Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
21.8°C24.7°C
4 BF 37%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
15.8°C20.5°C
3 BF 53%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
17 °C
15.9°C18.3°C
5 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
19.9°C22.2°C
5 BF 60%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
20.1°C21.9°C
3 BF 35%
ΡΑΣ / Πρόστιμα χιλιάδων ευρώ σε ΟΣΕ και Hellenic Train για παραβάσεις και σωρεία λαθών
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΡΑΣ / Πρόστιμα χιλιάδων ευρώ σε ΟΣΕ και Hellenic Train για παραβάσεις και σωρεία λαθών

Ράγες τρένο ΟΣΕ
EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

«Πέλεκυ» 100.000 ευρώ στην Hellenic Train και 98.000 ευρώ στον ΟΣΕ, ρίχνει η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για παραβάσεις και σωρεία λαθών που σχετίζονται με τα ζητήματα της ασφάλειας.

Πρόκειται, μάλιστα, για το ανώτατο προβλεπόμενο πρόστιμο που μπορεί να επιβληθεί για τέτοια ζητήματα και αφορά τους χειρισμούς των δύο εταιρειών στην ακινητοποίηση επιβατικής αμαξοστοιχίας και σύγκρουσής της με τη βοηθητική μηχανή κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα» τον Ιανουάριο του 2022 στο δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Βλάβη υπέστησαν ακολούθως και άλλες δύο μηχανές που έφτασαν για ρυμούλκηση, ενώ η τελευταία μηχανή που εστάλη συγκρούστηκε προσεγγίζοντας το σημείο με την ακινητοποιημένη αμαξοστοιχία με αποτέλεσμα και τον τραυματισμό έξι επιβατών.

Η περίπτωση της Hellenic Train

Από την αυτεπάγγελτη έρευνα για το συμβάν και με απόφαση της ΡΑΣ, από την πλευρά της ιδιωτικής εταιρείας που διαχειρίζεται τις αμαξοστοιχίες, εντοπίστηκαν παραβάσεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας. Το προσωπικό περιορίστηκε σε «άλλα καθήκοντα» ή αλλιώς «στον εφησυχασμό του επιβατικού κοινού, για την πολύωρη καθυστέρηση και όχι στις υπηρεσίες που όφειλαν να παρέχουν τη δεδομένη χρονική στιγμή, δηλαδή στην τήρηση κανόνων ασφάλειας κατά τη διάρκεια της στάθμευσης της αμαξοστοιχίας».

Η απόφαση γνωστοποιεί, ταυτόχρονα, πως οι μηχανοδηγοί της εν λόγω αμαξοστοιχίας δεν ήρθαν σε καμία συνεννόηση με τους σταθμούς της Λειβαδιάς και της Οινόης, με στόχο την επιλογή της «πιο ευνοϊκής δηλαδή με την έννοια της ευχέρειας της πραγματοποίησης της ταχύτητας καθώς και των επιπτώσεων γενικά στην κυκλοφορία». Μάλιστα, στην ίδια απόφαση γίνεται αναφορά σε παραβάσεις και ως προς την ταχύτητα κίνησης του μηχανοδηγού της μηχανής ρυμούλκησης.

Ο γενικός κανονισμός κίνησης προβλέπει «ταχύτητα πορείας από την ταχύτητα βήματος πεζού μέχρι και τη μέγιστη ταχύτητα των 40 χλμ./ώρα, έτσι ώστε να μπορεί κάθε στιγμή να σταθμεύσει έγκαιρα προ ενός εμποδίου μιας προπορευόμενης αμαξοστοιχίας ή ενός σήματος στάθμευσης», ξεκαθαρίσει η απόφαση.

Η ΡΑΣ, ταυτόχρονα, εγκαλεί την Hellenic Train επειδή δεν κατάργησε το συγκεκριμένο δρομολόγιο όσο υπήρχε χρόνος να μεταφερθούν οι επιβάτες με ασφάλεια στον προορισμό τους, ενώ στην πολυσέλιδη απόφαση περιγράφει αναλυτικά το μπάχαλο μεταξύ των αρμοδίων και τις απανωτές βλάβες που κράτησαν για ώρες τους επιβάτες εγκλωβισμένους σε βαγόνια μέσα στον χιονιά.

Ειδικότερα,  σημειώνεται  πως, η αμαξοστοιχία εξαιτίας προβλήματος που αντιμετώπισε στην μετόπη της κινητήριας μονάδας (σπασμένη ποδιά) λόγω της έντονης χιονόπτωσης και της συσσώρευσης χιονιού στην υποδομή.

«Κατά το χρονικό σημείο, ήτοι το μεσημέρι (13:46) της 24.1.2022 και ενώ η ειρημένη αμαξοστοιχία βρισκόταν ακινητοποιημένη εντός του Σ.Σ. Λειβαδιάς η ελεγχόμενη σιδηροδρομική επιχείρηση και πριν ακόμη προχωρήσει σε όλες τις υπόλοιπες ενέργειες που στόχο είχαν τη συνέχιση του δρομολογίου και οι οποίες κατέληξαν στην οριστική ακινητοποίησή της, αφού και οι εφεδρικές μηχανές (ADTRANZ 220-031 D/H [για το κόψιμο της εγκλωβισμένης μάσκας ] και 2 SIEMENS HELLAS SPRINTER σειράς 120-023 και 120-027) που στάλθηκαν ακινητοποιήθηκαν εκτός σταθμού (στο ΧΣ 144+00) στις 17:44, ήτοι, τέσσερις ώρες αργότερα, λόγω βλάβης στο ηλεκτρικό σύστημα των ηλεκτραμαξών, η σιδηροδρομική επιχείρηση όφειλε και μπορούσε να προτείνει στην ΟΣΕ Α.Ε. (δεδομένου ότι οι αρμόδιες διοικήσεις του ΟΣΕ Α.Ε. και της HELLENIC TRAIN Α.Ε. συναποφάσιζαν για τις ενέργειές τους και συνεννοούνταν και με την Πολιτική Προστασία για την αντιμετώπιση των ακραίων καιρικών συνθηκών) πρωτίστως, την κατάργηση του εν λόγω δρομολογίου, ώστε να προλάβει αφενός μεν, την έγκαιρη και ασφαλή εναλλακτική μεταφορά των επιβατών, και αφετέρου, την μη περαιτέρω ταλαιπωρία τους», αναφέρει η απόφαση της ΡΑΣ.

Η περίπτωση του ΟΣΕ

Από την άλλη, η «καμπάνα» για τον ΟΣΕ χτύπησε επειδή ο σταθμάρχης δεν είχε επιδώσει υπόδειγμα (εντολή πορείας εν όψει) στον μηχανοδηγό της μηχανής βοήθειας.
Ακόμα, δεν προσκομίστηκε στην αρχή κανένα έγγραφο ή στοιχείο από το οποίο να προκύπτει πως ο ΟΣΕ προχώρησε στον συντονισμό ενεργειών σε μία κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Οι παραβάσεις «έθεσαν σε σοβαρό κίνδυνο τους 181 επιβάτες οι οποίοι εκτέθηκαν σε πολύ δύσκολες καιρικές συνθήκες», διαπιστώνει η απόφαση της ΡΑΣ. Όλα έγιναν «εξαιτίας λανθασμένων επιλογών και μη έγκαιρων και σωστών συνεννοήσεων μεταξύ των εδώ ελεγχόμενων επιχειρήσεων και εν τέλει ταλαιπωρήθηκαν σωματικά και ψυχικά μένοντας εγκλωβισμένοι για μεγάλο χρονικό διάστημα εντός των συρμών και εκτός σταθμών», αναφέρει χαρακτηριστικά η Αρχή, δικαιολογώντας το πρόστιμο των 98.000 ευρώ προς τον ΟΣΕ.

«Οι εν λόγω παραβάσεις (ΓΚΚ), έχουν από τη φύση τους πρόδηλα περιοριστικό για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων περιεχόμενο και συνιστούν παράβαση εθνικών κανόνων που διασφαλίζουν ότι την ευθύνη για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος και τον έλεγχο των σχετικών κινδύνων αναλαμβάνουν ο διαχειριστής της υποδομής και η σιδηροδρομική επιχείρηση, καθένας για το τμήμα του συστήματος που εμπίπτει στην αρμοδιότητά του»,  εξηγεί η ΡΑΣ.

Εξηγήσεις για τα Τέμπη

Στις 7 Ιουνίου, οι διοικήσεις της Hellenic Train και του ΟΣΕ καλούνται από την ΡΑΣ σε ακρόαση, προκειμένου να δώσουν εξηγήσεις για τις παραβιάσεις που έγιναν την τραγική εκείνη νύχτα στα Τέμπη και χάθηκαν 57 ζωές.

Με βάση πληροφορίες που επικαλείται το ethnos.gr, η ΡΑΣ έστειλε τις επιστολές την περασμένη Παρασκευή, αφού έχει ολοκληρωθεί και η σύνταξη του σχετικού πορίσματος, το οποίο δεν θα δοθεί στα «φώτα» της δημοσιότητας μέχρι να ολοκληρωθούν οι ακροάσεις. Στόχος είναι από όλη την διαδικασία να βγουν ασφαλή και ακριβή συμπεράσματα για τις παραβάσεις που έλαβαν χώρα εκείνη τη νύχτα. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, πρόκειται για παραβάσεις του Γενικού Κανονισμού Κίνησης και του Σχεδίου Διαχείρισης Ασφαλείας.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL