Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
15.3°C18.4°C
3 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
11.8°C16.6°C
3 BF 67%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
13.2°C15.0°C
3 BF 71%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
15.5°C16.8°C
4 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
15.9°C15.9°C
2 BF 55%
Νύχτες Πρεμιέρας / Αφιέρωμα με Σκορσέζε και Φασμπίντερ στο Ινστιτούτο Γκαίτε
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Νύχτες Πρεμιέρας / Αφιέρωμα με Σκορσέζε και Φασμπίντερ στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Μετά τα Μεσάνυχτα

Οι Νύχτες Πρεμιέρας δεν επαναπαύονται και δεν εφησυχάζουν μέχρι το σταθερό μας ραντεβού με το Open Air το καλοκαίρι και φυσικά με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Σε συνεργασία, λοιπόν, με το Ινστιτούτο Γκαίτε, μας έχουν ετοιμάσει μια βραδιά αφιερωμένη σε έναν από τους κορυφαίους διευθυντές φωτογραφίας που κόσμησαν τη μεγάλη οθόνη, τον Μίκαελ Μπάλχαουζ.

Πρόκειται για τις ταινίες «Μάρθα» (Martha) του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, παραγωγής 1973, που προβάλλεται στις 7.30 μ.μ., και «Μετά τα μεσάνυχτα» (After hours), που σκηνοθέτησε ο Μάρτιν Σκορσέζε το 1985 και προβάλλεται στις 10 μ.μ. Στις δυο αυτές ταινίες διαφαίνονται η τεχνική και η ξεχωριστή ματιά του Μίκαελ Μπάλχαουζ, ο οποίος κατάφερε να υπηρετήσει τόσο τις ανάγκες του σκληρού ψυχολογικού δράματος του Γερμανού auteur, όσο και την ασθματική αφήγηση στον αστικό εφιάλτη του Νεοϋορκέζου δημιουργού.

«Μάρθα»

Στην ταινία «Μάρθα» μια άπειρη ερωτικά και εγωκεντρική γυναίκα χάνει τον αυταρχικό πατέρα της κατά τη διάρκεια διακοπών. Αυτό θα τη στείλει στην αναγκαστική φροντίδα της κακότροπης ηλικιωμένης μητέρας της και στη συνέχεια στην αγκαλιά ενός αινιγματικού εραστή, που θα της προκαλέσει ακόμα μεγαλύτερα αδιέξοδα και θα δοκιμάσει τα όριά της. Τα όρια ανάμεσα στις εξουσιαστικές σχέσεις και στο ανθρώπινο ενδιαφέρον γίνονται όλο και πιο θολά στην ταινία του Φασμπίντερ, που χρησιμοποιεί τους ήρωές του σαν χάρτινα σύμβολα για να εστιάζει στην ψυχολογική βία και στην τεθλασμένη γραμμή των παθών.

«Μετά τα Μεσάνυχτα»

Στην ταινία «Μετά τα Μεσάνυχτα» μια φαινομενικά ήσυχη νύχτα για έναν νέο άνδρα, που εργάζεται ως προγραμματιστής ηλεκτρονικών υπολογιστών, θα μετατραπεί σε καφκικό εφιάλτη και σταδιακά το απόγευμά του θα εξελιχθεί σε μια ιλιγγιώδη οδύσσεια χωρίς διαφυγή. Ο ήρωας δοκιμάζει να φλερτάρει διακριτικά μια γυναίκα σε ένα καφέ στο Σόχο και στη συνέχεια αυτό το φαινομενικά ακίνδυνο ερωτικό ραντεβού θα πάρει άγρια και αψυχολόγητη τροπή. Ο ήρωας θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια σειρά από αναποδιές και θρησκευτικού τύπου τιμωρίες, και η μεγαλούπολη θα πάρει διαστάσεις Κολάσεως. Ο φακός του Σκορσέζε, σε συνεργασία με τον Μπάλχαουζ, θα ακολουθήσει τον ήρωα σε μια παρανοϊκή καταβύθιση σε αχαρτογράφητα νερά αστικών νευρώσεων και νυχτερινής απειλής, μέχρι το λυτρωτικό φως του πρωινού.

Υποψήφιος για τρία Όσκαρ στην καριέρα του, ο Μ. Μπάλχαουζ συνεργάστηκε με πολλούς καταξιωμένους σκηνοθέτες στην καριέρα του, όπως ο Φράνσις Φορντ Κόπολα στον εμβληματικό «Δράκουλα», ο Τζέιμς Λ. Μπρουκς στο «Κύκλωμα», ο Μάικ Νίκολς στο «Εργαζόμενο κορίτσι» και ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ για το «Quiz show».

Βέβαια, οι δύο μακροχρόνιες συνεργασίες του, με τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ (σε 15 ταινίες) και φυσικά με τον Μάρτιν Σκορσέζε (σε 7 ταινίες), απογείωσαν το άστρο του και του επέτρεψαν να διαπρέψει. Και φυσικά με τους δυο αυτούς σκηνοθέτες σχεδίασε τα δύο πλάνα για τα οποία έγραψε ιστορία: στην ταινία «Μάρθα» του Φασμπίντερ ο Μπάλχαουζ εφάρμοσε την τεχνική του περιστρεφόμενου πλάνου 360 μοιρών και στα «Καλά παιδιά» του Σκορσέζε εκτέλεσε το θρυλικό μονοπλάνο εισόδου από την πίσω πόρτα στο θρυλικό κλαμπ Copacabana.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL