"Καταιγίδα μέτρων που θα πλήξει εκατομμύρια ασφαλισμένους και κυρίως τους χαμηλοσυνταξιούχους" περιλαμβάνει η επιστολή - απάντηση του υπουργού Οικονομικών Γκ. Χαρδούβελη στο e-mail των δανειστών.
Με την επιστολή του υπουργού Οικονομικών τεκμαίρεται η πλήρης αποδοχή της κυβέρνησης Σαμαρά - Βενιζέλου στα νέα εξοντωτικά μέτρα που απαιτεί η τρόικα.
Πρόκειται ουσιαστικά για μια λίστα από νέες απαιτήσεις, οι οποίες, στην περίπτωση που γόνονταν νόμος του κράτους, θα αφαιρούσαν και τα τελευταία ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα (π.χ. απεργίες), ενώ ταυτόχρονα θα οδηγούσαν τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους σε πλήρες οικονομικό αδιέξοδο.
Στην επιστολή η πλευρά του υπουργείου αποδέχεται τις νέες απαιτήσεις που αφορούν:
1. Την αύξηση του ελάχιστου χρόνου ασφάλισης για συνταξιοδότηση από τα 15 έτη στα 20 ή τα 21 έτη, με αποτέλεσμα χιλιάδες ασφαλισμένοι να χρειαστεί να εργαστούν μετά τα 60 για άλλα 5 έτη.
2. Την κατάργηση συνταξιοδοτήσεων πριν το 62ο έτος. Χιλιάδες οι θιγόμενοι, είτε εργαζόμενοι στα βαρέα και ανθυγιεινά είτε γονείς ανηλίκων είτε τρίτεκνοι και πολλές επαγγελματικές ομάδες που συνταξιοδοτούνται λόγω επικινδυνότητας εργασίας είτε σε εργασίες με βλαβερές συνέπειες στην υγεία.
3. Την κατάργηση κατώτατων συντάξεων για όλα τα ασφαλιστικά ταμεία. Η κατώτατη σύνταξη γήρατος του ΙΚΑ σήμερα ανέρχεται στα 486,84 ευρώ. Εάν υπήρχε κατώτατο ποσό, σε έναν ασφαλισμένο με 15 έτη ασφάλισης, με βάση τις εισφορές του, θα αντιστοιχούσε οργανικό ποσό 300 ευρώ.
4. Τη μείωση εισοδηματικών κριτηρίων για το ΕΚΑΣ. Η τρόικα απαιτεί εισαγωγή νέων κλιμάκων και περιουσιακές προϋποθέσεις, με αποτέλεσμα κάποιοι να έχουν απώλειες έως και 230 ευρώ τον μήνα.
5. Την κατάργηση επικουρικών συντάξεων και την ενσωμάτωσή τους από τα ταμεία κύριας ασφάλισης. Σκοπός, η καταλήστευση των αποθεματικών τους και η κατάργηση των παροχών. Οι τρεις πυλώνες της ασφάλισης (κύρια - επικουρική - πρόνοια) καταργούνται πλήρως, με μοναδικό σκοπό την πλήρη απορρύθμιση του συστήματος και τον περιορισμό της κρατικής συμμετοχής.
Απόκλιση ίσον περικοπές
Την πρόταση της τρόικας -μετά τη θετική απάντηση του Γκ. Χαρδούβελη στο email προς τους δανειστές- για εδώ και τώρα αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης υιοθέτησε λίγες μέρες αργότερα και ο υπουργός Εργασίας Γ. Βρούτσης. Προκειμένου να δικαιολογήσει την υιοθέτηση των σκληρών προτάσεων της τρόικας, ο κ. Βρούτσης υποστήριξε ότι το 91,96% του συνόλου των ασφαλισμένων των «ευγενών ταμείων» που συνταξιοδοτήκε κατά το τελευταίο τετράμηνο, βγήκε στη σύνταξη σε ηλικία κάτω από τα 62 έτη.
«Σε ποια άλλη χώρα υπάρχει τέτοια 'πολυτέλεια' ως προς τις προνομιακές αποκλίσεις από τα γενικά όρια συνταξιοδότησης;» αναρωτήθηκε ο υπουργός. Ο κ. Βρούτσης αναφέρθηκε ακόμα και στην ολοκλήρωση των διοικητικών ενοποιήσεων (που θα σημάνει και μείωση των συντάξεων μέχρι και 30%), με τις οποίες, όπως είπε, θα δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας, θα επιτευχθούν ακόμη μεγαλύτερες εξοικονομήσεις και θα μπει οριστικό τέλος στην ταλαιπωρία των ασφαλισμένων, καθώς μέσω του Ενιαίου Κέντρου Απονομής Συντάξεων το 2015 η έκδοση και απονομή σύνταξης θα είναι πλέον ζήτημα λίγων ημερών.
Ο υπουργός Εργασίας υπενθύμισε με νόημα πως "η βασική υποχρέωση της χώρας μας, σύμφωνα με τον Νόμο 3863 του 2010, είναι το ύψος των δαπανών μέχρι και το 2060 να μην υπερβαίνει το περιθώριο αύξησης των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ, με έτος αναφοράς το 2009 και φαίνεται ότι επιτυγχάνεται". Αφήνοντας έτσι να εννοηθεί πως αν στο μέλλον υπάρξει απόκλιση, έρχονται νέες περικοπές!
Ρεπορτάζ: Ανδρέας Πετρόπουλος