Εκτενές αποκλειστικό θέμα του Reuters την Πέμπτη περιγράφει το ότι τρεις από τις μεγάλες ελληνικές εφοπλιστικές εταιρείες «σταμάτησαν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου τις τελευταίες εβδομάδες για να αποφύγουν την επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ» υποδεικνύοντας ότι αυτό αποτελεί πλήγμα για την Μόσχα. Κατά την ίδια πηγή, που επικαλείται στελέχη της διεθνούς αγοράς πετρελαίου και της παγκόσμιας ναυτιλίας, η εξέλιξη αυτή μειώνει δραστικά τον αριθμό δεξαμενόπλοιων που εμπλέκεται στην μεταφορά ρωσικού πετρελαίου (Urals και Pacific ESPO Blend) με τιμές πάνω από το πλαφόν που έχει θέσει το G7.
Οι τρεις εταιρείες που αναφέρονται εκτιμάται ότι διαχειρίζονται περισσότερα από 100 δεξαμενόπλοια, που η συνολική τους χωρητικότητα επαρκεί για να μεταφερθούν σχεδόν όλες οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου από τα ευρωπαϊκά της λιμάνια, σε Πρίμορσκ, Ουστ-Λούγκα και Νοβοροσίσκ (περίπου 2,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα). Ειδικά η μία από αυτές, σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα, μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έγινε ο μεγαλύτερος μεταφορέας ρωσικού πετρελαίου μετά την ρωσική κρατική Sovcomflot.
Ωστόσο, αναλυτές εδώ και μήνες τονίζουν ότι αυτή η «μεταστροφή» είναι εικονική και περιλαμβάνει μία διαδικασία πώλησης δεξαμενόπλοιων, τόσο σε ρωσικές εταιρείες όσο και σε μικρότερες θυγατρικές με έδρες σε τρίτες χώρες όπου μπορούν να παρακάμπτουν τις κυρώσεις. «Η Ρωσία βασίζεται τώρα στη ναυτιλιακή της εταιρεία Sovcomflot και σε πολλές ελάχιστα γνωστές ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, τις Σεϋχέλλες, την Γκάνα και άλλες τοποθεσίες, σύμφωνα με στοιχεία στελεχών της αγοράς πετρελαίου και της ναυτιλίας. Τα πλοία φέρουν σημαίες διαφορετικών κρατών από τη Λιβερία έως τα νησιά Κουκ», όπως λέει το Reuters, χωρίς να αναφέρεται με ποια συμφέροντα συνδέονται αυτές οι εταιρείες.
Όπως σημείωσε σε πρόσφατες αναρτήσεις του ο επικεφαλής οικονομολόγος του IIF Ρόμπιν Μπρουκς, εκτιμάται ότι τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια είναι περίπου 50% του παγκόσμιου στόλου, αυξάνοντας ταχέως τον αριθμό και την συνολική τους χωρητικότητα με το ξέσπασμα του πολέμου.
Greek shipping oligarchs and the EU
— Robin Brooks (@RobinBrooksIIF) June 11, 2023
1. Russia in H1 '23 exports more oil than ever (blue). That is possible only thanks to Greek-owned tankers (red), who - since Russia invaded Ukraine - stepped in to transport Russian oil big time. Greek ships are 50% of total tanker capacity... pic.twitter.com/3xxEPj1skN
Πλέον, όπως σημειώνει, «καθημερινά οι Έλληνες ολιγάρχες του εφοπλισμού πουλάνε δεξαμενόπλοια στον ρωσικό "σκιώδη" στόλο του Πούτιν, με την ΕΕ να κάνει τα "στραβά μάτια"», όπως προκύπτει από τα στατιστικά δεδομένα.
Every day Greek shipping oligarchs sell oil tankers to Putin's shadow fleet. The EU turns a blind eye and does nothing. With every day of EU inaction, Europe is one step closer to rolling the dice on the 2024 US election. This is a terrible policy error in the making for Europe. pic.twitter.com/Otrk3JWilJ
— Robin Brooks (@RobinBrooksIIF) November 17, 2023
Σημειώνεται ότι αντίστοιχη εμπλοκή έχουν τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια και στην παράκαμψη των κυρώσεων της Δύσης κατά του Ιράν.