Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
17.8°C20.2°C
2 BF 73%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
14 °C
12.6°C17.0°C
1 BF 80%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
17 °C
17.1°C21.5°C
0 BF 77%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.4°C21.8°C
4 BF 66%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
13.9°C13.9°C
0 BF 100%
Πετρέλαιο κίνησης / Τσουνάμι αυξήσεων σε είδη πρώτης ανάγκης από την άρση επιδότησης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Πετρέλαιο κίνησης / Τσουνάμι αυξήσεων σε είδη πρώτης ανάγκης από την άρση επιδότησης

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Στην αγορά έρχεται τεράστιο κύμα νέων ανατιμήσεων μετά την απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη να μην συνεχίσει την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης, καθώς πολλαπλασιάζεται το κόστος μεταφοράς ειδικά για τα φρέσκα προϊόντα, όπως εξήγησαν αναλυτικά μιλώντας στο Mega o πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Super Market Γιώργος Πηλίδης και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Χερσαίων Οδικών Εμπορευματικών Μεταφορών Παναγιώτης Τεγρέλης, όπως και η πρόεδρος των βενζινοπωλών της Αττικής Μαρία Ζάγκα.

Στην αρχή της συζήτησης, ο κ. Πηλίδης κατήγγειλε ότι οι μικρομεσαίοι του λιανεμπορίου δεν κλήθηκαν στην συνάντηση που θα έχει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης με τον κλάδο, καθώς προσκάλεσε μόνο τους «μεγάλους» του κλάδου, πρακτικά αδιαφορώντας για την αντιμετώπιση της ακρίβειας στις περιοχές μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αναφερόμενος στις τεράστιες ανατιμήσεις που προκαλεί η αύξηση του κόστους μεταφοράς πρώτων υλών και προϊόντων, είπε ενδεικτικά ότι «τα τυροκομικά είναι προϊόντα στα οποία θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα τον χειμώνα ... οι έμποροι φέτας λένε ότι λόγω της μεγάλης έλλειψης γάλακτος και της ανατίμησης της, η φέτα μπορεί το Φεβρουάριο να φτάσει ως τα 14-15 ευρώ».

«Το ελαιόλαδο έχει επίσης μεγάλη ανοδική πορεία, το πεντάλιτρο εξαιρετικά παρθένο θα πηγαίνει περίπου στα 29-30 ευρώ», προσέθεσε, ενώ ήταν γύρω στα 22-23 ευρώ, δηλαδή αυξάνεται κατά 30% περίπου. Πλέον οι πολίτες αγοράζουν συσκευασίες του 1 λίτρου, όπως είπε ο κ. Πηλίδης. Σε άλλο σημείο προσέθεσε ότι αναμένονται αντίστοιχες αυξήσεις στο γάλα και στα αυγά.

Εξάλλου, σχολιάζοντας ότι πολλές εταιρείες μικραίνουν τις συσκευασίες για να «κρύψουν» τις ανατιμήσεις, ο ίδιος ζήτησε από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων να ελεγχθεί το κατά πόσο τηρούνται οι νόμοι όσον αφορά το περιθώριο κέρδους «στην τιμή της μονάδας, πόσο ήταν πριν και πόσο μετά την αλλαγή της συσκευασίας. Αν αυτή η διαφορά υπερβαίνει το ποσοστό κέρδους που είχε παλαιότερα, υπάρχει πρόβλημα». Επιβεβαίωσε παράλληλα ότι το φαινόμενο καταγράφεται αυτή την περίοδο σε προϊόντα όπως τα συσκευασμένα ημίσκληρα τυριά, οι μαργαρίνες, κατεψυγμένα λαχανικά (φασολάκια), τα αφρόλουτρα, τα απορρυπαντικά πλυντηρίου σε σκόνη, τα πατατάκια, οι γκοφρέτες κ.ά. «Έχει γίνει και στις μαρμελάδες, με τα βαζάκια από 450 γραμμάρια να έχουν πλέον 420 ή 380», όπως σημείωσε.

Άλλες επιχειρήσεις μειώνουν την ποσότητα και διατηρούν ίδια την τιμή της μονάδας, άλλες παρά την μείωση της ποσότητας αυξάνουν και την τιμή. Μόνο στα κατεψυγμένα φαίνεται η μείωση της ποσότητας να οδηγεί και σε μείωση τιμής, συνέχισε ο κ. Πηλίδης.

«Ό,τι παράγεται, μεταφέρεται», υπογράμμισε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Χερσαίων Οδικών Εμπορευματικών Μεταφορών Παναγιώτης Τεγρέλης.

«Αποτελούμε τον πρώτο κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας ... αυτή την στιγμή το πετρέλαιο και τα άλλα παράγωγα του πετρελαίου αγγίζουν το 60% του κόστους ... το Μάρτιο η καθαρή τιμή του πετρελαίου είχε 1,1 ευρώ, σήμερα φτάνει το 1,7 ευρώ συν το ΦΠΑ, που θα φτάσει τα 2 ευρώ ... μέχρι σήμερα τα 50-60 λεπτά "επωμίζεται" το φορτηγό, τα έχει απορροφήσει χωρίς να τα μεταφέρει στην αγορά ... καταλαβαίνετε το πρόβλημα και την κατάσταση που βρισκόμαστε», όπως είπε.

Ανέφερε ενδεικτικά ότι για μια διαδρομή μετ' επιστροφής Αθήνας-Θεσσαλονίκης, που είναι περίπου 1.000 χλμ., «με 2,5 χλμ. ανά λίτρο, μιλάμε για 440 λίτρα καυσίμων ... το επιπλέον κόστος είναι περίπου 220 ευρώ, είναι ασύλληπτο νούμερο». Ακόμη χειρότερα είναι τα πράγματα για τα νησιά όπου απαιτείται και μεταφορά με την ακτοπλοΐα, όπου επιβλήθηκαν και επίναυλοι. «Τα μέτρα που επέβαλαν οι ναυτιλιακές στις μεταφορικές επιχειρήσεις κάνουν και εκεί δυσβάσταχτο το κόστος. Δεν μπορώ να καταλάβω πλέον με ποιο τρόπο μπορούμε να λειτουργήσουμε ... θέλω να κρούσω τον κώδωνα του κινδύνου στην Πολιτεία».

Κατήγγειλε παράλληλα ότι την ίδια ώρα υπάρχει «εισβολή» από φορτηγά και επιχειρήσεις γειτονικών χωρών, με φορτηγά ιδιωτικής χρήσης που λόγω της απουσίας κρατικών ελέγχων προκαλούν στον εγχώριο κλάδο επιπλέον ζημιά. 

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη «πήρε πίσω τα 15 λεπτά ανά λίτρο που έδινε "στην αντλία" για το πετρέλαιο κίνησης», θύμισε από την πλευρά της η πρόεδρος των βενζινοπωλών της Αττικής Μαρία Ζάγκα. «Λυπάμαι πάρα πολύ ... στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο είχαμε ΔΣ, για όλες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αυτό ήταν το θέμα μας. Θα φέρει αύξηση σε πολλά προϊόντα ... και σε παροχές υπηρεσιών. Οι μεταφορές θα φτάσουν στο "κόκκινο"». «Στα νησιά ξεπέρασε ήδη τα 2 ευρώ, στα 2,07-2,08 ευρώ, ως 2,17 ευρώ», προσέθεσε.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL