Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.2°C17.3°C
0 BF 58%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
17 °C
12.3°C17.7°C
2 BF 43%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
13.0°C17.7°C
3 BF 58%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
19 °C
17.7°C19.8°C
4 BF 66%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
11 °C
10.9°C11.5°C
0 BF 76%
Ένα requiem για τον εγκλεισμό
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ένα requiem για τον εγκλεισμό

ΚΑΣΠΑΡ

Στον ανοιχτό χώρο των Λιπασμάτων της Δραπετσώνας, ένα τοπίο, πλέον, ερημίας, παρακολουθήσαμε μια σύνθεση κειμένων του Πέτερ Χάντκε, που τάραξε στη δεκαετία του 1970 με το ανατρεπτικό θέατρό του τα λιμνάζοντα νερά της πνευματικής Ευρώπης, αμφισβητώντας έννοιες βασικές του πολιτισμού της, όπως «ανάπτυξη», «πρόοδο» «επιστήμη», και θέτοντας υπό συζήτηση το κύριο πρόταγμα του Διαφωτισμού, κοινό σε διανοητές τόσο ανόμοιους όσο ο Καντ, ο Φίχτε, ο Λέσινγκ, ο Ρουσό, αλλά και ο Έγελος και ο ίδιος ο Μαρξ: την αντίληψη που βλέπει ως «κακό» του πολιτισμού την απόσπαση του ανθρώπου από το «όλον», δηλαδή τη φύση. Ένα κακό που μπορεί να αναιρεθεί με τη γνώση, έτσι ώστε να κλείσει το σχίσμα, να επουλωθεί το «τραύμα του Αδάμ» και να επιστρέψει το ανθρώπινο ον στην αρχική του κατάσταση αθωότητας.

Καμία από τις θεωρητικές αυτές συλλήψεις δεν «φτούρησε», διαπιστώνει ο Χάντκε, όλες απέτυχαν προκειμένου να εξημερώσουν το ανθρώπινο θηρίο. Ιδιαίτερα απέτυχε η «διαλεκτική» μέθοδος του Εγέλου που αποδείχθηκε όχι μόνο στείρα αλλά επίσης καταστροφική, εξισώνοντας τη γνώση με το λογικώς ορθό. Έτσι φτάσαμε στο σημερινό αδιέξοδο. Ο Χάντκε είναι ένας «μικρός προφήτης» της εξέλιξης αυτής. Λέω «μικρός προφήτης» επειδή δεν μπόρεσε να διακρίνει την ανεπάρκεια και της δικής του πρότασης για την αντιμετώπιση του «κακού», που δεν νικιέται με μόνο φάρμακο την αντιγνώση, χωρίς την τραγική αίσθηση του βίου.

Αυτός είναι ο πυρήνας της χαρισματικής παράστασης του Νίκου Χατζηπαπά στον ιδανικό χώρο των «Λιπασμάτων», που εκκινώντας από τα κείμενα του Χάντκε τα αξιοποιεί για να μεταμορφώσει μαγικά τον απόντα Λόγο σε Καθαρτήριο, επαναφέροντας την εξόριστη από αιώνες στη δυτική κουλτούρα τραγική αίσθηση του βίου και ανάγοντας την Τραγωδία στην πρώτη αρχή της. Το όλο εγχείρημα λαβαίνει τη μορφή ενός μεσαιωνικού δρώμενου που εντός του συντηρεί τα σπέρματα της Τραγωδίας και μας τα κοινωνεί με άμεσο τρόπο. Επειδή δεν έχουμε εδώ μια «μίμηση τραγικής πράξης» των συγχρόνων Επιμηθέων, κάτι σαν το φίδι που τρώει την ουρά του, αλλά το αντίθετο: μια «τραγική μίμηση πράξης», που ανοίγει την Τραγωδία σε ένα ατέρμον, προμηθεϊκό σπειροειδές, συμπαντικό, απελευθερωτικό σχήμα. Με κλόουν, με ξυλοπόδαρους και άλλα πλάσματα του ονείρου, αγγελικά ή τερατικά, με ταχυδακτυλουργούς, ζογκλέρ και μάγους και με την καθημερινή παρουσία του «γείτονα» θανάτου. Χωρίς αμφίβολες διανοητικές κατασκευές, γεννώντας ένα αίσθημα και μια συνείδηση, επιτέλους, που μυρίζουν βροχή και χώμα αυτής της γης.

Μια πολύ μεγάλη παραγωγή με 40 ηθοποιούς και street performers, νέους ως επί το πλείστον, Έλληνες ή αλλοδαπούς, με συμμετοχή της εξαίρετης σοπράνο Ελεάννας Κωνσταντά. Εκτελεσμένη άψογα με ωρολογιακή ακρίβεια, κάτω από τη «μαγική» μπαγκέτα του Νίκου Χατζηπαπά. Η θαυμάσια κίνηση - χορογραφία είναι της Κάλλιας Θεοδοσιάδη, οι δημιουργικοί φωτισμοί της Βασιλικής Γώγου. Τα ωραία, εντυπωσιακά σκηνικά των Pawel Szkotak και Marta Strzalko από τον θεατρικό οργανισμό Teatr Biuro Podrozy (Πολωνία), τα κοστούμια των Flavia Rosana Capraru και Roxana Alexandru από τον θεατρικό οργανισμό FOA (Ρουμανία). Οι μάσκες, της Μάρθας Φωκά. Μουσικές εξαίσιες, των Rajeev Armando Morabito και Sons of Pythagoras. Video του Νίκου Ραδαίου.

Μια διακρατική συνεργασία, Ελλάδας ("labillusions"), Πολωνίας, Ιταλίας, Ρουμανίας, με υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Περιφέρειας Αττικής. Συλλογική και ατομική δουλειά που θα την αποκαλούσα, δίχως δισταγμό, κεντρική του φετινού καλοκαιριού.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL