Live τώρα    
38°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
38 °C
35.4°C40.2°C
3 BF 22%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
33 °C
31.6°C33.8°C
3 BF 37%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
32 °C
32.0°C32.0°C
3 BF 57%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
34 °C
31.5°C38.3°C
3 BF 39%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
33 °C
32.9°C32.9°C
4 BF 31%
Γιώργος Αθανασίου στην «Α» / Το αν η ιστορία αξίζει να ειπωθεί προηγείται του αν έχεις τα χρήματα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Γιώργος Αθανασίου στην «Α» / Το αν η ιστορία αξίζει να ειπωθεί προηγείται του αν έχεις τα χρήματα

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Η ταινία «Τα άνθη στα άνθη» είναι μια μικρή, χειροποίητη ταινία που διαθέτει φυσικότητα και ειλικρίνεια. Η ιστορία είναι απλή. Δυο νέοι ήρωες θα περπατήσουν, θα κουβεντιάσουν και θα μοιραστούν μερικάκρυφά μυστικά. Είπαμε δυο λόγια με τον σκηνοθέτη της ταινίας Γιώργο Αθανασίου γι’ αυτή την ανεξάρτητη και γοητευτική απόπειρα

Πότε ξεκίνησες να σκέφτεσαι την ιδέα της ταινίας σου;

Η ιδέα γεννήθηκε στη διάρκεια της καραντίνας, όταν μαζευόμασταν πολλοί φίλοι σε σπίτια εφόσον δεν μπορούσαμε να βρεθούμε έξω. Τότε συνειδητοποίησα ότι υπήρχε έντονα η ανάγκη για επικοινωνία. Άρχισα, λοιπόν, να σκέφτομαι πώς θα ήταν να έφτιαχνα ένα φιλμ το οποίο θα βασιζόταν εξ ολοκλήρου στον διάλογο και στην ανάγκη των ανθρώπων να έρθουν κοντά. Έπαιρνα, λοιπόν, την κάμερα μαζί μου και άρχισα να βγάζω βίντεο με συζητήσεις που έκανα με φίλους και φίλες δεξιά και αριστερά. Μέσα σε αυτές τις συζητήσεις συμμετείχαν η Σοφία (Ιωάννου) και ο Κωνσταντίνος (Κωνιός) που έπαιξαν στην ταινία. Είδα ότι αυτοί οι δύο είχαν μια ιδιαίτερη επικοινωνία μεταξύ τους και αρχίσαμε να κάνουμε κάποιες συναντήσεις με ελεύθερο διάλογο και αυτοσχεδιασμούς. Φτιάχτηκε, λοιπόν, μια βασική ιδέα, πάνω στην οποία αρχίσαμε να ψάχνουμε την ιστορία που θέλαμε να πούμε.

Επομένως, ήταν προϊόν παρέας και όχι ενός σεναρίου που έκανες casting για τους ηθοποιούς σου.

Ναι, με κάποιο τρόπο προέκυψαν όλα αυτά. Εκείνη την περίοδο έβλεπα πολύ κόσμο, αλλά αυτοί οι δύο μού ταίριαξαν πιο πολύ.

Πώς επέλεξες τις τοποθεσίες που θα περπατούσαν οι ήρωές σου;

Μου άρεσε η ιδέα να είναι κάπου εκτός πόλης η δράση και μου φάνηκε ότι και οι ίδιοι οι χαρακτήρες θα επέλεγαν να συναντηθούν σε ένα ήσυχο πάρκο, μακριά από το χάος του κέντρου. Νομίζω ότι οι ίδιοι είχαν την ανάγκη να αφήσουν τον θόρυβο πίσω τους και να επικοινωνήσουν πραγματικά μεταξύ τους, και το πάρκο Τρίτση είναι ιδανικός χώρος. Μου άρεσαν το στοιχείο της λίμνης και ο τρόπος που γυαλίζουν οι χαρακτήρες αν τους τοποθετήσεις με την πλάτη στο νερό. Είναι ένα πάρκο πιο ευρωπαϊκό, θα μπορούσα να πω.

Τις δυσκολίες και τους περιορισμούς που σου επιβάλλει μια τόσο low budget δημιουργία είναι εύκολο να τα συμπεράνουμε. Υπάρχει κάτι στο οποίο η απουσία προϋπολογισμού σού λύνει τα χέρια;

Ναι, όταν είναι μικρή η ομάδα, η συνεννόηση μπορεί να γίνει πολύ πιο εύκολα και χωρίς να καίγεσαι στα τηλέφωνα και να παίρνεις άδειες για εξωτερικά γυρίσματα. Από την άλλη, εννοείται πως αν κάνεις κάτι τόσο low budget, όλοι συμμετέχουν γιατί τους ενδιαφέρει η ιδέα και ξέρουν ότι δεν θα πληρωθούν. Αν τύχει και η ταινία φτάσει σε κάποια σινεμά και βρει κάποιους θεατές, τότε σκέφτεσαι ότι όλο αυτό τελικά άξιζε τον κόπο και τον χρόνο σου, παρόλο που κατά πάσα πιθανότητα δεν θα κερδίσεις καθόλου χρήματα απ’ αυτό. Βέβαια, αν ξεκινούσα να δουλεύω έχοντας ήδη μια χρηματοδότηση, μπορεί και αυτή η ιδέα να μην εξελισσόταν έτσι. Εγώ αρχικά είδα τα δεδομένα και σκέφτηκα τι μπορούσα να κάνω με αυτά που είχα. Αποφάσισα ότι αυτή η ιστορία αξίζει να ειπωθεί και μάλιστα αυτό μπορεί να γίνει χωρίς χρήματα. Με όσα είχαμε στη διάθεσή μας φτιάξαμε κάτι με το οποίο θα ήμασταν ικανοποιημένοι.

ΑΝΘΗ ΣΤΑ ΑΝΘΗ

Οι διάλογοι ήταν γραμμένοι;

Όχι. Ξέραμε τι θέλαμε να πούμε και είχαμε τον σκελετό των διαλόγων, αλλά δεν ήταν γραμμένα τα λόγια. Άλλωστε, κάποιες από τις ιστορίες είναι αληθινές και θέλαμε να αφήσουμε τον διάλογο ελεύθερο, να λειτουργεί σαν παραθυράκι στην πραγματικότητα. Τη φυσικότητα την πετυχαίνει κάποιος όταν εκφράζεται με δικά του λόγια, όπως αισθάνεται. Εγώ ως θεατής, αν αρχίσω να καταλαβαίνω ότι αυτό που συμβαίνει στην οθόνη είναι ηθοποιία, κάπως μου το χαλάει. Θεωρώ ότι το σινεμά για να είναι σινεμά θα πρέπει να δείχνει κάτι που θα μπορούσε να είναι μια πραγματικότητα. Ζούμε σε ένα συνεχές τρέξιμο με χαώδεις σκέψεις. Αν δώσουμε λίγο χώρο σε έναν διάλογο και ακούσουμε πραγματικά κάποιον άλλο, αφού χαλαρώσουμε τις δικές μας άμυνες, τότε θα μαλακώσει και το συναίσθημα πανικού και μοναξιάς στην πόλη. Αυτή η σύνδεση είναι ένα πολύ όμορφο πράγμα που μπορεί να συμβεί και τυχαία - σε διακοπές με κάποιον ξένο άνθρωπο που μπορεί να γνωρίσουμε. Αυτή είναι μια μαγική στιγμή σύνδεσης και αυτό ήθελα να αποτυπώσω.

Διέκρινα επιρροές από Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ και Τζιμ Τζάρμους. Ποιοι άλλοι σε επηρέασαν;

Εκτός από αυτούς, είναι και ο παλιός Γούντι Άλεν, ο Νόα Μπόμπακ («Frances Ha»), ο Άντριου Μπουτζάλσκι που έκανε το «Funny Ha Ha», αλλά και ο Κάουφμαν («Η συνεκδοχή της Νέας Υόρκης»).

Πόσο δύσκολο είναι να κάνει κάποιος ανεξάρτητο σινεμά στην Ελλάδα;

Τώρα ανακαλύπτω κι εγώ πόσο δύσκολο είναι. Θεωρώ, όμως, ότι δεν πρέπει να σου βάζουν φραγμό τα λίγα χρήματα ή ο εξοπλισμός. Είτε έχεις κινητό αντί για κάμερα είτε έχεις 100 ευρώ όλα κι όλα, κάνε το καλύτερο που μπορείς. Αν έχεις μια ιδέα και ξέρεις πως να την υπηρετήσεις, στην πορεία θα βελτιωθείς και θα καταφέρεις να βρεις στήριξη για τα επόμενα. Καμιά προσπάθεια δεν πάει χαμένη.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL