Ρεπορτάζ: Έλλη Ζώτου, Μαρία Καλυβιώτου
Τρεις νεκροί ασθενείς είναι ο τραγικός απολογισμός της πυρκαγιάς που ξέσπασε χθες το απόγευμα σε δωμάτιο του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής "Δαφνί", ενώ οι φλόγες έφεραν στο φως τις προβληματικές συνθήκες στις οποίες καλούνται να λειτουργήσουν τρόφιμοι και νοσηλευτικό προσωπικό μεσούσης της υγειονομικής κρίσης.
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, ο ένας από τους άτυχους ασθενείς βρισκόταν σε μηχανική καθήλωση, δηλαδή δεμένος στην κλίνη του. Σημειώνεται πως το πρωτόκολλο για τη μηχανική καθήλωση ορίζει ότι εφαρμόζεται σε ιδιαίτερες περιπτώσεις, όπως σε διεγερτικά άτομα, για λίγη ώρα, κατόπιν εντολής ιατρού και με τη συνεχή επίβλεψη νοσηλευτών, προκειμένου να αποφευχθεί είτε ο αυτοτραυματισμός τους είτε η πρόκληση σωματικής βλάβης σε τρίτους.
Στο νοσοκομείο, όμως, όταν ξέσπασε η πυρκαγιά, εργαζόταν η απογευματινή βάρδια, η οποία δεν απαρτίζεται παρά από δύο νοσηλευτές(!), ωστόσο άλλες πληροφορίες έκαναν λόγο για έναν νοσηλευτή και έναν βοηθό θαλάμου. Οι περικοπές δαπανών στον τομέα της Υγείας είχαν βαρύ κόστος και για το συγκεκριμένο ίδρυμα: Το 2010 λειτουργούσε με 1007 νοσηλευτές και τώρα λειτουργεί με 620, τη στιγμή που έχει αναπτυχθεί σε 130 δομές σε ολόκληρη την Αττική. Πριν από περίπου ενάμιση μήνα, οι εργαζόμενοι είχαν προειδοποιήσει ότι "περιμένουμε τον επόμενο νεκρό", σε συνέντευξη Τύπου που είχαν παραχωρήσει.
Για την κατάσβεση της φωτιάς εργάστηκαν 33 πυροσβέστες και 11 οχήματα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, ενώ και οι νοσηλευτές με αυτοθυσία βοήθησαν στη διάσωση των υπόλοιπων ασθενών. Συνολικά οι πυροσβέστες απεγκλώβισαν 17 ασθενείς από θαλάμους στην πτέρυγα του ισογείου, ενώ τουλάχιστον δύο εξ αυτών μεταφέρθηκαν στο Αττικό Νοσοκομείο με ελαφρά τραύματα. Έρευνες πραγματοποιούνται, μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές, σε κάθε σπιθαμή του κτηρίου για πιθανούς εγκλωβισμένους και για τα αίτια πρόκλησης της πυρκαγιάς.
Οι πληροφορίες που έχει στη διάθεσή της η "Α", από πηγές που επιθυμούν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους, δείχνουν ότι, κατά πάσα πιθανότητα, η πυρκαγιά προκλήθηκε από έναν ποινικό τρόφιμο, ο οποίος νοσηλεύεται με τη χρήση του άρθρου 69, το οποίο ορίζει πως, παρά το γεγονός ότι έχει διαπραχθεί αδίκημα, το άτομο δεν έχει "καταλογισμό" και ως εκ τούτου νοσηλεύεται.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο συγκεκριμένος τρόφιμος είχε προβεί σε εμπρηστική ενέργεια μέσα στο ίδιο νοσοκομείο πριν από τρία χρόνια και βρισκόταν σε ειδικό κελί με ειδική μεταχείριση. Για την περίπτωσή του έχουν πολλάκις γίνει αναφορές σε εισαγγελείς και στη διοίκηση του ιδρύματος, με το αίτημα να μεταφερθεί σε ειδικό χώρο με ειδική φύλαξη, ώστε να μη θέτει τόσο τον εαυτό του και τους υπόλοιπους τροφίμους σε κίνδυνο.
Ο υπηρεσιακός υπουργός Υγείας Θάνος Δημόπουλος διέταξε κατεπείγουσα Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) από τον Ψυχιατρικό Τομέα του Σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ) για τη διερεύνηση των συνθηκών θανάτου των ασθενών. Ταυτόχρονα, συγκρότησε Επιτροπή υπό τον γ.γ. του υπουργείου, με στόχο την άμεση βελτίωση των συνθηκών νοσηλείας των ασθενών στα ψυχιατρικά νοσοκομεία.
Διαρκώς καθηλωμένοι ασθενείς, "λευκά κελιά" και υποστελέχωση
Υπενθυμίζεται ότι προ μηνών ο συντονιστής διευθυντής ψυχίατρος του ΨΝΑ "Δαφνί" Θεόδωρος Μεγαλοοικονόμου είχε προβεί σε μια πολύ σοβαρή έγγραφη καταγγελία κάνοντας λόγο για "διαρκώς καθηλωμένους ασθενείς" στο ίδρυμα.
"Σίγουρα οι ψυχίατροι διατάζουν τις μηχανικές καθηλώσεις, οι νοσηλευτές τις εκτελούν, αλλά η πολιτική που έχει αναλάβει να εκτελέσει ο κ. Θεοδωράκης", ανέφερε για τον τέως διοικητή του νοσοκομείου που αποκαθηλώθηκε από τον Π. Κουρουμπλή, "δεν είναι καθόλου άμοιρη ευθυνών -το αντίθετο μάλιστα- για τον μνημονιακό εκβαρβαρισμό του ψυχιατρείου. Χρησιμοποιεί σαν πυροτέχνημα τις πέντε καθηλώσεις που 'είδε', αλλά δεν λέει τίποτα για την απερίγραπτη κατάσταση στο πρώην '7ο' (και στο δωμάτιο απομόνωσης δίπλα από αυτό) που διαιωνίζεται, με τους διαρκώς καθηλωμένους ασθενείς, και την άρνησή του να υλοποιήσει κατατεθειμένες προτάσεις για τη σωστή, αξιοπρεπή, θεραπευτική και αποκαταστασιακή αντιμετώπιση του ζητήματος. Γιατί; Γιατί 'κοστίζουν'" υπογράμμιζε χαρακτηριστικά.
Τον προηγούμενο μήνα οι εργαζόμενοι κατήγγειλαν την απόφαση του ιατρικού σώματος και του ιδρύματος να προχωρήσουν με ταχείς ρυθμούς στη ίδρυση των από καιρού επιδιωκόμενων και κατ' ευφημισμόν αποκαλούμενων «ήσυχων δωματίων», δηλαδή των «δωματίων απομόνωσης» (seclusion rooms) και στην πράξη «λευκών κελιών», με αφορμή τον θάνατο που προκάλεσε καθηλωμένος ασθενής, που κατάφερε να λυθεί, σε άλλο καθηλωμένο ασθενή, στις 17 Μαΐου στο 3ο ΨΤΕ του ΨΝΑ.
Οι εργαζόμενοι έκρουαν συχνά τον κώδωνα του κινδύνου για το παρόν και το μέλλον του ψυχιατρείου εκδίδοντας ανακοινώσεις και διαμαρτυρόμενοι για το γεγονός ότι το ίδρυμα "μένει στις μέρες μη εφημερίας το βράδυ χωρίς οδηγό ασθενοφόρου για εσωτερικές μετακινήσεις και διακομιδές θέτοντας σε κίνδυνο την εύρυθμη λειτουργία του νοσοκομείου καθώς και τις ζωές των ασθενών. Ενώ η επίλυση του προβλήματος των συνοδειών και διακομιδών ασθενών παραμένει επίμονα μακράν των ενδιαφερόντων του, παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις".