Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
10.6°C16.5°C
1 BF 70%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
13 °C
11.1°C14.9°C
2 BF 67%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
8.0°C14.4°C
2 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
12.8°C14.1°C
2 BF 82%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
5 °C
4.9°C11.8°C
0 BF 100%
Σούμπερτ βαθύς και απολογιστικός από την Ντόρα Μπακοπούλου και φίλους
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Σούμπερτ βαθύς και απολογιστικός από την Ντόρα Μπακοπούλου και φίλους

ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Η απουσία της από την τελετή απονομής των Βραβείων της Ενώσεως Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, που πραγματοποιήθηκε στις 9 Μαΐου στο Θέατρο Ολύμπια, σε συνεργασία του ιστορικού Σωματείου με τον ΟΠΑΝΔΑ και παρουσία του δημάρχου Αθηναίων, κάθε άλλο παρά απαρατήρητη πέρασε. Ο λόγος για την Ντόρα Μπακοπούλου, τιμώμενη της διοργάνωσης για την πολυσχιδή προσφορά της στη ελληνική μουσική ζωή δεκαετιών. Η απουσία της, που η ίδια μας διαβεβαίωσε αργότερα ότι οφειλόταν σε αδιαθεσία, κατέστη οδυνηρότερη στον απόηχο συναυλίας με έργα μουσικής δωματίου του Φραντς Σούμπερτ, που η διαλεχτή πιανίστα είχε προσφέρει, από κοινού με συνοδοιπόρους της μουσικούς, στην ίδια αυτή αίθουσα «Μαρία Κάλλας» του Δημοτικού Μουσικού Θεάτρου, στις 14 Απριλίου.

Οι μεταγραφές δύο από τις γνωστότερες μελωδίες του πρόωρα χαμένου ρομαντικού συνθέτη αποτέλεσαν κατ’ ουσίαν προθέρμανση για τα δύο μεγάλα έργα που αποτέλεσαν το «κύριο πιάτο» της βραδιάς. Και πάντως, η εύηχη βιόλα της Κρυσταλλίας Γαϊτάνου, εκφραστικότερη στη β’ στροφή του «Du bist die Ruh», δεν μάς παρηγόρησε επαρκώς για την υποκατάσταση της ανθρώπινης φωνής, της πνοής της και των όρων φραστικής στις ασκήσεις έντασης της γραφής του μεγάλου δημιουργού, ιδίως αναφορικά προς τον αρχικό ύμνο του «Στη Μουσική».

Ακολούθησε το δεύτερο από τα δύο τρίο με πιάνο, αρ. καταλόγου D. 929 (παλαιότερα έργ.100), κινηματογραφικής εμβέλειας μετά την αξιοποίησή του στην ταινία εποχής «Barry Lyndon» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Με ηγερία τη μαθήτρια του Γκούλντα και του Σκόντα, ο Νίκος Μάνδυλας (βιολί) και ο Χριστόφορος Μιρόσνικοφ (βιολοντσέλο) αποδόθηκαν σε μια στωική και συγκρατημένη ερμηνεία με ανταποδοτικά υπομονετική πορεία προς την κορύφωση του έξοχου εναρκτήριου allegro, διαποτισμένου από το «άχθος αρούρης» του ήδη ώριμου μουσουργού. Οι τρεις δεξιοτέχνες ανέδειξαν τα μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα της μεγάλης αυτής κίνησης, επιφυλάσσοντας αδιάπτωτη επιμέλεια και ευαισθησία στο ανάλογου επιπέδου αργό μέρος, ήδη από την πρώτη ανάκρουση της μεγάλης μελωδίας από το τσέλο και με τον πένθιμο εμβατηριακό ρυθμό να ενισχύεται από την ηχητική πληρότητα και θέρμη του συγκεκριμένου χώρου. Εκείνη συνέτεινε και στην αποσόβηση της όποιας αίσθησης αντικλίμακας για τα δύο τελευταία μέρη. Αν και θα προτιμούσαμε λιγότερη έμφαση στο κεντρικό κεφάλαιο του scherzando, η επίκαιρα φορτισμένη διαχείριση του τελικού allegro moderato μάς αποζημίωσε με το παραπάνω.

Εύρος και μέγεθος έκφρασης κοινώνησε και η δροσερής και λυρικής ροής εκτέλεση του «Κουιντέτου της Πέστροφας», με οικιακής ποιότητας χαλαρότητα συνεργασίας ανάμεσα στους προαναφερθέντες καλλιτέχνες και τη βιόλα της Γαϊτάνου, καθώς και το κοντραμπάσο του Άγγελου Ρεπαπή. Με τις σονοριτέ των εγχόρδων να προσλαμβάνουν σκανδαλιστική πληρότητα προβολής σε αυτή την προορισμένη και για τη μουσική δωματίου αίθουσα, η αφηγηματική πλοήγηση της μουσικής στηρίχθηκε σε πηγαία συλλογική ενδιάθεση εκπορευόμενη από τη σοφή, αδιόρατη μαιευτική ευστοχία της Μπακοπούλου. Εν συντομία, η συνοδοιπόρος τής Άργκεριχ ηγήθηκε με επιτυχία της συλλογικής προσπάθειας μιας ριψοκίνδυνης αλλά σαγηνευτικής οργανικής διαλεκτικής που κυριολεκτικά μάς διαπέρασε…

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL