Live τώρα    
31°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
31 °C
28.8°C32.3°C
1 BF 35%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
30 °C
27.3°C31.5°C
2 BF 44%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
30 °C
26.6°C29.9°C
1 BF 44%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
28 °C
27.8°C29.1°C
3 BF 54%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
29 °C
28.4°C28.9°C
0 BF 34%
Laurie Anderson / Τόσο πρωτοπόρα, ώστε είναι πάντα σύγχρονη
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Laurie Anderson / Τόσο πρωτοπόρα, ώστε είναι πάντα σύγχρονη

Από το ξεκίνημά της η Laurie Anderson αρνήθηκε πεισματικά να ενταχθεί σε ένα είδος δημιουργίας, ένα εκφραστικό μέσο ή μια οποιαδήποτε συγκεκριμένη φόρμα. Επέμενε να χρησιμοποιεί πολλά, συνδυάζοντάς τα με τον προσωπικό, μοναδικό τρόπο της. Αυτό δηλαδή που θα κάνει και στη συναυλία της στο Ηρώδειο την Κυριακή 10 Ιουλίου.

Η Laura Phillips Anderson, όπως είναι το πλήρες όνομά της, γεννήθηκε στις 5 Ιουνίου 1947 στο Σικάγο. Από την παιδική ηλικία της σπούδασε ζωγραφική και μουσική, βιολί συγκεκριμένα και ήταν μέλος της παιδικής/νεανικής συμφωνικής ορχήστρας του Σικάγου. Αργότερα, σπούδασε σε διαφορετικά πανεπιστήμια Γλυπτική και Ιστορία της Τέχνης και όταν μετοίκησε στη Νέα Υόρκη, που θα γινόταν η έδρα της, εργάστηκε για ένα διάστημα ως κριτικός τέχνης.

Πολυσχιδής

Η Laurie Anderson ξεκίνησε τη διαδρομή της πολύ νωρίς, το 1969 σε ηλικία μόλις 22 ετών, με -συμβολικό ίσως;- μια συμφωνία για... κόρνες αυτοκινήτων! Ήταν το πρώτο «κεφάλαιο» ενός μεγάλου σε όγκου και εξαιρετικά σύνθετου έργου που, εκτός από μουσική, περιλαμβάνει επίσης ποίηση, εικαστικά έργα και εγκαταστάσεις και video art. H Laurie Anderson είναι η επιτομή της πρωτοπορίας και το αρχέτυπο των πολυμεσικών δημιουργών, υπό μιαν έννοια το σύνολο της μέχρι τώρα δημιουργίας της θα μπορούσε να θεωρηθεί ένα πολυμεσικό έργο σε συνεχή εξέλιξη. Επιμένει να σχεδιάζει και να κάνει τα πάντα μόνη της στις προσωπικές εργασίες της ώστε να είναι αυτάρκης και να έχει τον απόλυτο έλεγχο, από την άλλη όμως έχει κάνει πολλές και ποικίλες συμπράξεις με αρκετούς/ές από πολλούς δημιουργικούς χώρους.

Στη διάρκεια της δεκαετίας του 1970 το έργο της ήταν κατά κύριο λόγο avant garde ή και πειραματικές συνθέσεις, οργανικές και λιγότερο συχνά φωνητικές, τις οποίες παρουσίαζε ζωντανά ή ηχογραφούσε με την πλειονότητά τους να μην έχουν κυκλοφορήσει έως τώρα. Το δισκογραφικό ντεμπούτο της έγινε με το εμβληματικό single «O Superman» το 1981, ένα εξαιρετικά πρωτοποριακό τόσο ως προς τη δομή όσο και ως προς τον ήχο του τραγούδι, που συνδύαζε ηλεκτρονικά όργανα με επεξεργασμένη ηλεκτρονικά εκφορά του λόγου. Η στιχουργική «ανατομία» της ανδρικής προσωπικότητας και κατά προέκταση του σύγχρονου ανθρώπου θα αποδεικνυόταν επίσης προφητική. Το ιστορικό πρώτο album της «Big Science» κυκλοφόρησε την επόμενη χρονιά. Θα ακολουθούσαν μόλις έξι άλλα, με το πιο πρόσφατο να έχει κυκλοφορήσει το 2010.

Καινοτόμος

Επίκεντρο όμως του έργου της ήταν και παρέμειναν οι ξεχωριστές ζωντανές παραστάσεις της. Εντελώς μόνη της τις περισσότερες φορές στη σκηνή, με πολλά προηχογραφημένα και αργότερα προγραμματισμένα μέρη και το οπτικό στοιχείο (προβολές, φωτισμοί κ.λπ.) να παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο με το ηχητικό. Η ίδια, μια καθηλωτική performer με έναν εντελώς δικό της μαγνητισμό, μια ηθελημένα σχεδόν ανδρόγυνη περσόνα, αεικίνητη, ερμηνεύοντας και περιστασιακά παίζοντας synthesizer ή κάποιο άλλο ηλεκτρονικό όργανο και ακροβατώντας συνεχώς ανάμεσα στο τραγούδι και στην υποκριτική.

Η Laurie Anderson είναι επίσης και... εφευρέτης, καθώς έχει επινοήσει αρκετά μουσικά όργανα τα οποία χρησιμοποιεί τόσο στις ηχογραφήσει όσο και στις ζωντανές παραστάσεις της. Τα πιο γνωστά από αυτά είναι το διάσημο βιολί της, που στο δοξάρι του έχει μαγνητοταινίες με προετοιμασμένο ηχητικό υλικό και αντί για χορδές μια κεφαλή αναπαραγωγής, η «ομιλούσα ράβδος», ένα «μπαστούνι» μήκους τριών μέτρων που της δίνει μια πολύ μεγάλη δυνατότητα ελέγχου εξ αποστάσεως και κατά βούληση των ηλεκτρονικών ηχητικών πηγών της και τα ποικίλα φωνητικά φίλτρα που χαρακτήριζαν εξαρχής το έργο της προσδίδοντας στην ερμηνεία της τις τόσες διαφορετικές χροιές της.

Χρονικογράφος της Αμερικής

Το 1984, μετά την κυκλοφορία των δύο πρώτων album της, η Laurie Anderson κυκλοφόρησε μια κασετίνα που περιείχε πέντε δίσκους βινυλίου. Οι δίσκοι αυτοί ήταν η ηχογράφηση μιας μαραθώνιας διάρκειας ζωντανής παράστασής της με υλικό από τους δύο μέχρι τότε δίσκους της και βέβαια πολύ περισσότερο επιπλέον που παρουσιάστηκε για πρώτη και μοναδική φορά σε εκείνη την παράσταση. Ο τίτλος, τόσο της παράστασης όσο και της κασετίνας, διόλου συμπτωματικά ήταν «United States Live».

Σε εκείνο το magnum opus της η Laurie Anderson ανέλυσε, με σχεδόν επιστημονική ακρίβεια, τη χώρα της και, με «μοντέλο» αυτή, συνολικά τον δυτικό κόσμο. Αυτό δηλαδή που κάνει έκτοτε και μέχρι τώρα, ακμαιότατη και ακούραστη παρά τα 75 πλέον χρόνια της. Ένας σταθμός αυτής της ατέρμονης «εξερεύνησης» και ανάλυσης θα είναι και στο Ηρώδειο την Κυριακή.

Πριν όμως, την Παρασκευή 8 Ιουλίου, θα έχει μια δημόσια συζήτηση με τον Paul Holdengräber, διευθυντή του Onassis Los Angeles. Η συζήτηση θα πραγματοποιηθεί στις 8 μ.μ. στην κεντρική σκηνή της Στέγης Ωνάση με ελεύθερη είσοδο, αλλά αφού όποιος/α το επιθυμεί έχει παραλάβει το ειδικό δελτίο εισόδου.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL