«Στη χώρα δεν υπάρχει Δημοκρατία. Έχει τελειώσει. Ζούμε έναν ιδιόμορφο ολοκληρωτισμό. Το πολίτευμα είναι η δικτατορία των αγορών» υπογράμμισε στην ομιλία του ο Π. Λαφαζάνης, υποστηρίζοντας πως υπάρχει εναλλακτική εκτός Ευρωζώνης, κάνοντας λόγο για «μυθολογία και δαιμονοποίηση της κουβέντας για το εθνικό νόμισμα».
«Κανένας μας δεν κρατάει αριστερόμετρο» ανέφερε, τονίζοντας πως «αυτό που έχει σημασία και με το οποίο οφείλουμε να αναμετρώμεθα κάθε στιγμή είναι εάν αυτό κάνουμε ωφελεί την Αριστερά, τον τόπο και τον ελληνικό λαό. Με αυτό το κριτήριο τοποθετούμαστε απέναντι στη μνημονιακή βαρβαρότητα που ζήσαμε και στο νέο Μνημόνιο που, δυστυχώς, εισάγουμε και συνομολογούμε».
Ξεκινώντας την ομιλία του, απευθυνόμενος στον Ν. Φίλη (βλ. σελ. 6), ζήτησε να «αφαιρεθούν από τα πρακτικά» το ότι «μυστικό Ρlan Β σημαίνει πραξικόπημα».
«Αυτό το κόμμα και το προηγούμενο, τον Συνασπισμό, το έχω πονέσει και έχω εργαστεί σκληρά, έχοντας υπερασπιστεί με κόπο και θυσία την ενότητα, παρά τις διαφορές και μέσα από αυτές» τόνισε, επισημαίνοντας ότι η ενότητα χρειάζεται για να πάει μπροστά η χώρα και για να «μείνει ψηλά η σημαία της Αριστεράς». «Δίνουμε τη μάχη για να μην περιπέσει ο ΣΥΡΙΖΑ στο μνημονιακό τέλμα - βούρκο», υποστήριξε. «Γιατί τότε δεν διακυβεύεται η ενότητα του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά η αξιοπρέπεια και η διάλυσή του, σε περίπτωση που θεσμοποιήσουμε τα Μνημόνια και να φέρνουμε πίσω το ΔΝΤ έως το 2018, η παρουσία του οποίου έληγε τον Μάρτιο του 2016».
Ο πρώην υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης τόνισε ότι στη χώρα δεν υπάρχει Δημοκρατία, αλλά δικτατορία των αγορών. «Ο Γ. Παπανδρέου, από το λεφτά υπάρχουν, οδηγήθηκε στον εξευτελισμό του Μνημονίου. Ο δεξιός αντιμνημονιακός Σαμαράς, από το 'λάθος του Μνημονίου', κατέληξε και αυτός να ψηφίσει και να εφαρμόσει το δεύτερο Μνημόνιο. Ο αριστερός ΣΥΡΙΖΑ, που έκανε σκληρούς αγώνες, πάει να μετατραπεί σε μνημονιακό κόμμα» ανέφερε και υποστήριξε ότι δεν έχει σημασία τι ψηφίζει ο λαός, αλλά κυριαρχεί ο ευρωμονόδρομος. «Κάποιοι, δήθεν εκβιαζόμενοι ή στην πραγματικότητα εκβιαζόμενοι, αποδέχονται τον μονόδρομο και τον καθιστούν θεσμοθετημένη δικτατορία» είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να διαπράξει ένα τέτοιο «αντιδημοκρατικό έγκλημα».
Χαρακτηρίζοντας ως «τη μεγαλύτερη κοροϊδία που έχω ακούσει» το επιχείρημα πως δεν υπάρχει εναλλακτική, άσκησε δριμεία κριτική στην άρνηση της πλειοψηφίας τού κόμματος να συζητήσει το προηγούμενο διάστημα το ενδεχόμενο εναλλακτικής έξω από την Ευρωζώνη αλλά και στη «θεωρία περί νομοτέλειας πως οι δανειστές θα δεχτούν τα αιτήματά μας και ότι θα σπάσουμε τον τοίχο των συντηρητικών δυνάμεων».
«Δεν εξετάστηκε το ενδεχόμενο να προκύψουν αυτά; Να διαθέτει το κόμμα εναλλακτική έξω από την Ευρωζώνη; Όσοι τα προτείναμε αντιμετωπιζόμασταν με κατάρες και δαιμονοποίηση. Αν κάποιοι από εμάς επαναλάμβαναν από το βήμα την εναλλακτική, δέχονταν ειρωνείες» τόνισε, υποστηρίζοντας πως ακόμη και τώρα υπάρχει δυνατότητα εναλλακτικής, τονίζοντας πως δεν είναι ζήτημα τεχνικό, αλλά πολιτικό.
«Δεν είναι καταστροφή η σύγκρουση με την Ευρωζώνη» τόνισε και πρόσθεσε: «Ποιος είπε ότι δεν θα έχουμε φάρμακα, τρόφιμα κ.λπ.;». «Το ισοζύγιο αγαθών υπηρεσιών είναι πλεονασματικό κατά 2,4 δισ. ευρώ. Των τρεχουσών συναλλαγών κατά 1,6 εκατ. ευρώ» υπογράμμισε.
Αναφερόμενος στα συναλλαγματικά αποθεματικά, υποστήριξε ότι αν γίνει η μετάβαση στο εθνικό νόμισμα «θα έχουμε 35 δισ. σε χαρτονόμισμα στο νέο νόμισμα μέσα στις τράπεζες ως πρώτο συναλλαγματικό απόθεμα στη χώρα και δεκάδες δισ. ανεξέλεγκτα σε θυρίδες και στρώματα» σημείωσε, ενώ υπογράμμισε ότι η εναλλακτική θα χρειαστεί τις επόμενες μέρες.
Καταλήγοντας, τάχθηκε κατά της διεξαγωγής του τακτικού συνεδρίου. «Αφού έχουν ληφθεί οι αποφάσεις, αφού η Βουλή έχει ψηφίσει το "ναι" στο Μνημόνιο, δεν θα μπορεί να πάρει πίσω την υπογραφή και την ψήφο της Βουλής. Τέτοια Δημοκρατία θέλουμε; Τη δικτατορία του ευρώ; Να τη χαιρόμαστε» συμπλήρωσε, ενώ όσον αφορά την πρόταση για εσωκομματικό δημοψήφισμα, σχολίασε ειρωνικά: "Πόσα δημοψηφίσματα θα κάνουμε πια; Κάναμε και πήραμε 62%"...