Τη διενέργεια πλήρους και επιστημονικά άρτιας αυτοψίας για την στατική επάρκεια της εμβληματικής μπλε πολυκατοικίας στην πλατεία Εξαρχείων από ανεξάρτητο πραγματογνώμονα, πριν από οποιαδήποτε εργασία στο πλαίσιο των έργων του μετρό, κρίνει απαραίτητη ο ΣΑΔΑΣ ( Σύλλογος Αρχιτεκτόνων), τμήμα Αττικής.
Ο Σύλλογος συντάσσεται και υποστηρίζει, τους ενοίκους της μπλε πολυκατοικίας, οι οποίοι καταθέτουν ασφαλιστικά μέτρα κατά της «Ελληνικό Μετρό» και τους εργολάβους της, διεκδικώντας την αναστολή των εργασιών διάνοιξης του ορύγματος και των σηράγγων διέλευσης των συρμών, μέχρι να πραγματοποιηθεί ανεξάρτητη πραγματογνωμοσύνη, από την οποία θα προκύπτει ότι δεν θα επηρεαστεί ως προς την στατική του επάρκεια το διατηρητέο κτίριο (ΦΕΚ Δ’1040/1986) του πρωτοπόρου του μοντερνισμού αρχιτέκτονα Κυριάκου Παναγιωτάκου, το οποίο κτίστηκε κατά τα έτη 1932-1933.
Στη σχετική ανακοίνωση ο ΣΑΔΑΣ, τμήμα Αττικής στηλιτεύει την παρελκυστική τακτική της «Ελληνικό Μετρό». Όπως εξηγεί, ενώ ο ΣΑΔΑΣ-Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων με την με Α.Π.68978 από 19.01.2024 απόφασή του ζήτησε από την Ελληνικό Μετρό «να δεσμευτεί άμεσα και σαφώς για την ασφάλεια όλων των κατασκευών, με την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών (στατικών, εδαφοτεχνικών, γεωτεχνικών, κ.λπ.)» και ομότιμοι καθηγητές της Σχολής Αρχιτεκτόνων με γνωμοδοτήσεις τους ζητούν «τη διενέργεια επιστημονικά άρτιας και ανεξάρτητης αυτοψίας», η Ελληνικό Μετρό, όπως φαίνεται και από την με Α.Π. ALX-80495 από 08.02.2024 απάντησή της στους κατοίκους, έχει πραγματοποιήσει απλώς «απογραφή» της μπλε πολυκατοικίας, η οποία «δεν είναι μελέτη στατικής επάρκειας, αλλά αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης του κτιρίου και των φθορών που ενδεχομένως υπάρχουν» και μάλιστα όχι στο σύνολο των χώρων του υπογείου του κτιρίου.
Η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να υλοποιήσει το έργο βίαια, ώστε να δώσει στα Εξάρχεια μια «πραγματική ευκαιρία για ανάπτυξη» με «παράδειγμα το Γκάζι», σύμφωνα με δηλώσεις του τότε αρμόδιου Υπουργού Κ. Καραμανλή, φέρει την πολιτική ευθύνη ακόμα και για την ευθεία καταπάτηση της νομοθεσίας στο πλαίσιο της υλοποίησης του έργου, επισημαίνεται στην ανακοίνωση.
Το τμήμα Αττικής του ΣΑΔΑΣ υπενθυμίζει πως η επέκταση του εργοταξίου του μετρό προς την πλευρά της οδού Θεμιστοκλέους, καταπάτησε το ελάχιστο ελεύθερο πλάτος των 3,5 μέτρων που απαιτείται για την ακώλυτη πρόσβαση οχημάτων εκτάκτου ανάγκης (πυροσβεστικά, ασθενοφόρα, κ.ά.), με αποτέλεσμα το Πρωτοδικείο Αθηνών, με την υπ’ αριθ. 4376/2024 απόφασή του, να διατάξει την αναστολή της επέκτασης σε όλο το μήκος της οδού, απόφαση με την οποία ακόμα δεν έχει συμμορφωθεί η Ελληνικό Μετρό.
Ταυτόχρονα, θεωρεί αναγκαία την διενέργεια αυτοψιών ως προς τη στατική τους επάρκεια για το σύνολο των κτιρίων που δύναται να επηρεαστούν από τις εκσκαφικές εργασίες, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλειά τους και να αποτραπεί οποιαδήποτε πιθανότητα ατυχήματος.