Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
17.5°C20.9°C
4 BF 66%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.6°C23.9°C
3 BF 55%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
25 °C
21.6°C25.4°C
4 BF 43%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
19 °C
17.7°C19.9°C
4 BF 69%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
19.6°C21.9°C
2 BF 49%
Έρευνα του Reuters Institute / ΜΜΕ και Τεχνητή Νοημοσύνη
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Έρευνα του Reuters Institute / ΜΜΕ και Τεχνητή Νοημοσύνη

Μετά από δύο δεκαετίες, στη διάρκεια των οποίων οι εκδότες και οι δημοσιογράφοι προσέφεραν δωρεάν το περιεχόμενό τους στις μεγάλες πλατφόρμες του Διαδικτύου, Google, YouTube, Facebook, Microsoft κ.ο.κ. και πλέον προχωρούν σε συμβάσεις με τους διεθνείς κολοσσούς, προκειμένου να αμείβονται, φαίνεται πως τα πράγματα ανατρέπονται και πάλι. Η Τεχνητή Νοημοσύνη επελαύνει και δείχνει να μην αφήνει τίποτα όρθιο. Εκεί που πήγαινε να ισορροπήσει διεθνώς το επιχειρηματικό μοντέλο στον Τύπο, με την εξισορρόπηση εσόδων και εξόδων, η Τεχνητή Νοημοσύνη προκαλεί νέες αναταράξεις, καθώς τείνει να αντικαταστήσει ορισμένες από τις λειτουργίες των μέσων ενημέρωσης.

Η νέα ανατροπή ονομάζεται Search Generative Experiences (SGE), που μεταφράζεται σε κάτι σαν Αναζήτηση Παραγωγικής Εμπειρίας και σχετίζεται με αυτό που ονομάζεται σήμερα έρευνα στο Διαδίκτυο. Ταυτισμένη μέχρι τώρα με το Google search ή με άλλες, λιγότερο δημοφιλείς μηχανές αναζήτησης, η έρευνα στο Διαδίκτυο έχει εξελληνίσει το όνομά της πάντως σε «γκουγκλάρω» και προσδιορίζεται από την εμφάνιση μιας παραδοσιακής λίστας συνδέσμων οι οποίοι οδηγούν σε ιστότοπους. Από αυτήν ακριβώς την επισκεψιμότητα εξάλλου, μέσω της Google, οι εκδότες και οι δημοσιογράφοι διεκδικούν και σε ορισμένες χώρες καταφέρνουν να αντλούν εύλογες αμοιβές.

Μίμηση ανθρώπινου λόγου

Η έρευνα που δημοσιεύει το Reuters Institute για την ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης το 2024 σε σχέση με την παραγωγή και διανομή των ειδήσεων έχει μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία, όπως αυτά που αφορούν το μέλλον της διαδικτυακής αναζήτησης. Εδώ η ανατροπή ονομάζεται SGE και σχετίζεται με μια σειρά από chatbots που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο, βασίζονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη και προσφέρουν έναν «ταχύτερο και πιο διαισθητικό τρόπο πρόσβασης σε πληροφορίες». Και αυτή η «αναζήτηση» είναι που φαίνεται να αλλάζει άρδην.

Τι είναι όμως τα chatbots; Είναι λογισμικά, τα οποία έχουν σχεδιαστεί για να εκτελούν συγκεκριμένες λειτουργίες, μιμούμενα όσο το δυνατόν καλύτερα τον ανθρώπινο γραπτό και προφορικό λόγο. Έτσι, απαντούν σε ερωτήσεις με αυτοματοποιημένο τρόπο, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να μάθουμε τις πληροφορίες που αναζητούμε εύκολα και γρήγορα και με δυνατότητα να επανέλθουμε και να εξειδικεύσουμε τις ερωτήσεις. Η έρευνά μας πλέον δεν περιλαμβάνει είσοδο σε ιστοτόπους και σύνθεση των πληροφοριών που μας ενδιαφέρουν. Οι πληροφορίες φτάνουν σε εμάς ως ενιαίο κείμενο, τόσο πιο ακριβές όσο ακριβέστερη είναι η ερώτηση που έχουμε κάνει. Μεγάλες εταιρείες, όπως η Google και η Microsoft, έχουν ήδη ερευνήσει και δημιουργήσει chatbots τα οποία εξυπηρετούν άμεσες απαντήσεις σε ερωτήματα. Το πιο γνωστό είναι το ChatGPT, όμως λειτουργούν και άλλα, όπως το OPEN AI, το Copilot της Microsoft, το Gemini και το Bard της Google κ.ά.

Λιγότεροι σε ειδησεογραφικούς ιστότοπους

Ο νέος αυτός τρόπος άντλησης πληροφοριών έχει οδηγήσει, όπως είναι αναμενόμενο, σε μείωση την επισκεψιμότητα των ιστοτόπων και των παραπομπών μέσω του Facebook και του X (πρώην Twitter). Όπως αναφέρει η έκθεση του Reuters, «είναι πιθανό, με την πάροδο του χρόνου, να μειωθούν περαιτέρω οι ροές κοινού σε καθιερωμένους ειδησεογραφικούς ιστότοπους και να ασκηθεί ακόμη μεγαλύτερη πίεση». Σύμφωνα με τα δεδομένα που καταγράφει το Reuters, η επισκεψιμότητα σε ειδησεογραφικούς ιστότοπους από το Facebook μειώθηκε κατά 48% το 2023 και η επισκεψιμότητα από το X/Twitter μειώθηκε κατά 27%.

Οι εκδότες προσβλέπουν σε μια νέα εποχή, όπου «θα μπορούσαν να σπάσουν την εξάρτησή τους από τις πλατφόρμες - γίγαντες της τεχνολογίας και να δημιουργήσουν στενότερες άμεσες σχέσεις με πιστούς πελάτες», όπως λέει η έρευνα. Εξάλλου, είναι οι ιστότοποι των εκδοτών και οι δημοσιογράφοι αυτοί που εκπαιδεύουν («ταΐζουν») την Τεχνητή Νοημοσύνη και τα Chatbots με γνώση, εμπειρία, ακόμα και κριτική «αντίληψη» - και γι' αυτό τον λόγο συνεχίζουν να δικαιούνται πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα.

Πώς χρησιμοποιεί το κοινό το ChatGTP Τεχνητής Νοημοσύνης;

Η πλατφόρμα ChatGPT είναι η δημοφιλέστερη μεταξύ των chatbots Τεχνητής Νοημοσύνης, σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Μεγάλη Βρετανία από 7-8 Δεκεμβρίου 2023 και δημοσιεύεται στην έκθεση του Reuters. To 59% των ερωτηθέντων του δείγματος (2.042 άτομα), στην ερώτηση ποια πλατφόρμα Τεχνητής Νοημοσύνης έχουν ακουστά, απάντησαν το ChatGPT. Ακολουθούν μακριά το Microsoft Copilot με 18%, το Meta A.I. επίσης 18%, το Bard με 13%, το Grok 4% και το Claude 2%. Η εβδομαδιαία χρήση εξακολουθεί να είναι σχετικά χαμηλή, με μόλις 9% των ερωτηθέντων, αν και το ποσοστό αυξάνεται στο 25% για τις νεότερες ηλικιακές ομάδες.

Οι κορυφαίοι λόγοι για να χρησιμοποιήσει κανείς τα chatbots Τεχνητής Νοημοσύνης περιλαμβάνουν, σύμφωνα με την ίδια έρευνα (βλ. και Πίνακα), το παιχνίδι για να δει τις δυνατότητες της εφαρμογής (49%), γρήγορες πραγματικές ερωτήσεις (37%), σύνταξη δοκιμίων (29%) και έρευνα για ένα θέμα ενδιαφέροντος (28%). Μόνο το 8% το χρησιμοποιεί για να μαθαίνει τα τελευταία νέα, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει στο μέλλον.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL