Live τώρα    
26°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
26 °C
24.5°C28.4°C
2 BF 57%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
20.2°C25.4°C
2 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
28 °C
26.0°C31.5°C
2 BF 50%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
30 °C
27.8°C33.8°C
4 BF 41%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
25 °C
24.9°C24.9°C
0 BF 53%
Τέμπη / Ράπισμα ολκής το πόρισμα για τις κυβερνητικές ευθύνες
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Τέμπη / Ράπισμα ολκής το πόρισμα για τις κυβερνητικές ευθύνες

133270516.png

Οι μεγάλες κυβερνητικές ευθύνες για το έγκλημα των Τεμπών έχουν πλέον (και) τη βούλα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων μετά τη χθεσινή (20/4) δημοσίευση του πορίσματος- κόλαφος με τη διερεύνηση των συνθηκών του δυστυχήματος που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα κατά καμία μορφή μετά την καταστροφική πυρκαγιά του Ιουλίου του 2019, σε αντίθεση με το περίφημο αφήγημα Γεραπετρίτη, την ίδια στιγμή που σε όλο το τμήμα Λάρισα-Νέοι πόροι δεν λειτουργούσε η φωτεινή σηματοδότηση.

Ο μοιραίος σταθμάρχης είχε παράτυπα μεταταγεί στο πλαίσιο της κινητικότητας στη θέση αυτή, διαπίστωση που δεν αναιρείται ούτε από τις ρουσφετολογικές αλχημείες Καραμανλή, όπως καταγράφονται στο πόρισμα, ενώ και η εκπαίδευσή του ήταν ελλιπής.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου των Τρένων (ΕTCS), αν είχε τοποθετηθεί, θα απέτρεπε το δυστύχημα, όπως το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί αν λειτουργούσε το σύστημα ραδιοεπικοινωνίας GSM-R, το οποίο ήταν εγκατεστημένο από το 2018. Το υπουργείο Μεταφορών είχε για τα ζητήματα της σιδηροδρομικής ασφάλειας τον τελευταίο λόγο.

Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο από τα συμπεράσματα-ραπίσματα ολκής προς την κυβέρνηση αλλά και ειδικότερα προς τον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών Κ. Καραμανλή που συνέταξε η ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων, της οποίας το πόρισμα όμως, όπως έσπευσε να ξεκαθαρίσει χθες ο Γ. Γεραπετρίτης σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους, «δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα».

Ο ίδιος στη συνάντηση επέλεξε να επικεντρωθεί στη διαπίστωση επίσης του πορίσματος για το λάθος του σταθμάρχη να μην προχωρήσει σε αυτόματη χάραξη της πορείας στο τοπικό σύστημα χειρισμού, όπως ήταν υποχρεωμένος με την από 23.12.2022 έγγραφη εντολή της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας (Δ.Κ.) του ΟΣΕ, και την επιλογή του να κάνει χειροκίνητα την αλλαγή των κλειδιών, που οδήγησαν λανθασμένα την αμαξοστοιχία IC62 στη γραμμή καθόδου.

Ωστόσο, το πόρισμα περιγράφει πλείστες άλλες πτυχές του δυστυχήματος, που βολικά λησμόνησε ο μεταβατικός υπουργός.

Καμία τηλεδιοίκηση, ούτε τοπική ούτε υπερτοπική

«Η ηλεκτρική πλευρική σηματοδότηση στο τμήμα Λάρισα-Θεσσαλονίκη (και κατ’ επέκταση στο υπό εξέταση τμήμα Λάρισα-Ν. Πόροι) είναι από τον Ιούλιο του 2019 εκτός λειτουργίας (μετά την πυρκαγιά στο κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας στη θέση “Ζάχαρη”)» περιγράφει στη σελίδα 29 η επιτροπή, γεγονός που είχε ως συνέπεια η διαχείριση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας να μην μπορεί να γίνει κεντρικά, αλλά να γίνεται «με τηλεφωνικό σύστημα αποκλεισμού, με τους σταθμούς της Λάρισας και των Ν. Πόρων να αποτελούν τα δύο άκρα του τμήματος αποκλεισμού. Η διαχείριση της κυκλοφορίας στο τμήμα αυτό γίνεται αναγκαστικά και αποκλειστικά με εξασφάλιση ελεύθερης γραμμής, μετά τις κατάλληλες ενέργειες των σταθμαρχών των σταθμών Λάρισας και Ν. Πόρων».

Δηλαδή καμία τηλεδιοίκηση, ούτε τοπική ούτε υπερτοπική, όροι που χρησιμοποιεί ο Γ. Γεραπετρίτης, καθώς, όπως αναφέρεται ρητώς (σελ. 90), «προϋπόθεση για να λειτουργεί η τηλεδιοίκηση είναι να λειτουργεί η φωτεινή σηματοδότηση», ενώ και σε άλλο σημείο (σελ. 44) επαναλαμβάνει ότι στο «Δομοκός-Λάρισα λειτουργεί η σηματοδότηση με τοπικό χειρισμό καθώς δεν υφίσταται κεντρικός χειρισμός (τηλεδιοίκηση) στο ΚΕΚ Λάρισας».

Στο ίδιο πλαίσιο, το πόρισμα αναδεικνύει την κυβερνητική ευθύνη και για τη διάλυση του δευτεροβάθμιου οργάνου ελέγχου στα κεντρικά γραφεία του ΟΣΕ στην Καρόλου. «Μέχρι το 2020 ήταν σε λειτουργία στα κεντρικά γραφεία του ΟΣΕ (επί της οδού Καρόλου) στην Αθήνα το αποκαλούμενο δευτεροβάθμιο όργανο ελέγχου και ρύθμισης της κυκλοφορίας» υπογραμμίζει, προσθέτοντας πως «αν λειτουργούσε την ημέρα του δυστυχήματος, θα αποτελούσε πρόσθετη ασφαλιστική δικλίδα, που θα έδινε πιθανόν τη δυνατότητα παρακολούθησης της πορείας των δύο συρμών».

Εγκατεστημένο από το 2018 το GSM-R χωρίς να λειτουργεί

Κόλαφος και για τη μη λειτουργία του GSM-R είναι το πόρισμα: «Το σύστημα GSM-R είχε εγκατασταθεί το 2018 για το τμήμα Κιάτο-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας στις γραμμές του ΟΣΕ και στο τροχαίο υλικό που ήταν τότε στην ιδιοκτησία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εκκρεμεί όμως η εγκατάστασή του σε μέρος του τροχαίου υλικού της Hellenic Train. Αν η τελευταία αυτή εκκρεμότητα είχε ολοκληρωθεί, τότε είναι πολύ πιθανό ο μηχανοδηγός του IC 62 να είχε επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη Λάρισας αλλά και με τον μηχανοδηγό του αντιθέτως κινούμενου εμπορικού συρμού 63503, κάτι που θα μπορούσε να συμβάλει στην αποτροπή του δυστυχήματος» επισημαίνει η επιτροπή.

Το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί αν λειτουργούσε το ETCS, αποφαίνεται επίσης η επιτροπή, ούσα ιδιαιτέρως επικριτική για τις συναπτές παρατάσεις και καθυστερήσεις στις εμπλεκόμενες συμβάσεις.

Κυβερνητικό ρουσφέτι ο σταθμάρχης

Πλήρως εκτεθειμένη είναι η κυβέρνηση για την παράτυπη και ρουσφετολογική μετάταξη του μοιραίου σταθμάρχη, όπως και για το ότι είχε λάβει ελλιπή εκπαίδευση (λιγότερες ώρες από τις προβλεπόμενες). Χωρίς να φείδεται των λόγων της στο τμήμα αυτό, η επιτροπή εμφανίζεται κατηγορηματική πως «το τριμελές όργανο αξιολόγησης της αίτησης μετάταξης του σταθμάρχη όφειλε να την απορρίψει λόγω έλλειψης του πρόσθετου απαιτούμενου προσόντος, δηλαδή της μη υπέρβασης του 48ου έτους ηλικίας, και να μην παράσχει τη σύμφωνη γνώμη του» (σ.σ.: όριο το οποίο είχε θέσει ο ΟΣΕ αρχικά στο αίτημά του προς την Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας). Στο σημείο αυτό αναδεικνύει και τον ρόλο του Κ. Καραμανλή, ο οποίος -μετά την αίτηση που κατέθεσε ο 58χρονος σταθμάρχης τον Απρίλιο του 2022- με την υπ’ αριθμόν 157192/20-05-2022 απόφασή του (και ειδικότερα με το άρθρο 33 αυτής) προέβλεψε ότι ο υπό μετάταξη υπάλληλος πρέπει να κατέχει τα απαιτούμενα ουσιαστικά και τυπικά προσόντα για τη θέση στην οποία μετατάσσεται, εκτός της ηλικίας...

Παππάς: Πολλαπλή έκθεση της κυβέρνησης

«Ακόμη και το πόρισμα που παρήγγειλε η κυβέρνηση Μητσοτάκη για το δυστύχημα των Τεμπών την εκθέτει πολλαπλά, αναδεικνύει τις ευθύνες των Μητσοτάκη και Καραμανλή και ξεσκεπάζει την επιχείρηση συγκάλυψης» σχολίασε χθες δηκτικά ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Νίκος Παππάς.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL