Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
11.8°C16.5°C
2 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
10.1°C15.1°C
0 BF 70%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
14 °C
10.0°C14.4°C
1 BF 73%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
12.1°C16.8°C
4 BF 72%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
11 °C
10.7°C11.2°C
0 BF 87%
Τέμπη / Πώς φτάσαμε στην τραγωδία - Τα στοιχεία που καταρρίπτουν τη θεωρία του ανθρώπινου λάθους
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Τέμπη / Πώς φτάσαμε στην τραγωδία - Τα στοιχεία που καταρρίπτουν τη θεωρία του ανθρώπινου λάθους

Σύγκρουση τρένων
INTIME/ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ

Πίσω από το ανθρώπινο λάθος, και την παραίτηση Καραμανλή, προσπαθεί με κάθε τρόπο να κρυφτεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη αναφορικά με το τραγικό δυστύχημα της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη το οποίο είχε ως αποτέλεσμα, τον θάνατο δεκάδων ανθρώπων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Υπενθυμίζεται ότι ο χορός της αποποίησης κάθε ευθύνης από πλευράς Μεγάρου Μαξίμου ξεκίνησε ήδη από χθες, από τα «φίλια» προς την κυβέρνηση μέσα ενημέρωσης που ρίχνουν όλο το βάρος της ευθύνης στον σταθμάρχη του ΟΣΕ, ο οποίος συνελήφθη.

Ωστόσο, τα αίτια που οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα δεν περιορίζονται στο ανθρώπινο λάθος, ενώ οι υπαίτιοι για τα χρονίζοντα ανεπίλυτα προβλήματα του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα είναι παραπάνω από ένας.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι εργαζόμενοι και στελέχη στα τρένα είχαν προειδοποιήσει για την τραγωδία, χωρίς όμως οι αρμόδιοι να ακούσουν.

Υπενθυμίζεται η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης ήδη από το φθινόπωρο είχε στείλει εξώδικο προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και τη Hellenic Train με το οποίο απαριθμούσε τις τεράστιες ελλείψεις και τις επικίνδυνες συνθήκες που επικρατούν στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Σε αυτό, μεταξύ πολλών άλλων έκαναν λόγο για «μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System– που προστατεύει από στο ανθρώπινο λάθος παρότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές». Σημειώνεται ότι το ETCS αποτελεί ένα σύγχρονο σύστημα ελέγχου-χειρισμού, σηματοδότησης και επικοινωνίας, το οποίο διαμέσου του σχετικού εξοπλισμού που τοποθετείται στις ράγες και στα βαγόνια επιτρέπει την ανταλλαγή πληροφοριών, καθιστώντας δυνατή τη διαρκή εποπτεία της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας λειτουργίας και παρέχοντας στον μηχανοδηγό όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται ώστε να κινήσει το όχημα με σηματοδότηση στον θάλαμο οδήγησης.

Νωρίτερα, τον Απρίλιο του 2022 το τότε στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Κατσιούλης, είχε υποβάλει μάλιστα την παραίτησή του διαφωνώντας με τη μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 και του τρόπου λειτουργίας του ETCS στα τμήματα Αχαρνές – Οινόη, Δομοκός – Λάρισα και Λάρισα – Πλατύ, διότι καταργούνται συμβατικά δρομολόγια και συμβατικές ενδείξεις φωτοσημάτων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο ίδιος κατήγγειλε στην επιστολή παραίτησής του ότι «θα επιτρέπεται η κυκλοφορία των τρένων στο εν λόγω τμήμα με 200 Km/h. Χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμιά ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμη και θραύσης αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».

Σαν αν μην έφταναν οι παραπάνω προειδοποιήσεις, την Τρίτη, λίγες ώρες πριν τη σύγκρουση των τρένων, ο Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας με ανάρτησή του στον προσωπικό λογαριασμό του στο Facebook αναρωτιόταν πού «λειτουργεί η σηματοδότηση και τηλεδιοικηση στην βόρεια Ελλάδα».

Ο ίδιος κατήγγειλε μάλιστα ότι «προς Δράμα δεν υπάρχει, μετά το ΠΛΑΤΥ προς Φλώρινα μονή γραμμή, ενώ προς Αθήνα όλα σβηστά, μετά το τχ1 κόκκινο, σε λειτουργία η Σίνδος, η γραμμή προς Στρυμώνα ζούγκλα».

Αφορμή για την ανάρτησή του αποτέλεσε η φιέστα που είχε προγραμματίσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο Κέντρο τηλεδιοίκησης - σηματοδότησης σιδηροδρομικού δικτύου βορείου Ελλάδος, η οποία τελικά ματαιώθηκε ελέω πολύνεκρης τραγωδίας.

Με λίγα λόγια ο πρωθυπουργός υπολόγιζε να επισκεφτεί ένα κέντρο το οποίο όπως κατήγγειλε ο κ. Γενιδούνιας μιλώντας στην ΕΡΤ στο οποίο «δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν. Αν λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως».

Όπως προκύπτει από τα παραπάνω τα σημαντικά προβλήματα και η ελλιπής συντήρηση του δικτύου είναι γνωστά εδώ και καιρό, ωστόσο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αντί να εξασφαλίζει πόρους τους περιέκοψε. Συγκεκριμένα, δεν έχει περάσει πολύς καιρός από την ψήφιση της διάταξης στη Βουλή που καθορίζει την παρακράτηση του 25% της κρατικής επιχορήγησής του ΟΣΕ υπέρ της ΕΡΓΟΣΕ, η οποία μέχρι τα τέλη του χρόνου θα διαχωριστεί (βάσει ψηφισμένου νόμου) από τον ΟΣΕ. Η ετήσια κρατική επιχορήγηση του ΟΣΕ ανέρχεται σε 45 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο δεν επαρκεί ούτε για τις βασικές λειτουργίες του οργανισμού. Από αυτό περί τα 11 εκατ. ευρώ πηγαίνουν απευθείας πλέον στην ΕΡΓΟΣΕ, αποψιλώνοντας ακόμη έναν σημαντικό πόρο.

Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι ενδεικτικό των ελλείψεων και του άγχους της κυβέρνησης να βρει αφήγημα, είναι το γεγονός ότι λίγες ώρες μετά την τραγωδία, ο ΟΣΕ ανακοίνωσε την πρόσληψη νέων σταθμαρχών για 6 μήνες και με μπλοκάκι.

Η σχετική απόφαση που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια»:

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL