Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
19.6°C22.4°C
1 BF 74%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.7°C21.3°C
2 BF 67%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
21 °C
19.9°C25.9°C
4 BF 71%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
21.4°C24.4°C
2 BF 79%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.9°C19.1°C
2 BF 77%
Ναυάγιο στην Πύλο / Τα σοβαρά και αναπάντητα ερωτήματα για τη ναυτική τραγωδία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ναυάγιο στην Πύλο / Τα σοβαρά και αναπάντητα ερωτήματα για τη ναυτική τραγωδία

ναυαγιο-πυλος

Στο μικροσκόπιο μπαίνουν οι χειρισμοί των ελληνικών αρχών όσον αφορά στην ναυτική τραγωδία που σημειώθηκε την Τετάρτη (14/6) ανοικτά της Πύλου και οδήγησε στον θάνατο 78 πρόσφυγες και μετανάστες ενώ υπάρχουν πληροφορίες για, περίπου, 500 αγνοούμενους ανάμεσά τους και άγνωστο αριθμό παιδιών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δύο είναι τα σοβαρά ερωτήματα που αναζητούν απάντηση:

-Το πρώτο, πώς αντιμετώπισαν την πληροφορία για το γεμάτο πρόσφυγες και μετανάστες αλιευτικό οι ελληνικές αρχές όταν ενημερώθηκαν το πρωί της Τρίτης (13/6)

-Το δεύτερο, πώς ανατράπηκε και βούλιαξε το αλιευτικό με τους, περίπου, 700 επιβαίνοντες, το πρωί της Τετάρτης (14/6), δηλαδή, μια ημέρα μετά την ενημέρωση και κινητοποίηση,  τη στιγμή που ήταν περιστοιχισμένο από σκάφη του λιμενικού αλλά και παραπλέοντα φορτηγά πλοία.

Τι λέει το ελληνικό Λιμενικό

Οι ελληνικές αρχές αναφέρουν ότι ουδέποτε σε όλες τις επικοινωνίες που είχαν με το αλιευτικό ζητήθηκε βοήθεια. Το αντίθετο, υποστήριξαν ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.

Όσον αφορά στο πώς συνέβη το πολύνεκρο ναυάγιο ενώ το αλιευτικό επιτηρούνταν από σκάφη του λιμενικού και φορτηγά πλοία και παράλληλα οι καιρικές συνθήκες ήταν άριστες,  οι ελληνικές αρχές αναφέρουν ότι  οποιαδήποτε βίαιη παρέμβαση εκ μέρους του λιμενικού θα μπορούσε να επιφέρει μετατόπιση και ναυτικό ατύχημα καθώς το αλιευτικό  αρνιόταν τη συνδρομή και το λιμενικό παρέμεινε δίπλα τους σε περίπτωση που χρειάζονταν βοήθεια.

 
Όσον αφορά στο πώς τελικά έγινε η ανατροπή του αλιευτικού και το πολύνεκρο ναυάγιο, το λιμενικό εκτιμά ότι «έχασε» τη μηχανή του και «μετά από λίγο μετακινήθηκαν οι άνθρωποι που ήταν μέσα... άλλαξε το κέντρο βάρους και έγινε το μοιραίο».

 Στον αντίποδα, η Alarmphone, μια από τις οργανώσεις που ενημέρωσαν για αλιευτικό σε άμεσο κίνδυνο γεμάτο με πρόσφυγες και μετανάστες,  αναφέρει ότι μετά την ανατροπή του αλιευτικού σκάφους, οι ελληνικές αρχές έσπευσαν να δικαιολογήσουν δημόσια την αποτυχία τους να διασώσουν τους ναυαγούς

«Η πραγματικότητα είναι ότι είχαν ειδοποιηθεί πολλές ώρες πριν ανατραπεί το σκάφος και είχαν ενημερωθεί από διάφορες πηγές ότι επρόκειτο για σκάφος σε κίνδυνο. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο σημείο βρίσκονταν  σκάφη του Λιμενικού Σώματος και ένα αεροσκάφος της Frontex. Οι ευρωπαϊκές αρχές θα μπορούσαν να είχαν στείλει επαρκείς πόρους διάσωσης χωρίς καθυστέρηση. Δεν το έκαναν γιατί η επιθυμία τους να αποτρέψουν τις αφίξεις ήταν ισχυρότερη από την ανάγκη να σώσουν εκατοντάδες ζωές». 

Το avgi.gr παρουσιάζει το χρονολόγιο της τραγωδίας όπως το παρουσιάζει το ελληνικό λιμενικό και το χρονολόγιο της τραγωδίας όπως το παρουσιάζει η Alarmphone, προκειμένου οι αναγνώστες να αποκτήσουν εικόνα διαβάζοντας όλα τα μέχρι στιγμής διαθέσιμα στοιχεία.

Το χρονολόγιο της τραγωδίας από το Λιμενικό για την Τρίτη 13 Ιουνίου

-Το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ, σύμφωνα με ανακοίνωση του Λιμενικού,  ενημερώθηκε το πρωί της Τρίτης (13/6)  γύρω στις 11:00 από το Κέντρο Επιχειρήσεων Ρώμης ότι υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος με μεγάλο αριθμό μεταναστών (στα διεθνή ύδατα νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου) σύμφωνα με πληροφορία που ελήφθη στις ιταλικές αρχές έπειτα από κλήση ακτιβίστριας ΜΚΟ.

-Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία έγινε περί τις 14:00 και το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα.

-Το αλιευτικό, εντοπίστηκε στις 15:35 από το ελικόπτερο του Λιμενικού να πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα έχοντας ικανό αριθμό ατόμων στα εξωτερικά καταστρώματα.

-Στις 18:00 έγινε δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα.

-Την ίδια ώρα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε - όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.

-Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.

-Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε - όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.

-Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία».

-Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.

-Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα.

-Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.

Το χρονολόγιο της τραγωδίας από το Λιμενικό για Τετάρτη 14 Ιουνίου ημέρα του ναυαγίου

- Στις 01:40 της 14ης Ιουνίου. Την ως άνω ώρα ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται.

-Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.

-Άμεσα το πλωτό του Λ.Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα

-Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»).

-Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα.

-Έναρξη ευρείας επιχείρησης έρευνας – διάσωσης

Το χρονολόγιο της τραγωδίας του Alarm Phone για τις 13/14 Ιουνίου

-Το πρωί της 13ης Ιουνίου, από τις 9:35 ώρα CEST (10:35 ώρα Ελλάδας), ο χρήστης του Twitter Nawal Soufi ειδοποιεί για ένα μεγάλο σκάφος σε κίνδυνο, το οποίο μετέφερε, σύμφωνα με τους ίδιους, 750 άτομα. Τις επόμενες ώρες, ο Nawal Soufi προσθέτει περαιτέρω πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένης της θέσης GPS του σκάφους που βρίσκεται σε κίνδυνο και ότι οι αρχές στην Ιταλία, την Ελλάδα και τη Μάλτα έχουν ειδοποιηθεί.

-14:17 CEST (15:27 ώρα Ελλάδας), το Alarm Phone λαμβάνει την πρώτη κλήση από το σκάφος που βρίσκεται σε κίνδυνο. Λένε ότι δεν μπορούν να επιβιώσουν τη νύχτα, ότι βρίσκονται σε μεγάλη αγωνία. Το Alarm Phone προσπαθεί να λάβει τις τρέχουσες συντεταγμένες GPS για να μπορέσει να ειδοποιήσει τις αρχές – αλλά η κλήση κόβεται. Προσπαθούμε να επανασυνδεθούμε μαζί τους.

-14:30 CEST (15:30 ώρα Ελλάδα),   επικοινωνούν ξανά λέγοντας στο Alarm Phone ότι θα έστελναν την τοποθεσία τους. Ωστόσο, δεν το κάνουν.

-15:52 CEST (16:52 ώρα Ελλάδος), επιβαίνοντες  τηλεφωνούν δύο φορές στο τηλέφωνο συναγερμού αλλά ήταν αδύνατο να τους καταλάβουμε

-16:04 CEST (17:04 ώρα Ελλάδος) Μιλάμε ξανά στους αναξιοπαθούντες. Λένε ότι θα έστελναν τη θέση τους GPS.

-16:13 CEST (17:13 ώρα Ελλάδος) Λαμβάνουμε τη θέση από τα άτομα που βρίσκονται σε κίνδυνο: N 36 15, 21 02. Προσπαθούμε να συλλέξουμε περαιτέρω πληροφορίες, αλλά δεν μπορούμε να επανασυνδεθούμε μαζί τους.

-16:53 CEST (17:53 ώρα Ελλάδος) Ειδοποιούμε τις ελληνικές αρχές μέσω email καθώς και άλλους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των Frontex και UNHCR Greece.

-17:13 CEST (18:13 ώρα Ελλάδος) Αποκαθιστούμε την επαφή με τους ανθρώπους που βρίσκονται σε κίνδυνο. Ακούμε "γεια, γεια", μετά η κλήση πέφτει. Προσπαθούμε να επανασυνδεθούμε, κάτι που δεν γίνεται.

-17:14 CEST (18:14 ώρα Ελλάδος) Λαμβάνουμε κλήση από το σκάφος σε κίνδυνο, αλλά δεν μπορούμε να ακούσουμε τίποτα.

-17:20 CEST (18:20 ώρα Ελλάδος)  Μιλάμε με τους αναξιοπαθούντες και αναφέρουν ότι το σκάφος δεν κινείται. Λένε: «Ο καπετάνιος έφυγε με μια βάρκα. Παρακαλώ, οποιαδήποτε λύση». Λένε ότι χρειάζονται φαγητό και νερό.

-17:34 CEST (18:34 ώρα Ελλάδος) Λαμβάνουμε άλλη μια κλήση από το σκάφος που βρίσκεται σε κίνδυνο και την ενημερωμένη θέση του: 36 18, 21 04 – πολύ κοντά στην προηγούμενη θέση. Λένε ότι το σκάφος είναι υπερφορτωμένο και ότι το αλιευτικό παλατζάρει

-18:00 CEST (19:00 ώρα Ελλάδος) Καλούμε την εταιρεία του εμπορικού σκάφους «Lucky Sailor», ενημερώνοντάς τους για το σκάφος που κινδυνεύει. Λένε ότι μπορούν να ενεργήσουν μόνο μετά από εντολή της  ελληνικής ακτοφυλακής.

Τις επόμενες ώρες, το Alarm Phone προσπαθεί να αποκαταστήσει την επαφή αλλά είτε οι κλήσεις δεν συνδέονται είτε είναι αδύνατο να καταλάβουν τις τους λένε.
 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL