Live τώρα    
Η ώρα των αποφάσεων την Πέμπτη στην Κ.Ε.
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η ώρα των αποφάσεων την Πέμπτη στην Κ.Ε.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Ενώπιον κρισιμότατων αποφάσεων τίθεται ο ΣΥΡΙΖΑ το τρέχον 48ωρο, σήμερα και αύριο: ημέρα διεργασιών η σημερινή, με την αυριανή συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής να τίθεται ενώπιον ιστορικών διλημμάτων.

Με εξαιρετικό ενδιαφέρον αναμένεται, ως εκ τούτου, η σημερινή συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα, επί δίωρο σημειωτέον, στον ρ/σ «Στο Κόκκινο 105,5» και τον Κώστα Αρβανίτη. Η συνέντευξη, που θα ξεκινήσει στις 12 το μεσημέρι, αναμένεται να δώσει το «σήμα» της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ για το σταυροδρόμι στο οποίο έχει βρεθεί η Αριστερά, ενώ θα καλύψει και άλλα θέματα της τρέχουσας επικαιρότητας.

Στην Κ.Ε. παρέπεμψε λοιπόν η Πολιτική Γραμματεία -στην οποία συμμετείχε εκτάκτως ο πρώτος τη τάξει υπουργός Νίκος Βούτσης- το λύσιμο του κουβαριού, εκεί δηλαδή όπου θα αποφασιστούν, σύμφωνα με κομματικές πηγές, οι συλλογικές κομματικές διαδικασίες την επόμενη περίοδο: «Η πλειοψηφία των μελών της επέμεινε στην πρόταση για συντεταγμένες διαδικασίες και Έκτακτο Συνέδριο τον Σεπτέμβριο, ενώ κατόπιν αιτήματος για άμεση απόφαση, κατατέθηκαν προτάσεις για δημοψήφισμα ή Διαρκές Συνέδριο τις επόμενες ημέρες», ανέφεραν οι ίδιες πηγές.

Αναλυτικά, η πλειοψηφία συζητά μεταξύ δύο ενδεχομένων: τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος -διαδικασία που προβλέπει το άρθρο 17 του Καταστατικού- ώς την ερχόμενη Δευτέρα ενδεχομένως ή τη διεξαγωγή Έκτακτου Συνεδρίου το φθινόπωρο. Στον αντίποδα, η Αριστερή Πλατφόρμα θέλει δεσμευτική απόφαση εν όψει συμφωνίας με τους δανειστές, μια απόφαση που θα πάρει κατ' αρχάς η Κ.Ε. και εν συνεχεία θα επικυρώσει το Διαρκές Συνέδριο, που θα συνέλθει μέσα στον Αύγουστο.

Η αντίδραση της κυβέρνησης

Πηγές από το Μέγαρο Μαξίμου σημείωναν ότι «η επιβεβλημένη λύση είναι αυτή που εμπλέκει στον μέγιστο δυνατό βαθμό τη βάση του κόμματος», αναφορά που παραπέμπει είτε στη συντεταγμένη διαδικασία του Έκτακτου Συνεδρίου είτε στο δημοψήφισμα, που εν πολλοίς απαντά και στην πίεση της εσωκομματικής μειοψηφίας για αποφάσεις εδώ και τώρα. Αντιθέτως, η κυβέρνηση δεν φαίνεται να πριμοδοτεί την ιδέα του Διαρκούς Συνεδρίου.

Η άποψη της Αριστερής Πλατφόρμας

Στο θέμα παρενέβη ο Παναγιώτης Λαφαζάνης, λίγη ώρα μετά το πέρας της Π.Γ., ο οποίος, σε συνέχεια της εκδήλωσης στον «Πανελλήνιο», επανέλαβε ότι ο αγώνας της Αριστερής Πλατφόρμας θα είναι μέχρι το τέλος, ενώ στηλιτεύσε την κυβέρνηση για τη συμφωνία της στο νέο Μνημόνιο, όπως αναφέρει. Συγκεκριμένα, «το ένοχο κατεστημένο της χώρας, μετά το νέο Μνημόνιο που συνομολόγησε η κυβέρνηση, αποθρασύνθηκε και έχει φτάσει σε τέτοιο σημείο ρεβανσισμού, ώστε να ζητάει ευθέως να ποινικοποιηθεί το Plan B και να αρχίσουν να διώκονται ποινικά όσοι το υποστηρίζουν.

Αν το κατεστημένο της μνημονιακής υποτέλειας της χώρας», πρόσθεσε, «αντί να πληρώσει για την καταστροφή, πιστεύει ότι μπορεί να βγει και από πάνω και να μετατρέψει την Ελλάδα σε μετεμφυλιακή αρένα, είναι πικρά γελασμένο. Το Όχι του ελληνικού λαού δεν ηττήθηκε ούτε έχει παραδοθεί βορά στη χλεύη των ηττημένων. Ο αγώνας για το Όχι συνεχίζεται μέχρι το τέλος».

Σε δήλωση όμως προχώρησαν και τα τρία παρόντα μέλη της Π.Γ. που πρόσκεινται στην Αριστερή Πλατφόρμα (απουσίαζε ο Αλέκος Καλύβης). Ακαριαία μετά τη λήξη της συνεδρίασης, οι Αντώνης Νταβανέλος, Στάθης Λεουτσάκος και Σόφη Παπαδόγιαννη υπογράμμισαν την αντίθεσή τους σε όλες τις προτάσεις της πλειοψηφίας, εξηγώντας παράλληλα τους λόγους:

«Καλούμε την κυβέρνηση να σταματήσει αμέσως τις διαπραγματεύσεις που οδηγούν στο Μνημόνιο 3 και να προχωρήσει, ενεργοποιώντας τον λαϊκό παράγοντα, στον σχεδιασμό της εναλλακτικής λύσης απέναντι στους εκβιασμούς των δανειστών.

Ζητήσαμε την άμεση σύγκληση της Κεντρικής Επιτροπής το Σαββατοκύριακο, η οποία, με βάση το καταστατικό, τις συνεδριακές αποφάσεις, τη λαϊκή εντολή των εκλογών της 25ης Ιανουαρίου και του δημοψηφίσματος στις 5 Ιουλίου, έχει καταστατική δημοκρατική υποχρέωση να απορρίψει τη μνημονιακή συμφωνία και να καλέσει την κυβέρνηση να επιστρέψει στις προγραμματικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ.

Ζητούμε την άμεση σύγκληση του Διαρκούς Συνεδρίου, πριν συναφθεί οποιαδήποτε νέα μνημονιακή συμφωνία, ώστε το κόμμα να μη βρεθεί προ τετελεσμένων. Το Διαρκές Συνέδριο έχει καταστατική δημοκρατική υποχρέωση να απορρίψει τη μνημονιακή συμφωνία και να καλέσει την κυβέρνηση να τηρήσει το αντιμνημονιακό - προοδευτικό της πρόγραμμα.

Το γεγονός ότι ελήφθησαν κρίσιμες αποφάσεις, και μάλιστα σε ριζική αντίθεση με τις προγραμματικές δεσμεύσεις του κόμματος ερήμην των συλλογικών του οργάνων, συνιστά ακύρωση του καταστατικού και καθιστά αυτές τις αποφάσεις έκθετες και αντικαταστατικές.

Η τήρηση των συλλογικών δημοκρατικών διαδικασιών στο κόμμα, η εφαρμογή των προγραμματικών μας δεσμεύσεων και η τήρηση της λαϊκής εξουσιοδότησης και εντολής που μας δόθηκε στις 25 Ιανουαρίου και στο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου αποτελούν απαραβίαστες αρχές για το κόμμα, αναπόδραστη καταστατική μας υποχρέωση και θεμελιώδη βάση της ενότητάς μας. Η διεξαγωγή κορυφαίων δημοκρατικών συλλογικών διαδικασιών, όπως ενός έκτακτου συνεδρίου, δεν μπορεί να αποφασίζονται μόνο και μόνο ως απόπειρα να επικυρώσουν εκ των υστέρων απαράδεκτα μνημονιακά τετελεσμένα, τα οποία μάλιστα παραβιάζουν τη λαϊκή εντολή. Όσο δε αφορά την πρόταση για εσωκομματικό δημοψήφισμα, σημειώνουμε ότι θα είναι τουλάχιστον παράδοξο, λίγες εβδομάδες μετά το μεγάλο Όχι στο λαϊκό δημοψήφισμα, το κόμμα που πρωτοστάτησε στη μάχη της 5ης Ιουλίου να ζητά τώρα από τα μέλη του να εγκρίνουν το Ναι στο Μνημόνιο 3. Για τον ΣΥΡΙΖΑ και τα μέλη του δεν υπάρχει άλλος δημοκρατικός και καταστατικός δρόμος από την άμεση επιστροφή στις αντιμνημονιακές ρίζες του» καταλήγει η δήλωση των τριών μελών της Π.Γ.

Η απάντηση της πλειοψηφίας

Μέλος της πλειοψηφίας που συμμετείχε στη χθεσινή συνεδρίαση απαντούσε λέγοντας, «απέναντι στο μανιφέστο (σ.σ.: τη δήλωση των 'τριών'), που δεν έχει ίχνος ενωτικής πολιτικής διεξόδου για το κόμμα, η πλειοψηφία συντεταγμένα θα συζητήσει εν όψει όλων των καταστατικών διαδικασιών στα ευρύτερα δυνατά σώματα. Και εκτιμά ότι θα αποτραπεί σε όλα τα επίπεδα η λήψη απόφασης που θα υπονομεύει την πολιτική και την ίδια την υπόσταση της πρώτης ελληνικής αριστερής κυβέρνησης και της ηγεσίας της».

Όλ. Γεροβασίλη: Επιλογή ρήξης από πλευράς μειοψηφίας

Το βράδυ, εξάλλου, η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη συμπέραινε, σε συνέντευξή της στην ΕΡΤ, ότι «μια κυβέρνηση που δεν έχει την πλειοψηφία δεν μπορεί να παραμείνει επί μακρόν». Και σε πρωινή της συνέντευξη (στον ρ/σ Real FM) άφηνε συγκεκριμένες αιχμές λέγοντας: «Έχει γίνει επιλογή ρήξης από πλευράς της μειοψηφίας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και μειοψηφίας του ΣΥΡΙΖΑ».

Στελέχη της πλειοψηφίας εξέφραζαν την αισιοδοξία τους για τις τελικές αποφάσεις και παρέπεμπαν στις πρόσφατες αποφάσεις πολλών Νομαρχιακών Επιτροπών του ΣΥΡΙΖΑ, που «άλλαξαν το κλίμα», όπως έλεγαν.

Αποχωρήσεις

Την ίδια στιγμή, πάντως, υπάρχουν και εκείνα τα μέλη που αποχωρούν από Ν.Ε.: από εκείνη του Ηρακλείου Κρήτης αποχώρησαν πέντε μέλη που προέρχονται από την ΚΟΕ, η Εύα Ανδρονικίδη, η Πόπη Βαρδάκη, ο Δημήτρης Γουρνιανάκης, η Κλειώ Δερμιτζάκη και η Μιχαέλα Ρεμεδιάκη.

Ν. Βούτσης: Μεγάλη πολυτέλεια να διασπώνται δυνάμεις και μάλιστα της Αριστεράς

Για την πολυτέλεια «να διασπώνται δυνάμεις, και μάλιστα δυνάμεις της Αριστεράς» είχε μιλήσει χθες το πρωί ο Νίκος Βούτσης (στο ρ/σ Alpha 96,5 Θεσσαλονίκης), με την πρόσθετη επιθυμία για «επαναβεβαίωση των κανόνων της συνύπαρξης, της συλλειτουργίας, γιατί οι καιροί είναι δύσκολοι και θα γίνουν ίσως και πιο δύσκολοι μελλοντικά» προέβλεψε.

Στην άλλη πλευρά, οι Στάθης Λεουτσάκος και Θανάσης Πετράκος έθεταν θέμα αλλαγής προσανατολισμού του ΣΥΡΙΖΑ (Σκάι - Βήμα FM), με τον Κώστα Λαπαβίτσα να επιχειρηματολογεί υπέρ της «σοβαρής εναλλακτικής πρότασης για το πώς μπορεί η Ελλάδα να προχωρήσει σε δημιουργία εθνικού νομίσματος» («Παραπολιτικά 90,1»), ενώ η Ιωάννα Γαϊτάνη, μέσω της ίδιας συχνότητας, επέμενε: «Μα, είμαι ακόμη μέλος του ΣΥΡΙΖΑ και υπάρχει μια μεγάλη προσπάθεια να κρατηθεί όρθιος ο ΣΥΡΙΖΑ ως ένα αντιμνημονιακό κόμμα».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2.0