Live τώρα    
Aνώτατες κυβερνητικές πηγές: / Aνώτατες κυβερνητικές πηγές: Η πολιτική διάσταση της συμφωνίας με τη Ρωσία σε αριθμούς...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Aνώτατες κυβερνητικές πηγές: / Aνώτατες κυβερνητικές πηγές: Η πολιτική διάσταση της συμφωνίας με τη Ρωσία σε αριθμούς...

Μόσχα. Του απεσταλμένου μας ΝΙΚΟΥ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Για συμφωνία «στρατηγικής σημασίας» με τη Ρωσία έκανε λόγο υψηλόβαθμη πηγή της ελληνικής κυβέρνησης εξηγώντας βήμα προς βήμα τα κέρδη που αποκόμισε η ελληνική πλευρά από τις χθεσινές συνομιλίες Πούτιν - Τσίπρα.

Ξεκινώντας από το θέμα του αγωγού, που θα γίνει βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας -και αυτό ήταν όρος από την ελληνική κυβέρνηση-, μπορεί να τεθεί σε λειτουργία την 1.1.2019 και να εξασφαλίσει χιλιάδες θέσεις εργασίας. Το υπολογιζόμενο κόστος κατασκευής του (στο ελληνικό έδαφος) υπολογίζεται στα 2 δισ. και θα πραγματοποιηθεί εξ ολοκλήρου από ελληνικές εταιρείες. Τα κέρδη για το Ελληνικό Δημόσιο εκτιμώνται στα 500 εκατομμύρια τον χρόνο, ενώ παράλληλα, ιδιαίτερα σημαντικά κέρδη θα έχει η ΔΕΗ από την αντικατάσταση του λιγνίτη, με συνακόλουθα κέρδη για τη βιομηχανική παραγωγή κ.ο.κ. Από τις χθεσινές συνομιλίες προέκυψε όμως και κάτι ακόμη: ότι θα μειωθεί κατά 10% η τιμή του φυσικού αερίου, ενώ θα επιτευχθεί και η διαγραφή του προστίμου, που έχει επιβληθεί από την Gazprom στη χώρα μας. Επίσης πολύ σημαντική αξιολογείται η πρόθεση του Βλ. Πούτιν να προκαταβάλει μέρος των κερδών.

Ένας αγωγός πολύ πιο σημαντικός από τον ΤΑΡ, που ενοχλεί όμως, ως φαίνεται, το Βερολίνο, το οποίο επιδιώκει διπλασιασμό της ποσότητας αερίου που διέρχεται από τον δικό του αγωγό. Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι οι κ. Πούτιν και Τσίπρας είχαν και κατ' ιδίαν συζήτηση, στην οποία συμμετείχε στη συνέχεια ο επικεφαλής της Gazprom Αλεξέι Μίλερ.

Εκ των πραγμάτων τίθεται το ερώτημα αν θα δυσαρεστηθούν από τα ανοίγματα αυτά η Δύση και δη οι ΗΠΑ: «Δεν έχουν λόγο να έχουν παράπονο από την Ελλάδα. Εξάλλου η Τουρκία, από την οποία διέρχεται ο αγωγός, δεν είναι χώρα του ΝΑΤΟ;» είναι η εύλογη απορία της Αθήνας. Και, τελικώς, «αλίμονο αν μια χώρα δεν έχει την κυριαρχία να περάσει από το έδαφός της ένας παλιοσωλήνας...».

Το θέμα της μη διάθεσης των ελληνικών αγροτικών προϊόντων έχει λυθεί, σύμφωνα με τη θεώρηση της ίδιας κυβερνητικής πηγής. Μετά από πρόταση της ρωσικής πλευράς, θα σχηματιστούν ελληνορωσικές κοινοπραξίες και κατ' ουσίαν οι Ρώσοι θα διαχειρίζονται την πρώτη ύλη, αρχής γενομένης από την παραγωγή των ροδακίνων.

Σε ό,τι αφορά το ενδιαφέρον της Ρωσίας για επενδύσεις στη χώρα μας, η νέα κυβέρνηση ξεκαθαρίζει προς πάσα κατεύθυνση (και την κινεζική) ότι «εμείς δεν πουλάμε, συζητάμε για την αξιοποίηση σιδηροδρόμων και λιμένων» στο πρότυπο κοινοπραξιών. Οι Ρώσοι ενδιαφέρονται για τη Θεσσαλονίκη, πλην όμως η κυβέρνηση δεν πουλά το λιμάνι, αλλά συζητάει για αξιοποίηση μίας προβλήτας, ενώ ειδικό θέμα για αεροδρόμια δεν έθεσε η ρωσική πλευρά.

Η Ελλάδα έχει γεωστρατηγική δυναμική και αρκεί ένα μικρό παράδειγμα, μας είπε η ίδια πηγή: η Κίνα μπορεί να εξοικονομήσει έως και 4,5 εβδομάδες τον χρόνο διέλευσης των προϊόντων της προς τη βόρεια Ευρώπη, αν ο δρόμος περάσει μέσα από τη χώρα μας.

Η νέα αντίληψη για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας φέρνει όμως στο φως και την αντίληψη των προηγούμενων κυβερνήσεων: ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης έχει κέρδη 26 εκατομμυρίων το έτος και οι μνημονιακές κυβερνήσεις είχαν σχέδιο πώλησής του αντί 200 εκατομμυρίων!

Μία ακόμη είδηση από τη χθεσινή συνάντηση είναι ότι τώρα αποκαλύπτεται και το ειδικό ενδιαφέρον της Μόσχας για τους υδρογονάνθρακες, καθώς θα συμμετάσχει στους διαγωνισμούς. Εν κατακλείδι, η Ρωσία έχει ανάγκη από μια φίλη χώρα, και δη μέσα στην Ευρωζώνη, ιδίως για το θέμα του αγωγού, αλλά και η Ελλάδα από έναν σημαντικό σύμμαχο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2.0