Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
22.8°C26.3°C
3 BF 32%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.6°C26.2°C
3 BF 34%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
19.0°C24.8°C
2 BF 50%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.8°C
2 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.9°C24.5°C
2 BF 33%
Θέατρο / Ένα έργο για τη βαθιά Ελλάδα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Θέατρο / Ένα έργο για τη βαθιά Ελλάδα

Το σημείωμα της προηγούμενης Κυριακής ήταν αφιερωμένο στο καινούργιο έργο του Μιχάλη Βιρβιδάκη με τίτλο «Επαρχία», που παίζεται στο «Θέατρο της οδού Κυκλάδων Λευτέρης Βογιατζής», ολοκληρώνοντας μια άτυπη τριλογία του συγγραφέα επάνω στη «βαθιά» Ελλάδα. Αυτήν που δεν σημειώνεται (ευτυχώς) στους τουριστικούς χάρτες και που (ευτυχώς) μένει έξω από όλα τα προγράμματα «ανάπτυξης» και «αξιοποίησης» της έρημης χώρας. Σημειώνω ακόμη εδώ την ανάλογη προσπάθεια της Γλυκερίας Μπασδέκη να χαρτογραφήσει, με το έργο τη «Ramona travel» (2014, πάλι στο «Θέατρο της οδού Κυκλάδων»), την αθέατη, πίσω όψη της βαλκανικής μας ενδοχώρας και το σκοτεινό συλλογικό βαλκανικό μας ασυνείδητο.

Και οι δύο συγγραφείς συμπράττουν με το ακραίο, θέλοντας να δείξουν κάτι ανέκαθεν αυτονόητο στα δικά μας μέρη, που σήμερα έχει ξεχαστεί σχεδόν τελείως: την καθημερινή, μιμητική φύση της τελετουργίας, που μόνη αυτή μπορεί να σώσει συμ-παθητικά τον άνθρωπο από το ίδιο το τραύμα της γέννησής του.

Ειδικά ο Μιχάλης Βιρβιδάκης, με το τελευταίο αυτό έργο του, εστιάζει τον μεγεθυντικό φακό στο απόστημα της υπαρξιακής και κοινωνικής συλλογικής πληγής μας, που επιπλέον μολύνθηκε από την υπεραξία, το «καταραμένο απόθεμα» του Ζωρζ Μπατάιγ. Αντιπροτείνοντας ο Βιρβιδάκης μια μιμητική «κάθαρση των παθημάτων», η οποία «περαίνεται» (αναγορεύεται σε σημασία), όχι διαλεκτικά όπως το συνέλαβε η Δύση, αλλά τραγικά, με την αναβάπτιση της βαλκανικής μας ψυχής μέσα στο ατίμητο, ανεξαγόραστο, αυθεντικό λαϊκό αίσθημα, που εμπεριέχει ως βίωμα θάνατο μαζί και ανάσταση, αίροντας την αντίφαση φωτός και σκότους. Η διαφορά είναι τεράστια και το χάσμα για τον Δυτικό άνθρωπο του κλειστού εγώ και της αναδιπλωμένης στον εαυτό της συνείδησης μένει απροσπέλαστο.

Επτά ανθρώπινοι χαρακτήρες οι οποίοι κινούνται από επιλογή ή ανάγκη στο περιθώριο ενός «αλλιώτικου» κόσμου. Έξω από τις νόρμες της «κανονικής» ελληνικής κοινωνίας. Συν ένας πατέρας - αφέντης - δυνάστης και ένας διεφθαρμένος φύλακας του νόμου, που προέρχεται από το ίδιο περιθώριο, συνθέτουν ένα δυναμικό έργο - πίνακα του ζοφερού τοπίου της σύγχρονης αυτοέγκλειστης «βαθιάς» ψυχής μας.

Η σκηνοθεσία του Γιώργου Σκεύα στο «Θέατρο της οδού Κυκλάδων» συλλαμβάνει τη διττή φύση του έργου, ανάμεσα σε ονειρικό και πραγματικό, και την αποδίδει καίρια σε τόνους σκληρούς αλλά δίκαιους, μοιράζοντας ίσα το σκοτάδι με το φως, το μαύρο της Εσπερίας με το Βαλκάνιο πυρωμένο λευκό, το δαιμονικό με το θεϊκό, φωτίζοντας την κεφαλική πτώση των ηρώων του, από την αθωότητα του έπους στην άβυσσο της ενοχικής ιστορίας. Μια παράσταση που «ψάλλει» τα ανθρώπινα παθήματα και πάθη σε ρυθμούς που κόβουν την ανάσα, με αιχμηρούς παλλόμενους αιμάτινους ρόλους. Σαν κομμένους από μια εν δυνάμει τραγωδία που ακόμη γράφεται.

Ο Τάσος Λέκκας δίνει ραγισμένα, χωρίς να χρειάζεται να πω κάτι άλλο, τον ραγισμένο από την πτώση πήλινο «Πεσμένο Άγγελο», Ίγκι (λατινικά igitur, o σύνδεσμος της α-πορίας: «Λοιπόν τι κάνουμε;». Ο τίτλος του σημαδιακού βιβλίου του Τσερνιτσέφσκι!). Ο Ορέστης Τζιόβας ερμηνεύει αριστοτεχνικά τον «άσωτο» χωρίς επιστροφή, γιο, Σάκη. Ο Δημήτρης Αποστολόπουλος χτίζει μεθοδικά τον εκπεπτωκότα μαύρο άγγελο με τη μαύρη ρομφαία του Νόμου, Μάκη. Ο Απόστολος Καμιτσάκης τη σκοτεινή μορφή ενός «δαίμονα» ντοστογιεφσκικού, ενός «ανθρώπου από το υπόγειο». Ο Αλέξανδρος Αρβανίτης, από ανάλογο σκληρό υλικό, σμιλεύει μια αδρή φιγούρα πατέρα Καραμαζώφ. Η Γρηγορία Μεθενίτη και η Δήμητρα Βήττα δίνουν έξοχα, θα έλεγα σπαρακτικά, το αρχετυπικό γυναικείο διπλό, της Γκρούσας και της Κατερίνας, των Καραμαζώφ, επίσης.

Οι μουσικές του Σήμη Τσιλαλή, τα σκηνικά - κοστούμια του Γιώργου Σκεύα, οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου, όλα ντοστογιεφσκικά και υπόγεια, συνάδουν.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL