά, καίτοι ο πρόεδρος της Ν.Δ. είναι από προχθές ισχυροποιημένος, ο δρόμος του είναι στρωμένος με αγκάθια. Ολοένα και περισσότερα "γαλάζια" στελέχη και βουλευτές δυσφορούν με το γεγονός ότι η Ν.Δ. είναι αναγκασμένη να ψηφίζει τα κυβερνητικά νομοσχέδια που συνδέονται με την παραμονή της χώρας στο ευρώ, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις που "γαλάζιοι" βουλευτές συγκεκριμένης περιφέρειας υπερψηφίζουν μέτρα που θίγουν τους ψηφοφόρους της περιφέρειάς τους, ενώ ο αντίστοιχος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ που εκλέγεται στην ίδια περιφέρεια τα... έχει καταψηφίσει!
Ο Ευ. Μεϊμαράκης, προσώρας, επιχειρεί να ισορροπήσει μεταξύ της αναγκαίας συναίνεσης προς την κυβέρνηση και των αντιδράσεων που εκδηλώνονται στο εσωτερικό του κόμματός του. Έτσι, η τακτική του είναι διττή: από τη μια, έχει υψώσει κατακόρυφα τους αντιπολιτευτικούς τόνους προς την κυβέρνηση και, από την άλλη, ξεκαθαρίζει πως η Ν.Δ. δεν έχει άλλη επιλογή από το να συμβάλει με την ψήφο της στην παραμονή της χώρας στο ευρώ. "Το Μνημόνιο είναι αναγκαίες πολιτικές για να παραμείνουμε στο ευρωπαϊκό πλαίσιο", επαναλαμβάνει διαρκώς, ενώ τονίζει ότι "τα μέτρα και η συμφωνία έχουν υπογραφή Τσίπρα-Καμμένου", προσπαθώντας να βγει από το κάδρο του πολιτικού κόστους που επιφέρουν, ευλόγως, τα ψηφισθέντα μέτρα - αλλά και όσα έρχονται.
"Ιδεολογικές" διαφωνίες
Σε κάθε περίπτωση, ενόψει και των εκλογών που ο Ευ. Μεϊμαράκης συνεχίζει να προβλέπει -αν και, ευλόγως, τις απεύχεται-, ο πρόεδρος της Ν.Δ. επιχειρεί να στρέψει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης προς το Κέντρο. Έχει ήδη ανακοινώσει πως η Ν.Δ. θα απευθυνθεί και θα εκφράσει το "κοινωνικό και μεταρρυθμιστικό Κέντρο" και τον "μεσαίο δρόμο", πυροδοτώντας νέες αντιδράσεις στο εσωτερικό του κόμματος. Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί ότι οι βασικοί διαφωνούντες έχουν αντίθετη άποψη και ως προς τα ιδεολογικά, αλλά και ως προς τη στήριξη της Ν.Δ. στην κυβέρνηση. "Αυτή η παράταξη που λέγεται Δεξιά στην Ελλάδα, αυτό εκπροσωπούμε, αυτό είμαστε και αυτό δεν φτιάχτηκε ούτε αλλάζει", επισήμανε προχθές ο Μ. Βορίδης, προσθέτοντας ότι "το κοινοβουλευτικό παράδοξο δεν μπορεί να συνεχιστεί, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να συνεχίσει να κυβερνά με τις ψήφους της Ν.Δ.". "Εμείς κρατήσαμε την Ελλάδα όρθια στα προηγούμενα χρόνια και θα την κρατήσουμε ως περήφανοι δεξιοί, που δεν ντρέπονται τι ειναι", είπε και ο Αδ. Γεωργιάδης, που ζήτησε επίσης να τελειώσει η στήριξη της κυβέρνησης, διερωτώμενος "αν είναι ευθύνη και πατριωτική στάση να αφήνεις τη διακυβέρνηση σε έναν τυχοδιώκτη, απατεώνα και καταστροφέα".