Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
18 °C
16.4°C19.3°C
2 BF 77%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.1°C19.6°C
1 BF 73%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
19 °C
16.0°C18.8°C
3 BF 75%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
18 °C
17.2°C18.0°C
4 BF 77%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
15.9°C17.4°C
0 BF 82%
Τάνια Γιαννούλη / Αυτοσχεδιασμός on the road
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Τάνια Γιαννούλη / Αυτοσχεδιασμός on the road

1344867340.jpg

Aλλοτε μόνη, άλλοτε με το τρίο της, η Τάνια Γιαννούλη ταξιδεύει από φεστιβάλ σε φεστιβάλ κερδίζοντας ενθουσιώδεις κριτικές για μια μουσική που το έγκυρο Downbeat περιγράφει ως «συναρπαστικές μελωδίες, με μια ορμητική δυναμική, που ρέει ασταμάτητα».

Επίμονη, εργατική, πνευματώδης, τελειομανής, γεμάτη ενσυναίσθηση για φίλους και συνεργάτες, η Τάνια Γιαννούλη είναι τυχερή γιατί ξέρει τι θέλει να κάνει στη ζωή: μουσική! Μουσική που μοιράζεται και την κάνει ευτυχισμένη. Η αξία του ταλέντου, η γενναιοδωρία των αισθημάτων της την κάνουν πολύτιμη σε όσους την αγαπούν.

Διεθνής αναγνώριση

Οι πέντε δίσκοι της κυκλοφορούν από τη νεοζηλανδική Rattle και έχουν αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις στην Ελλάδα, και όχι μόνο: «Forest stories» (Tania Giannouli & Paulo Chagas, 2012), «Transcendence» (Tania Giannouli Ensemble, 2015), «Rewa» (Tania Giannouli / Rob Thorne, 2018), «In fading light» (Tania Giannouli trio, 2020) βρέθηκαν στις λίστες του διεθνούς Τύπου με τα «καλύτερα της χρονιάς». Ο πέμπτος, με τίτλο «Solo», κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2023.

Το άλμπουμ «Transcendence» συμπεριλήφθηκε στους πλέον σημαντικούς ελληνικούς δίσκους της δεκαετίας. Ετοιμάζοντας τις νέες της δουλειές, η Τάνια Γιαννούλη δίνει βάση στις καλές συνεργασίες και στον solo πιανιστικό αυθορμητισμό της. Το έγκυρο Downbeat περιγράφει τη μουσική της με θερμά λόγια: «Συναρπαστικές μελωδίες, με μια ορμητική δυναμική, που ρέει ασταμάτητα».

Η Τάνια Γιαννούλη έχει παρουσιάσει έργα της σε αίθουσες και σε φεστιβάλ, όπως τα Berliner Festspiele-Jazzfest Berlin, Madrid International Jazz Festival, Κ.Π.Ι. Σταύρος Νιάρχος, Enjoy Jazz Festival, November Music, Ars Musica, Jazzahead, Bergamo Jazz Festival, Skopje Jazz Festival, Bimhuis, και σε project, όπως το «634 λεπτά μέσα στο ηφαίστειο», όπου 14 μουσικοί αυτοσχεδίαζαν επί 10 ώρες μέσα στον κρατήρα του ηφαιστείου της Νισύρου.

H μουσική της για φιλμ και video art έχει ταξιδέψει σε φεστιβάλ, Biennale, μουσεία και γκαλερί. Έργα της έχουν ερμηνεύσει η Καμεράτα, το σύνολο Dissonart, η Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων. Τον Μάιο του 2021 ήταν μία από τους τρεις υποψήφιους για το βραβείο Deutscher Jazzpreis στην κατηγορία Piano / Keyboards International, μαζί με τους Tigran Hamasyan και Shai Maestro. Το σύνολό της υπήρξε η επίσημη συμμετοχή της Ελλάδας στο Athens Jazz Festival του 2022.

Τρεις κόσμοι διαφορετικοί

Με το υλικό του δίσκου «In fading light», με τον Κυριάκο Ταπάκη στο ούτι και την τρομπέτα του Ανδρέα Πολυζωγόπουλου, έχει γυρίσει όλη την Ευρώπη παίζοντας σε σημαντικές αίθουσες και φεστιβάλ. Όταν η Τάνια αποφάσισε να τον κυκλοφορήσει -εν μέσω lockdown- είχε πολλές αμφιβολίες για το εάν θα είχε νόημα να βγει ένας δίσκος σε εποχές που οι δυνατότητες για ταξίδια και συναυλίες ήταν ελάχιστες. Τελικά, οι αμφιβολίες της διαψεύστηκαν. Η ανταπόκριση ήταν εντυπωσιακή!

Το γερμανικό περιοδικό Jazzthetik κατέταξε την πρεμιέρα στο Jazzfest Berlin στα καλύτερα κονσέρτα του 2018, ενώ το All About Jazz επέλεξε τις συναυλίες της στο Wonderfeel Festival, αλλά και στο Zomer Fits Jazz Tour ως τις κορυφαίες για το 2019. Στο Enjoy Jazz Festival, στο Ludwigshafen, μετά το τέλος της συναυλίας βγήκε στο φουαγέ για να χαιρετήσει όσους την περίμεναν και να υπογράψει δίσκους. Ο κόσμος άρχισε να τη χειροκροτεί ξανά, εκτός σκηνής. Ήταν κάτι απρόσμενο, κάτι πραγματικά συγκινητικό...

Πιο καλή η μοναξιά;

Το να παίζει με το τρίο της είναι συναρπαστικό. Όταν, όμως, η Τάνια Γιαννούλη παίζει σόλο, αυτό της δίνει μια αίσθηση ελευθερίας, που δεν συγκρίνεται με τίποτα. Νιώθει πως μπορεί να «σκηνοθετήσει» ένα έργο με το ενδεχόμενο, στην πορεία, να βρεθεί κάπου αλλού μέσα από τον αυτοσχεδιασμό. Το να αφήνει χώρο στην έκπληξη είναι δημιουργικό. Της αρέσει να ταξιδεύει μόνη και να ανακαλύπτει νέες πόλεις, νέους ανθρώπους, χωρίς άλλες δεσμεύσεις.

Απ’ όταν πήρε το δίπλωμα, δεν είχε βρεθεί μόνη στη σκηνή, πέρα από την πρώτη περίοδο, με ρεσιτάλ για πιάνο σε κλασικό ρεπερτόριο. Ώσπου, με την παρότρυνση φίλων, το αποφάσισε. Έδωσε το πρώτο σόλο κονσέρτο στο Enjoy Jazz Festival του Μάνχαϊμ το 2020. Μια φοβερή εμπειρία, μια πολύ επιτυχημένη συναυλία. Ο όποιος δισταγμός της εκεί... εξαφανίστηκε!

"Στη σκηνή πρέπει να είσαι αυθεντικός"

 Οταν ταξιδεύει για μια solo συναυλία, οι δυσκολίες είναι πολλές. Έτοιμη να ερμηνεύσει ένα κοπιαστικό πρόγραμμα, αισθάνεται πως έχει την απόλυτη ελευθερία να οδηγήσει τους ακροατές σε νέα ηχητικά τοπία, συχνά απάτητα και από την ίδια

«Στη σκηνή δεν μπορείς να κρύψεις κάτι, είσαι απόλυτα γυμνός μπροστά στο κοινό. Πρέπει να είσαι ειλικρινής, απροσποίητος, αυθεντικός» λέει και κλείνει τα μάτια... Τα τελευταία τρία χρόνια η πιανίστα και συνθέτης μιας ιδιωματικής μουσικής έχει βρεθεί πολλές φορές μόνη στο «σανίδι» μιας αίθουσας συναυλιών. Το 2023 άρχισε τη 13η Ιανουαρίου με το Tania Giannouli Trio να παίζει live στη βελγική πρωτεύουσα για το Brussels Jazz Festival της νέας χρονιάς. Εκεί βρέθηκε και πάλι στις 9 Φεβρουαρίου για ένα σόλο ρεσιτάλ, στις Flagey Piano Days. Το κοινό αντέδρασε με τον ίδιο ενθουσιασμό, όπως εκείνη την πρώτη φορά (φθινόπωρο του 2020 ήταν, εν μέσω Covid) στο Μάνχαϊμ, στη διάρκεια του Enjoy Jazz.

It needs two to tango

Τέλη του ίδιου μήνα έγινε μια συνάντηση μαγική! Τον Nik Bärtsch η Τάνια τον είχε ήδη συναντήσει όταν -και οι δύο- υπήρξαν Artists in Residence του Enjoy του 2022 με τα προσωπικά τους projects. Ο ενθουσιασμός για τον άνθρωπο και τη μουσική του προϋπήρχε, ώστε να του προτείνει συνεργασία. Το ντουέτο τους, στην πολλά υποσχόμενη πρεμιέρα-πρόβα στο κλαμπ Moods της Ζυρίχης, καθήλωσε το κοινό. Φίλοι πια, θέλησαν να το επαναλάβουν.

Συναντήθηκαν τον Οκτώβριο του 2023 στην αίθουσα BASF Kultur του Enjoy. Τον απόηχο της συναυλίας τον απέδωσε ο David Cristol για το γαλλικό Jazz Magazine: «Σπάνια σηκώνουν το βλέμμα ο ένας από τον άλλο. Ακρίβεια ρολογιού, χωρίς το παραμικρό στραβοπάτημα! Κάποιος μπορεί να φανταστεί την πειθαρχία που απαιτεί αυτή η ακρίβεια. Ολόκληρο το πιάνο γίνεται ένα κρουστό. Χρησιμοποιούν τα χέρια, μπαγκέτες και άλλα αντικείμενα πάνω στις χορδές. Ένας “χορός για δύο”, στην άκρη ενός γκρεμού, που ενθουσίασε το ακροατήριο» έγραφε. Και πιο κάτω: «Μελωδικός λυρισμός από την Τάνια Γιαννούλη, μοτίβα επαναλαμβανόμενα από τον Bärtsch, με τους ρόλους να εναλλάσσονται, όπως ένα εκκρεμές».

Αυθόρμητο συνταίριασμα

Στη διαδρομή προς το μαγευτικό νορβηγικό Trondheim -για την εκεί σόλο συναυλία της- η Τάνια Γιαννούλη σταμάτησε για δύο ημέρες στο Gothenburg της Σουηδίας και βρέθηκε σε ένα στούντιο ηχοληψίας με τον επιδραστικό Νορβηγό τρομπετίστα Arve Henriksen. Το μουσικό τους συνταίριασμα ήταν αυθόρμητο και απόλυτο! Υπέροχο πιάνο, φανταστικός ηχολήπτης κι ένας δίσκος που σύντομα θα είναι στα χέρια μας - και στα πικάπ μας.

Το καλοκαίρι πέρασε και η Τάνια απόλαυσε πραγματικά τη νύχτα της απονομής στο Pierce College. Το βραβείο Greek International Women Award στην κατηγορία Arts & Culture της απονεμήθηκε ανάμεσα σε αξιόλογες και επιδραστικές Ελληνίδες σε όλους τους τομείς των επαγγελματικών και επιστημονικών δραστηριοτήτων.

Στην Pierre Boulez Saal

Μπαίνοντας Οκτώβριος του 2023, η Pierre Boulez Saal του Βερολίνου -με διευθυντή τον σπουδαίο πιανίστα και μαέστρο Daniel Barenboim-, έχοντας ήδη στο παρελθόν φιλοξενήσει μορφές σαν την Αργεντινή πιανίστα Martha Argerich και τον Ούγγρο ομότεχνό της Andras Schiff, υποδέχτηκε το τρίο του Αμερικανού αυτοσχεδιαστή τρομπετίστα και συνθέτη Amir ElSaffar. Η Τάνια Γιαννούλη έπαιξε και ηχογράφησε εκεί ως προσκεκλημένο, νέο μέλος του συνόλου. Η συνάντηση αυτή αναμένεται να αποδώσει έναν δίσκο όπου τα αραβικά μακάμ θα εμπλέκονται με τον ιδιωματικό «τζαζ» τρόπο της. Νοέμβριο μήνα η Τάνια αυτοσχεδίαζε στο περίφημο Bozar της πόλης των Βρυξελλών, ενώ στη μεγάλη οθόνη προβάλλονταν βουβές ταινίες του Ισπανού δημιουργού Segundo de Chomon (1871-1929) με τα μαγικά του πλάνα.

Χίμαιρα ή μια νέα Ημέρα;

Στις τελευταίες συναυλίες της χρονιάς, στο NDR της ραδιοφωνίας της Β. Γερμανίας, η Ελληνίδα πιανίστα έπαιξε με το νεοσύστατο τρίο της Hemera - εκ του Ημέρα. Μαζί της ο νέος αγαπημένος της συνεργάτης Michele Rabbia (κρουστά) και στο κοντραμπάσο ο Daniele Roccato. «Όπως η ελληνική θεότητα Ημέρα αναδύεται από τον Άδη, το σύνολο Hemera αφήνει πίσω του τις παραδοσιακές τζαζ φόρμες, ξανά και ξανά» ακούστηκε από το ραδιόφωνο του NDR την επομένη των δύο συναυλιών τους.

Τα χρόνια περνούν. Η Τάνια Γιαννούλη γίνεται όλο και πιο πολύ αποδεκτή από τους ευρωπαϊκούς μουσικούς κύκλους, αλλά ο τρόπος της παραμένει προσηλωμένος στο απλό, στο ουσιαστικό, στο αισιόδοξο. Το μέλλον άδηλον μεν, όμως την άνοιξη του 2024 θα βρεθεί για μια σόλο συναυλία μπροστά στο εξωτικό κοινό μιας νησιωτικής χώρας στον Ινδικό Ωκεανό...

Nik Bärtsch & Tania Giannouli in concert

Δημιουργικοί πιανίστες και αυτοσχεδιαστές, ο Nik Bärtsch από την Ελβετία και η Ελληνίδα Τάνια Γιαννούλη ενώνουν τις δυνάμεις τους για μία μοναδική συναυλία για δύο πιάνα στο μεγάλο αμφιθέατρο του Ωδείου Αθηνών.

Το 2022 ο Nik και η Τάνια ήταν artists in residence στο Enjoy Jazz Festival της Γερμανίας, όπου και γεννήθηκε η ιδέα του project τους. Μια σπάνια σύμπραξη δύο διαφορετικών μουσικών κόσμων. Οι σκοτεινοί τόνοι του Bärtsch και οι παγκόσμιες μελωδίες της Γιαννούλη, για πρώτη φορά μαζί στην Ελλάδα την Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών (Ρηγίλλης & Βασιλέως Γεωργίου Β΄).

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL