Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
25 °C
22.5°C26.8°C
2 BF 49%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
20.2°C23.8°C
1 BF 72%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
26 °C
24.5°C26.0°C
1 BF 54%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.8°C28.2°C
3 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
21 °C
20.9°C21.5°C
3 BF 73%
East Med / Ο αγωγός που θα μείνει στα χαρτιά
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

East Med / Ο αγωγός που θα μείνει στα χαρτιά

Τζέφρι Πάιατ
Ο λαλίστατος Τζέφρι Πάιατ φρόντισε να βάλει ακόμη ένα καρφί στο φέρετρο του East Med, υποστηρίζοντας πως ο αγωγός είναι ακριβός, ενώ το φυσικό αέριο «δεν είναι η μακροπρόθεσμη απάντηση στο ζήτημα της ενέργειας του πλανήτη»

Για να γίνει ένας αγωγός αερίου, χρειάζονται τρία πράγματα: πρώτον, ένα κοίτασμα με ικανοποιητικές ποσότητες φυσικού αερίου, το οποίο μπορεί να εξορυχθεί σε μια λογική τιμή. Δεύτερον, πελάτες που να θέλουν να αγοράσουν το αέριο. Και τρίτον, η πολιτική βούληση να κατασκευαστεί ο αγωγός ακόμη κι αν το κόστος είναι μεγάλο.

Μέχρι τώρα για το σχέδιο του αγωγού East Med, αυτού που θα ξεκινούσε από τα κοιτάσματα του Ισραήλ και της Κύπρου, θα περνούσε κάτω από την ανατολική Μεσόγειο και θα έφτανε στην ηπειρωτική Ευρώπη, ξέραμε: πρώτον, ότι οι ποσότητες είναι μάλλον περιορισμένες και η εξόρυξη ακριβή και επικίνδυνη για το οικοσύστημα. Δεύτερον, ότι πελάτες υπάρχουν, αλλά μόνο για το περιορισμένο διάστημα της μετάβασης από τους υδρογονάνθρακες στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Και τρίτον, ότι, πέραν της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ, υπήρχε και η πολιτική βούληση από τις Ηνωμένες Πολιτείες να στηρίξουν το σχέδιο - και ότι η Τουρκία ένιωθε αποκλεισμένη.

Μάλιστα, μόλις πριν από δύο εβδομάδες ο πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της αμερικανικής Γερουσίας Μπομπ Μενέντεζ είχε φέρει ως δώρο στον Κυριάκο Μητσοτάκη ένα υπογεγραμμένο αντίγραφο της EastMed Act που ψήφισαν οι ΗΠΑ στο τέλος του 2019 και προβλέπει μεταξύ άλλων “την ισχυρή υποστήριξη” για την υλοποίηση του αγωγού East Med στο πλαίσιο μιας στρατηγικής ενίσχυσης διαφόρων μέσων που αυξάνουν τους προμηθευτές ενέργειας στην περιοχή ώστε να μειωθεί η εξάρτηση από τη Ρωσία. Από την περασμένη εβδομάδα, ωστόσο, φάνηκε πόσο αδύναμη είναι η συγκεκριμένη “ισχυρή υποστήριξη” των ΗΠΑ μέσω του πρέσβη τους στην Αθήνα Τζέφρι Πάιατ.

Τζ. Πάιατ: Θα το κρίνει η αγορά

Ο λαλίστατος διπλωμάτης θύμισε ότι ο East Med, εάν και εφόσον κατασκευαστεί, θα είναι ο πιο ακριβός και βαθύς αγωγός στην Ιστορία, ενώ έσπευσε να συμπληρώσει ότι το φυσικό αέριο το οποίο ενδέχεται να μεταφέρει θα έχει σχετικά μικρό ρόλο στην εποχή της “ενεργειακής μετάβασης” και δεν είναι η μακροπρόθεσμη απάντηση στο ζήτημα της ενέργειας του πλανήτη. Κατέληξε δε λέγοντας ότι θα είναι οι αγορές αυτές που θα κρίνουν εάν τελικά αυτός θα δημιουργηθεί.

Η αλήθεια είναι ότι οι Αμερικανοί θα προτιμούσαν να πουλήσουν το δικό τους LNG στους Ευρωπαίους, γι’ αυτό και από την αρχή δεν καίγονταν για να γίνει ο East Med. Αντιθέτως, καίγονταν να μην γίνει ο Nord Stream 2, ο αγωγός που μεταφέρει φυσικό αέριο από τη Ρωσία στη Γερμανία κάτω από τη Βαλτική και ο οποίος ολοκληρώθηκε τις προάλλες κόντρα στις επιθυμίες της Ουάσιγκτον και των Βρυξελλών.

Τώρα, απλώς παραδέχθηκαν διά του Τζ. Πάιατ ότι το μέλλον του East Med θα κριθεί από τις αγορές - άρα κατά 99% δεν θα γίνει. Κι αυτό είναι μια καλή είδηση για το περιβάλλον, για την ευαίσθητη ανατολική Μεσόγειο. Θα μπορούσε επίσης να έχει σαν αποτέλεσμα, α σταματήσουν οι τσαμπουκάδες των σεισμογραφικών πλοίων - ακόμη κι αν η  Άγκυρα αποφασίσει για λίγο να θριαμβολογήσει.  Άλλωστε, όλοι ήξεραν πόσο θνησιγενές ήταν το σχέδιο - και λίγοι θα κλάψουν για τον θάνατό του.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL