Η ώθηση σηματοδοτεί μια νέα δοκιμασία για την προσπάθεια της Ευρώπης να αναθέσει σε εξωτερικούς συνεργάτες τον έλεγχο της μετανάστευσης μετά από χρόνια νομικών εμποδίων και πολιτικών αντιπαραθέσεων, όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ του το Politico.
Μια ομάδα χωρών της ΕΕ εξετάζει το ενδεχόμενο να στείλει μετανάστες των οποίων η αίτηση ασύλου έχει απορριφθεί στη Ρουάντα και στο Ουζμπεκιστάν, επιβεβαίωσαν τρεις ευρωπαίοι διπλωμάτες, καθώς η Ένωση προχωρά στη μεταφορά μέρους του μηχανισμού επιστροφής μεταναστών εκτός των συνόρων της για πρώτη φορά.
Τα σχέδια αυτά ακολουθούν την έγκριση ενός νόμου που παρέχει στις πρωτεύουσες της ΕΕ την εξουσία να δημιουργούν κέντρα σε χώρες εκτός ΕΕ για την αντιμετώπιση μεταναστών στους οποίους έχει απορριφθεί το δικαίωμα παραμονής στην Ένωση - τους λεγόμενους κόμβους επιστροφής - υπό την προϋπόθεση ότι οι χώρες αυτές σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και το διεθνές δίκαιο. Πάνω από τις μισές από τις 27 χώρες μέλη της ΕΕ ζήτησαν αυτόν τον μήνα τη λήψη άμεσων μέτρων για την ίδρυση των κέντρων, σε επιστολή που είδε το POLITICO.
Η Δανία, η Αυστρία, η Ελλάδα, η Γερμανία και η Ολλανδία ηγήθηκαν της προσπάθειας για τη μετέγκατασταση μεταναστών, των οποίων απορρίφθηκε η αίτηση ασύλου, στο εξωτερικό. «Στόχος μας είναι να ολοκληρώσουμε τις πρώτες συμφωνίες για τη δημιουργία αυτών των δομών το 2026, ώστε να λειτουργήσουν από το 2027», δήλωσε ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πριν από την έγκριση του νόμου.