Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
16.2°C20.7°C
2 BF 53%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
17 °C
15.2°C17.7°C
1 BF 74%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C16.6°C
3 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.0°C18.0°C
2 BF 59%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
15.9°C15.9°C
0 BF 55%
Θέατρο / Αποκάλυψη τώρα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Θέατρο / Αποκάλυψη τώρα

«Σκάζανε αυγά / κι έβγαιναν στον κόσμο / άρρωστα παιδιά / σα σπασμένα άστρα/ μαύρα περιστέρια / διώχνανε τον ήλιο / με κακές πετσέτες / μ’ άχαρες στριγγλιές / έβραζε η θάλασσα / καίγαν τα πουλιά της / τα διωγμένα ψάρια / κλαίγαν στο βουνό / κι ένα λυσσασμένο / κόκκινο φεγγάρι / ούρλιαζε δεμένο / σα σφαγμένο βόδι»

(Μίλτος Σαχτούρης, «Η κακή εικόνα». Από τη συλλογή: «Ο περίπατος», 1960)

Είχα από καιρό προγραμματίσει να γράψω για την παράσταση στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου» του έργου - χρονικού «Τσέρνομπίλ», βασισμένου στο βιβλίο της Λευκορωσίδας Σβετλάνα Αλεξίεβιτς, σε ελληνική μετάφραση του Ορέστη Γεωργιάδη. Για λόγους πέρα από τη θέλησή μου, με την πληθώρα των παραστάσεων και με την ασφυκτική πίεση του χρόνου, δεν μπόρεσα να ανταποκριθώ εγκαίρως. Το κάνω τώρα, έστω καθυστερημένα, μιας και το θέμα του έργου δεν έχει να κάνει με την επικαιρότητα αλλά μας αφορά διαχρονικά όλους.

Η συγγραφέας, που έζησε τα δραματικά γεγονότα, ταξίδεψε περίπου για τρία χρόνια συζητώντας με αυτούς που είχαν δουλέψει στον πυρηνικό σταθμό, με επιστήμονες, με πρώην μέλη του Κόμματος, με γιατρούς, στρατιώτες, πρόσφυγες, ανθρώπους που είχαν επιστρέψει στην απαγορευμένη ζώνη μετά το ατύχημα. Το Τσέρνομπιλ αποτελεί τη θεμελιώδη αναφορά της ζωής τους. «Κάθε τι που τους περιβάλλει, ο ίδιος ο εαυτός τους, έχει μολυνθεί από αυτό. Όχι μόνο η γη και το νερό. Η ζωή τους ολόκληρη».

Από τις μαρτυρίες που συγκέντρωσε, η συγγραφέας επέλεξε εκατό που αποτελούν το δραματικό χρονικό της. Δεκαέξι από αυτές αποτέλεσαν τον κορμό του θεατρικού έργου που είδαμε στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου», σε δραματουργική επεξεργασία της Κοραλίας Σωτηριάδου. Από τον πρόλογο του Θανάση Τριαρίδη στην ελληνική έκδοση του βιβλίου, μεταφέρω ένα απόσπασμα: «Η συλλογή μαρτυριών της Αλεξέγιεβιτς είναι ένα σπαρακτικό ολόπικρο βιβλίο, όμοιο με το βιβλιάριο της αποκάλυψης (…) Οι ήρωές του είναι οι ταπεινοί άνθρωποι που είχαν μάθει να ερωτεύονται με το σώμα και να θρησκεύονται με τη φύση. Αυτοί οι άνθρωποι παρακολουθούν το σώμα τους να παραμορφώνεται και να λιώνει, τη φύση τους να γίνεται απαγορευμένη ζώνη, την κομμουνιστική εξαγγελία της ανθρώπινης τελείωσης να καταρρέει, την ουτοπία της επιστήμης να γίνεται όλεθρος… Ένα βιβλίο βαθύτατης απορίας για την ανημπόρια του ανθρώπου, για το παράλογο της ιστορίας, για την έκπτωση της ανθρώπινης ζωής».

Ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος (κίνηση της Σεσίλ Μικρούτσικου), υιοθετεί μια «πλάγια» σκηνική φόρμα «αφήγησης μέσα στην αφήγηση», τοποθετώντας τη δράση εντός ενός ευρηματικού βίντεο - σκηνικού (Παντελής Μάκκας): Ένας άνθρωπος που φτιάχνει ένα μουσείο μνήμης για το Τσέρνομπιλ είναι ο κεντρικός ήρως - αφηγητής που μετέχει στα γεγονότα και συγχρόνως στέκει εκτός αυτών, ξετυλίγοντας το νήμα του χρόνου ανάποδα, σαν εξάγγελος μιας τελειωμένης, οριστικής, μη αναστρέψιμης Τραγωδίας. Η αφήγηση των γεγονότων είναι το νήμα και συγχρόνως το νήμα είναι η αφήγηση των γεγονότων. Εξασφαλίζεται έτσι, μπρεχτικά, μια «απόσταση κριτική» ανάμεσα στο κοινό και στα φοβερά συμβάντα. Γύρω από τον ήρωα - αφηγητή, με τον Στέλιο Μάινα να κρατά γερά την ισορροπία λέξης - πράξης, κινείται αθόρυβα, σαν «σκιές ονείρων» του Ομήρου, ένα σύνολο έμπειρων, ικανών, ασκημένων στο είδος ηθοποιών: Μαρία Κατσιαδάκη, Πηνελόπη Τσιλίκα, Δαυίδ Μαλτέζε, Γιάννης Λεάκος και μέσω βίντεο η Αρετή Σεϊνταρίδου, λάμπουν αυτόφωτα στο «σκότιο θάμβος» του Άδη. Τα κοστούμια της Βασιλικής Σύρμα, οι φωτισμοί του Αλέκου Αναστασίου και η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου συνομιλούν ευθέως με τη σκηνοθεσία.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL