Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
18.2°C22.0°C
1 BF 47%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
18 °C
14.7°C21.2°C
2 BF 57%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
16.0°C19.4°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.8°C21.5°C
1 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.9°C18.4°C
2 BF 63%
Νίκος Παππάς στην «Α» / Μητσοτάκης και πολιτική ανωμαλία είναι ιστορικά ταυτισμένες έννοιες
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Νίκος Παππάς στην «Α» / Μητσοτάκης και πολιτική ανωμαλία είναι ιστορικά ταυτισμένες έννοιες

Αποπροσαναλισμός, προεκλογικός σχεδιασμός συκοφάντησης αλλά και μήνυμα ότι «όποιος βάζει κανόνες και καλεί τους ισχυρούς του χρήματος και της οικονομίας να πληρώσουν και να τηρήσουν τις υποχρεώσεις τους θα πηγαίνει στα δικαστήρια» είναι η παραπομπή στο Ειδικό Δικαστήριο για πλημμέλημα, υπογραμμίζει ο Νίκος Παππάς μιλώντας στην ΑΥΓΗ της Κυριακής. Λίγες μέρες μετά την απόφαση να στηθεί Ειδικό Δικαστήριο ο πρώην υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής τονίζει ότι αυτός ο σχεδιασμός καταρρέει, καθώς ο Κ. Μητσοτάκης ετοιμάζει την απόδρασή του.

Διαμορφώνεται ένα κλίμα πρόωρων εκλογών -το συντήρησε και ο Κ. Μητσοτάκης με τη συνέντευξή του- ακόμα και τον Σεπτέμβρη. Θεωρείτε ότι η παραπομπή σας στο Ειδικό Δικαστήριο είναι μια μέθοδος αποπροσανατολισμού από τα ζητήματα της ακρίβειας και του δυσβάσταχτου κόστους στην ενέργεια και στα καύσιμα;

Τις εκλογές σχεδόν τις έχουν αναγγείλει.  Ήδη ξεδιπλώνουν τον προεκλογικό σχεδιασμό συκοφάντησης, ο οποίος καταρρέει κομμάτι-κομμάτι καθώς περνά ο χρόνος. 

Στην υπόθεση Novartis με τις αθωώσεις των δημοσιογράφων, στην υπόθεση των τηλεοπτικών αδειών με την απόσυρση του κορμού του κατηγορητηρίου από την Προανακριτική, αλλά και στην υπόθεση της Μάνδρας με την αθώωση της Ρένας Δούρου.

Δεν θα έπρεπε να μας εκπλήσσει. Ο κ. Μητσοτάκης είναι πολιτικός γόνος μιας παράδοσης που ταυτίζεται με την πολιτική ανωμαλία. Οι έννοιες «Μητσοτάκης» και «πολιτική ανωμαλία» είναι ιστορικά ταυτισμένες. Στο πλαίσιο του προεκλογικού του σχεδιασμού, λοιπόν, εργαλειοποιεί και τη Δικαιοσύνη.

Είναι απολύτως προφανές ότι θα επιθυμούσε ο κόσμος να μην ασχολείται με την ακρίβεια και την επιβίωσή του, αλλά με τις διώξεις των πολιτικών του αντιπάλων. Δεν μπορεί, όμως, να αποπροσανατολίσει. Αυτό το καταλαβαίνει και σχεδιάζει την απόδρασή του.

Για την ουσία της παραπομπής τι έχετε να πείτε;

Υπάρχει το εξής οξύμωρο. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί λειτουργούν με βάση τον δικό μας νόμο. Αυτή είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται το σύνταγμα στο τηλεοπτικό τοπίο. Επίσης, πρόκειται για μια υπόθεση στην οποία το Δημόσιο όχι μόνο δεν ζημιώθηκε, αλλά εισέπραξε φόρους και τέλη άνω των 200 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, είναι αδύνατο να ισχυριστεί κάποιος πως υπήρξε ζημία του Δημοσίου.

Το Δημόσιο εισέπραξε, δεν δαπάνησε, όπως, για παράδειγμα, στην υπόθεση της Novartis. Αν έχει ζημιωθεί το Δημόσιο, έχει ζημιωθεί από τους προκατόχους μας, οι οποίοι ούτε αδειοδότησαν ούτε εισέπραξαν ψηφισμένους φόρους. Τέλος, ο διαγωνισμός και το αποτέλεσμά του έχουν επικυρωθεί με αποφάσεις τόσο του ΕΣΡ όσο και του ΣτΕ.

Αν ο κ. Μητσοτάκης θεωρεί έκνομες τις ενέργειές μας, αν πιστεύει ότι μπορεί η Πολιτεία να αγνοεί το σύνταγμα και τις αποφάσεις του ΣτΕ, ας καταργήσει τον νόμο μας, ας πάρει πίσω τις άδειες των καναλιών, ας επιστρέψει στους ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών τα χρήματα που έχουν καταβάλει στο Δημόσιο. Και, φυσικά, ας βρει το θάρρος να ανέβει στο βήμα της Βουλής για να επαναλάβει εκείνη την ουρανομήκη ανοησία περί απεριόριστου αριθμού τηλεοπτικών αδειών.

Ο κόσμος, που πληρώνει τη ρήτρα Μητσοτάκη στην ενέργεια, τη βενζίνη, στα είδη πρώτης ανάγκης, έχει καταλάβει τη στόχευση αλλά και τις δεσμεύσεις της Ν.Δ.  Έχει καταλάβει ότι την ώρα που αρχειοθετούνται τα «αδιευκρίνιστα ποσά» των υπουργών της Ν.Δ., διώκονται αυτοί που έφεραν χρήματα στο δημόσιο ταμείο.

Παραπέμπεστε για παράβαση καθήκοντος.  Έχει προστεθεί κάποιο νέο στοιχείο σε σχέση με τα όσα προσπάθησε η πλειοψηφία να υποστηρίξει στην Προανακριτική; Θέλετε να μας εξηγήσετε γιατί «στήνεται» αυτή η υπόθεση;

Οι κατήγοροί μας αναγκάστηκαν, ελλείψει στοιχείων, να αποσύρουν τον βασικό πυρήνα του κατηγορητηρίου κρατώντας μόνο την «παράβαση καθήκοντος» ως αερόσακο στη σύγκρουσή τους με την αλήθεια. Κανένα τεκμήριο, στοιχείο ή ισχυρισμός δεν προστέθηκε στη συνέχεια στο σαθρό κατηγορητήριο.

Εκτός από τον προφανή προεκλογικό της τακτικισμό, η Δεξιά, που λεηλατεί το δημόσιο χρήμα, που δεν τολμά να αγγίξει τα «προνόμια» των ισχυρών, θέλει να οικοδομήσει ένα αντιπαράδειγμα στην άσκηση πολιτικής. Στέλνει μήνυμα ότι «όποιος βάζει κανόνες και καλεί τους ισχυρούς του χρήματος και της οικονομίας να πληρώσουν και να τηρήσουν τις υποχρεώσεις τους θα πηγαίνει στα δικαστήρια».

Κάνουν, όμως, λάθος αν νομίζουν πως θα βγουν κερδισμένοι από αυτή την πολιτική αντιπαράθεση.

Στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του ΤΧΣ κατηγορήσατε την κυβέρνηση ότι νομοθετεί τη ζημιά του Δημοσίου προς όφελος των τραπεζών. Υπονοείτε κάποιου είδους συναλλαγή ανάμεσα στη Ν.Δ. και στις ηγεσίες των τραπεζών;

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη νομοθέτησε μια τεράστια μεταφορά πλούτου. Από τους φορολογούμενους, που έχουν καταβάλλει 40 δισ. ευρώ για να ανακεφαλαιοποιηθούν οι τράπεζες, προς όσους θα επωφεληθούν από την πώληση των μετοχών των τραπεζικών ιδρυμάτων που κατέχει το ΤΧΣ σε τιμές κάτω του κόστους κτήσης αλλά και της χρηματιστηριακής τους τιμής.

Αποδείχθηκε, λοιπόν, περίτρανα ότι η Ν.Δ. δεν χρειάζεται κανέναν εξωτερικό εξαναγκασμό για να ζημιώσει το Δημόσιο.  Ότι κύριο μέλημά της δεν είναι η απάντηση κρίσιμων ζητημάτων, όπως η αδυναμία του τραπεζικού συστήματος να ανταποκριθεί στον θεμελιακό του ρόλο, δηλαδή στη χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας. Αποδείχθηκε περίτρανα ότι όχι μόνο άνοιξε, αλλά και επιταχύνει το βήμα για την εκκαθάριση στην ελληνική οικονομία.

Εύκολα, επίσης, κάποιος «κακόπιστος» θα μπορούσε να σκεφτεί ότι το νομοσχέδιο για το ΤΧΣ εντάσσεται σε μια σχέση δούναι και λαβείν μεταξύ της Ν.Δ. και των ηγεσιών των τραπεζών με φόντο τα δάνεια του κόμματος, τα οποία, επί ηγεσίας Μητσοτάκη, διπλασιάστηκαν, από 200 εκατ. σε 400 εκατ. ευρώ.

Είναι υποχρέωση της δημοκρατικής μας Πολιτείας να απαντήσει στις όποιες, δίκαιες ή άδικες, υποψίες περί σκιών και νέων τριγωνικών σχέσεων. Και η Ν.Δ. να στηρίξει την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία που προβλέπει ότι τα υπερχρεωμένα κόμματα θα πρέπει να καταβάλουν το 75% της κρατικής τους επιχορήγησης και οι βουλευτές τους το 40% των αποζημιώσεών τους για να πληρωθούν τα υπέρογκα αυτά χρέη.

Βρισκόμαστε εν μέσω συναγερμού σε αγορές και στην ευρωπαϊκή οικονομία για το ράλι των spreads, με το σκηνικό να ξυπνάει μνήμες 2010. Εκτιμάτε πως είμαστε προ των πυλών μιας νέας δεινής κρίσης ή τις έχουμε περάσει; Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα, που ήδη καταγράφει αρνητικά ρεκόρ σε σειρά δεικτών, από τον πληθωρισμό έως τις τιμές των καυσίμων; Σας ανησυχεί ότι αν κερδίσετε τις εκλογές, θα παραλάβετε ξανά μια τέτοια κατάσταση; Μπορεί η πορεία αυτή να αντιστραφεί; Με ποιες πολιτικές;

«Πρωτομάστορας» του πρωταθλητισμού της χώρας σε μια σειρά από αρνητικούς δείκτες είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Με την πολιτική του δεν θεραπεύει τις κρίσεις, τις «θεριεύει». Η αύξηση του πληθωρισμού και ο τερματισμός των προγραμμάτων αγοράς ομολόγων από την ΕΚΤ αποκαλύπτουν τα πραγματικά προβλήματα κάθε χώρας. Εκεί αποδίδεται και το νέο ράλι των spreads. Αν δεν υπάρξει κάποιο νέο εργαλείο «εξευμενισμού» των αγορών ομολόγων, όπως υποσχέθηκε η ΕΚΤ, μια νέα κρίση θα βρίσκεται προ των πυλών. Και, δυστυχώς, θα συναντήσει τη χώρα μας με κυβέρνηση Μητσοτάκη.  Όπως τη συνάντησαν η πανδημική και η ενεργειακή κρίση.

Η Ν.Δ. όχι μόνο πιάνεται, επανειλημμένως, παντελώς απροετοίμαστη, αλλά δεν φροντίζει καν να συμμετάσχει στον διάλογο που διεξάγεται σε επίπεδο Ε.Ε. για μια σειρά από ζητήματα.  Όπως διαφαίνεται, η κατάσταση που θα παραλάβουμε δεν θα θυμίζει σε τίποτα αυτή που παραδώσαμε. Οπότε, όσο νωρίτερα αποδράσουν τόσο το καλύτερο για τη χώρα και τον λαό.

Η πορεία της Ελλάδας προς την ολική καταστροφή μπορεί να αντιστραφεί με πολιτικές για την οικονομία που θα χτυπούν στοχευμένα τον πληθωρισμό. Με μέτρα όπως η μείωση του ΕΦΚ και το πλαφόν στις τιμές ενέργειας, ο έλεγχος της αγοράς και το χτύπημα των καρτέλ, η φορολόγηση των υπερκερδών κ.ά. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη τα ξέρει, αλλά δεν τα θέλει.

Πραγματοποιήσατε μια σειρά από συναντήσεις με φορείς του τεχνικού κόσμου με αντικείμενο το πάγωμα των δημοσίων έργων λόγω αύξησης των τιμών των υλικών και εκτόξευσης του ενεργειακού κόστους. Η κυβέρνηση διατείνεται πως πλέον έχει λάβει ικανά μέτρα στήριξης του κλάδου και επανεκκίνησης των έργων. Γιατί επιμένετε στην κριτική σας;

Τα μέτρα που ελήφθησαν το τελευταίο διάστημα και, βεβαίως, μετά τις επαφές που πραγματοποιήσαμε για να αναδείξουμε το ζήτημα, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Χρειάζονται, όμως, ενίσχυση. Θα είχαμε καλύτερα αποτελέσματα αν είχε προχωρήσει το Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο θεσμοθετήθηκε από τη δική μας κυβέρνηση, αν οι αναθεωρήσεις στις τιμές δεν έφταναν μόλις στο τέταρτο τρίμηνο του 2021, πριν καν δηλαδή ξεκινήσει ο πόλεμος, κι αν αποφασίζαμε την ανακατεύθυνση πόρων του ταμείου ανάκαμψης προς τα ώριμα έργα.

Ο κατασκευαστικός κλάδος δεν πρέπει να γίνει υποκείμενο ιδεών «δημιουργικής καταστροφής», όπως τις περιφέρουν κάποιοι του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, καθώς τότε το κόστος για την εθνική οικονομία θα είναι ανυπολόγιστο. Αυτή η ιστορία δεν πρέπει να αφεθεί σε όσους νομίζουν πως είναι ευκαιρία να υπάρξει εκκαθάριση και να οδηγηθούμε σε μια υπερσυγκέντρωση στον κλάδο των κατασκευών.

Πρόσφατα καταθέσατε πρόταση για μείωση της τιμής της μηνιαίας κάρτας απεριορίστων μετακινήσεων με τα ΜΜΜ στα 9 ευρώ. Είναι εφικτή η εφαρμογή της πρότασης;

Το μέτρο δοκιμάζεται στη Γερμανία και κρίνεται επιτυχημένο. Σε μια περίοδο κατά την οποία τα νοικοκυριά πλήττονται από την εκτόξευση της τιμής της βενζίνης, οι δρόμοι έχουν «πήξει» από την κίνηση και τα ΜΜΜ απαξιώνονται, οφείλουμε να δοκιμάσουμε ένα δυναμικό μέτρο που θα αλλάξει τις καθημερινές μας συνήθειες, θα ελαφρύνει τους πολίτες, θα βελτιώσει τη ζωή στην πόλη. Το κόστος δεν είναι απαγορευτικό, καθώς δεν υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ το έτος.

Βεβαίως, τη ζήτηση που θα προκύψει σε μια τέτοια περίπτωση δεν θα μπορέσουμε να την καλύψουμε με τις ελλιπείς έως σήμερα παρεμβάσεις του κ. Καραμανλή και την περιορισμένη αύξηση των δρομολογίων. Στον τομέα των μεταφορών χρειάζεται σοβαρότητα και ταχύτητα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL