Live τώρα    
6°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
6 °C
1.8°C8.4°C
2 BF 61%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αυξημένες νεφώσεις
7 °C
4.6°C8.8°C
1 BF 50%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
9 °C
1.0°C9.4°C
2 BF 47%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
8 °C
5.4°C8.8°C
2 BF 72%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
-1 °C
-1.1°C2.9°C
0 BF 40%
Ακρίβεια / Τα ψέματα του Μητσοτάκη και οι νέες ανατιμήσεις στο ράφι
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ακρίβεια / Τα ψέματα του Μητσοτάκη και οι νέες ανατιμήσεις στο ράφι

132864310.png

Σε ακόμη ένα επικοινωνιακό παιχνίδι προκειμένου να διαστρέψει την πραγματικότητα επιδόθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος, ούτε λίγο ούτε πολύ, ανέφερε ότι οι αυξήσεις τιμών έχουν πιάσει «ταβάνι». Όμως τα πράγματα φαίνεται ότι δεν είναι όπως τα περιέγραψε στην προχθεσινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε.

Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι παράγοντες της αγοράς των τροφίμων ανέφεραν στην ΑΥΓΗ ότι δεν συμφωνούν με αυτή την εκτίμηση, προσθέτοντας ότι οι ανατιμήσεις στον κλάδο των τροφίμων θα συνεχιστούν τουλάχιστον μέχρι το τέλος του χρόνου. Αυτό γιατί το απόθεμα των προϊόντων που έχουν παραχθεί με ακριβότερες πρώτες ύλες δεν έχει ακόμη φτάσει στη λιανική, την ώρα που οι τιμές συνεχώς αυξάνονται.

Την εκτίμηση πως «τα χειρότερα δεν τα έχουμε δει ακόμη» έκανε μιλώντας στην ΑΥΓΗ ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) Απόστολος Ραυτόπουλος. Μάλιστα, εξήγησε και τους λόγους για τους οποίους προβαίνει σε αυτήν την εκτίμηση: «Γνωρίζω ότι τα διμερή συμβόλαια που έχουν υπογράψει οι βιομήχανοι με τα σούπερ μάρκετ για το 2023 προβλέπουν αυξήσεις τιμών στα προϊόντα έως 30%, και μάλιστα για είδη πρώτης ανάγκης και βασικά είδη διατροφής». Ακόμη, ο ίδιος ανέφερε ότι ενδεχομένως θα «επέλθει μια ηρεμία στις ανατιμήσεις το 2024, και μάλιστα υπό προϋποθέσεις», όπως είναι οι τιμές στην ενέργεια, αλλά και η εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία. Πάντως, οι τιμές είναι αυξημένες σε όλα τα προϊόντα, από γάλα, αυγά, κρέας και ψωμί έως χαρτικά και καθαριστικά, με τις αυξήσεις να αποτυπώνονται σε διψήφια ποσοστά.

Νέες ανατιμήσεις

Με βάση τα παραπάνω, φαίνεται πως ο Κ. Μητσοτάκης επιδόθηκε σε μια προσπάθεια να κοροϊδέψει ξανά τους πολίτες, την ώρα που οι τιμές στα τρόφιμα αυξάνονται συνεχώς για 19 μήνες, με τον τρέχοντα να αναμένεται να είναι ο 20ός. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αρμόδιων παραγόντων του λιανεμπορίου, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα και τον Ιανουάριο θα εξακολουθήσει να «τρέχει» με υψηλότερο ρυθμό συγκριτικά με εκείνον του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (τον Δεκέμβριο ήταν στο 15,5%, όταν ο ΔΤΚ ήταν στο 7,2%), με τους ευάλωτους και τους έχοντες μεσαία εισοδήματα να μην αναμένουν ουσιαστική βοήθεια από το market pass, η εφαρμογή του οποίου θα ξεκινήσει τον Φεβρουάριο.

Σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία, αυξήσεις 25,6% καταγράφονται στα γαλακτοκομικά, 21,7% στα έλαια, 18,1% στο ψωμί και στα δημητριακά, 17,8% στα κρέατα. Ακριβότερα κατά 13,1% ήταν σε ετήσια βάση τα λαχανικά, ενώ αυξήσεις 18,1% καταγράφονται στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

Το πρόβλημα, βεβαίως, είναι πολύ μεγαλύτερο για τα ευάλωτα νοικοκυριά, καθώς οι αγορές τροφίμων αποτελούν το 34,8% των συνολικών τους δαπανών, με την κυβέρνηση να προτάσσει το «καλάθι του νοικοκυριού» ως μέτρο ανάσχεσης της ακρίβειας.

Νέα άνοδος στις τιμές εισαγωγών

Την ίδια ώρα, οι τιμές εισαγωγών στη βιομηχανία σημείωσαν διψήφια άνοδο σε ετήσια βάση τον Νοέμβριο του 2022, προμηνύοντας συνέχιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Εισαγωγών στη Βιομηχανία τον περασμένο Νοέμβριο κατέγραψε αύξηση 15,7% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2021, έναντι αύξησης 25% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων δεικτών του έτους 2021 με το 2020.

Κέρδη για τα σούπερ μάρκετ

Την ίδια στιγμή, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ υπολογίζεται ότι το 2022 άγγιξε τα 12 δισ. ευρώ λόγω ανατιμήσεων και αυξημένων τουριστικών ροών, με τον όγκο πωλήσεων να καταγράφει πτώση κατά 0,6%. Συγκεκριμένα, στο σύνολό του ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων για όλο το 2022 κατέγραψε αύξηση της τάξης του 6,3%, ενώ παρόμοια αύξηση πωλήσεων παρουσίασαν και τα προϊόντα ταχείας κατανάλωσης (FMCGs) στο σύνολό τους, στο +6,1%, η οποία οφείλεται ωστόσο αποκλειστικά στις έντονες πληθωριστικές πιέσεις που επικράτησαν στην αγορά, καθώς οι τεμαχιακές πωλήσεις παρουσίασαν αρνητικό πρόσημο, έστω και μικρό, στο -0,6%. Σύμφωνα με την IRI, η άνοδος του τζίρου στα σούπερ μάρκετ άγγιξε τα 400 εκατ. ευρώ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL