Live τώρα    
34°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
34 °C
32.6°C35.2°C
3 BF 30%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
32 °C
28.5°C33.8°C
3 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
31 °C
30.0°C37.0°C
2 BF 59%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
29 °C
27.1°C31.4°C
2 BF 50%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
33 °C
32.3°C32.9°C
0 BF 25%
Εικαστικά / Αυτά που μας ενώνουν
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Εικαστικά / Αυτά που μας ενώνουν

Τέχνη

Μέσα «στη διαρκή κρίση» που βιώνουμε οι πολιτικές, κοινωνικές και πολιτισμικές αξίες σχετικοποιούνται, ρευστοποιούνται, ομογενοποιούνται. Οι εκπρόσωποι της ανορθολογικής μισαλλοδοξίας επελαύνουν και καταλαμβάνουν τα έδρανα των Κοινοβουλίων της νεωτερικής Ευρώπης του ανθρωπισμού, θεσμοποιούνται στο κοινωνικό συνειδητό και στο ασυνείδητο.

Οι νέοι γαλουχούνται στη μικρομέγαλη Ελλάδα του καθεστώτος Μητσοτάκη ως μικρομέγαλοι κυνηγοί ατομικών ευκαιριών επιβίωσης ήδη από τις βαθμοθηρικές αρένες στις οποίες έχουν μεταβληθεί τα σχολειά μας με την κυρίαρχη, κουτσουρεμένη, αρχαιολάγνα Ιστορία και τα εξορισμένα μαθήματα της Κοινωνιολογίας και της Τέχνης σε πόλεις και χωριά που μετατρέπονται σε τουριστικούς προορισμούς χωρίς παρελθόν, σε τοπία που μεταλλάσσονται σε ερημωμένα αιολικά πάρκα. Με τα μέσα της αποκαλούμενης κοινωνικής δικτύωσης να τους επιτρέπουν την καλυμμένη πίσω από ψευδώνυμα κατασπάραξη του θεωρούμενου αντιπάλου-εχθρού, να τους δίνουν την απατηλή αίσθηση της επικοινωνίας των «μονολογούντων» και της επικράτησης μιας ανέπαφα διαμορφούμενης και αναπαραγόμενης «κοινής» γνώμης.

Απέχουν ολοένα και περισσότερο από τις διαδικασίες όπου θα μπορούσαν να δράσουν και να αντιδράσουν πραγματικά για το παρόν και το μέλλον τους ως υποκείμενα συλλογικά. Το ατομικιστικό μερικό καταλαμβάνει μέσα στην κερδοσκοπική εκμετάλλευση της φύσης και του ανθρώπου τη μεγάλη εικόνα της κλιματικής κρίσης και της έμφυλης, αλλόφυλης, αλλόθρησκης ή αλλόδοξης βίας, που οδηγεί συχνά και στον θάνατο. Για την οποία λίγοι μοιάζουν να ενδιαφέρονται.

Θύτης και θήραμα

Το πρότυπο του επιβιώσαντος σβήνει μεθοδικά το πρότυπο της ειρηνικής και αλληλέγγυας συνύπαρξης στο κενό της συλλογικής μνήμης και του αναστοχασμού. «ΣΒΑΡΤΣΒΑΛΝΤ IV», ένα πεδίο διαλόγου για το «κυνήγι». «Σβάρτσβαλντ» ή Μέλανας Δρυμός στην ελληνική μετάφρασή του είναι ο τίτλος ενός πεδίου διαλόγου με τα μέσα της τέχνης που ξεκίνησαν πριν από μερικά χρόνια οι εικαστικοί καλλιτέχνες Νίκος Παπαδημητρίου και Κώστας Τσώλης στα Καλύβια Αττικής, στο Ηράκλειο της Κρήτης και στην Αθήνα. Θέλησαν με την επιλογή του ονόματος του Δρυμού με τα πυκνά κόκκινα έλατα της Νοτιοδυτικής Γερμανίας, που συνδέθηκε άμεσα με τις πιο σκοτεινές σελίδες της γερμανικής και της παγκόσμιας Ιστορίας, με τον Χίτλερ και το αρχηγείο που είχε χτίσει εκεί, να επαναδιαπραγματευτούν τις έννοιες του θύτη και του θηράματος στο πλαίσιο του κυνηγιού και της εξουσίας που ασκήθηκε με αυτό από τον άνθρωπο, αλλά και να επανανοηματοδοτήσουν με την καλλιτεχνική σύμπραξη την καλλιτεχνική πράξη.

Στη φετινή έκθεση, που συμβαίνει στην γκαλερί 3Portes στα Γιάννενα, προσκλήθηκε να συμμετάσχει ο εικαστικός καλλιτέχνης Δημήτρης Κατσούδας. Ο θεατής της διαβάζει τα έργα απαλλαγμένα από τα ονόματα των δημιουργών, ως ένα συλλογικό εγχείρημα. Βλέπει το αδειασμένο δέρμα με τη γουνίτσα του μικρού, στερεωμένου με ένα σχοινί θηράματος, ανοιγμένο σε μια στάση που θυμίζει εσταυρωμένο και δηλώνει την ευάλωτο της ύπαρξής του. Έρχεται αντιμέτωπος με το κατεξοχήν εργαλείο του κυνηγού, ένα όπλο-γλυπτό, αναρτημένο επιθετικά με την κάννη του προς τα πάνω, περιβεβλημένο με τα σημαίνοντα τρόπαια, τα κέρατα του θύματός του.

Αντικρίζει μια σκηνή φτιαγμένη από τον ανθεκτικό στο κρύο και στη ζέστη πολυεστερικό βάμβακα σαν μια τεράστια κάπα που φέρνει στον νου τις απαραίτητες για την επιβίωσή τους, ανθεκτικές στο κρύο και στη ζέστη ενδυμασίες των νομαδικών λαών, όπως οι Ινδιάνοι, που τις χρησιμοποιούσαν και ως κατάλυμα και ζούσαν άλλοτε σε σύμπνοια με τη φύση. Διατυπώνει, θα έλεγα, με τη λιτή, αρμονική γραμμή της δομής της αλλά και τη βγαλμένη μέσα από τη μελέτη της Ιστορίας μορφή της μια πρόταση συμφιλίωσης του ανθρώπου με τη φύση. Μια πρόσκληση συμβίωσης σύμφωνα με τους νόμους που τη διέπουν και ανέκαθεν ως ανθρώπινο είδος και αναπόσπαστο κομμάτι της μάς ενώνουν.

Τέχνη

Info:

«ΣΒΑΡΤΣΒΑΛΝΤ IV», Νίκος Παπδημητρίου, Κώστας Τσώλης, Δημήτρης Κατσούδας σε επιμέλια Έλενας Χαμαλίδη

Gallery 3Portes, Αραβαντινού 5, Ιωάννινα

Διάρκεια έκθεσης: 18 Νοεμβρίου-16 Δεκεμβρίου 2023

Ωρες λειτουργίας: Δευτ. / Τετ. 10 π.μ.-2 μ.μ., Τρ. / Πέμ. / Παρ. 10 π.μ.-2 μ.μ. & 6 μ.μ.-8 μ.μ., Σάβ. 12 μ.μ.-3 μ.μ.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL