Την κατηγορηματική αντίθεση του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής με τον νέο, αντιδημοκρατικό, εκλογικό νόμο που καταργεί τον δεύτερο γύρο στις αυτοδιοικητικές εκλογές, εξέφρασε από το βήμα της Ολομέλειας (26.6.26) ο Νίκος Ανδρουλάκης.
Παίρνοντας τον λόγο κατά τη μαραθώνια συζήτηση του «νέου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης», ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης «δεσμεύτηκε» ότι το ΠΑΣΟΚ, «ως κυβέρνηση» δεν θα επιτρέψει να εφαρμοστεί αυτός ο κατάπτυστος νόμος», καθώς «η δημοκρατία δεν λειτουργεί με μαθηματικές πατέντες και αλγόριθμους αλλά με τη λαϊκή εντολή».
Τόνισε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη λειτουργεί ως «ένα κλειστό σύστημα εξουσίας, αυτό που έχουν βαφτίσει ως "επιτελικό κράτος", και λειτουργεί χωρίς κανένα όριο, όλα αποφασίζονται εκεί και όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να το υπηρετούν».
Ανέφερε ότι, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς δείκτες αποκέντρωσης, η χώρα μας βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της Ε.Ε. ως προς τη δημοσιονομική αποκέντρωση, ενώ με βάση τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, ανάμεσα σε 153 χώρες η Ελλάδα παραμένει στην ουρά της κατάταξης. Πρόσθεσε ότι περισσότερες από 21.500 αρμοδιότητες εξακολουθούν να παραμένουν συγκεντρωμένες στο κεντρικό κράτος. Σχολίασε ότι η κυβέρνηση ζητά από τους δήμους να ανταποκριθούν στις ανάγκες του 2026, με προσωπικό που αντιστοιχεί στο 2012, και με αυξανόμενες αρμοδιότητες.
Σημείωσε ότι το ΠΑΣΟΚ εξέφρασε μια διαφορετική αντίληψη για την ίδια τη δημοκρατία, με την αιρετή Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, τον «Καποδίστρια», τον «Καλλικράτη», με περισσότερες αρμοδιότητες και πόρους. «Το στοίχημά σας δεν είναι η καταπολέμηση της διαφθοράς, αλλά κρατάτε τα ηνία της διαφθοράς», πρόσθεσε ο Ν. Ανδρουλάκης. «Ελπίζω», συνέχισε, «και η πρωτοβουλία που πήρατε για την ηλεκτρονική ψήφο να μην έχει την τύχη άλλων πρωτοβουλιών, όπως αυτά που είδαμε από άλλους γγ του ΥΠΕΣ, του πρώην γραμματέα Αποδήμων της ΝΔ, από την κ. Ασημακοπούλου, που καταδικάστηκαν. Και λέτε "και τι έγινε;". Δεν έγινε τίποτα όταν κρίθηκαν ένοχοι για διαρροή προσωπικών δεδομένων 25.000 ανθρώπων;».
Ο κ. Ανδρουλάκης τόνισε ότι ο Κώδικας που φέρνει η κυβέρνηση προς ψήφιση έχει τέσσερα σημεία με τα οποία το ΠΑΣΟΚ διαφωνεί κάθετα:
Πρώτον, είπε, αποδυναμώνει τη δημοκρατική νομιμοποίηση. Μίλησε για περίπλοκο εκλογικό σύστημα -«δεν είναι ούτε κατανοητό, ούτε εύχρηστο»-, και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «νομοθετεί όχι βάσει της καλύτερης δημοκρατίας και της πιο ισχυρής αυτοδιοίκησης, αλλά πώς θα αντιμετωπίσει τους εσωτερικούς της κραδασμούς». «Η δημοκρατία δεν λειτουργεί με μαθηματικές πατέντες και αλγορίθμους που ελάχιστοι πολίτες καταλαβαίνουν», αλλά «λειτουργεί με καθαρή λαϊκή εντολή», σχολίασε και δεσμεύτηκε, «επειδή μεσολαβούν εθνικές εκλογές, ότι το ΠΑΣΟΚ με τη στήριξη του λαού ως κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει να εφαρμοστεί αυτός ο κατάπτυστος εκλογικός νόμος».
Δεύτερο σημείο, σύμφωνα με τον κ. Ανδρουλάκη, είναι ότι συγκεντρώνει «ακόμη περισσότερη εξουσία στα μονοπρόσωπα όργανα». Αντί να ενισχύονται τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια, ενισχύονται ο δήμαρχος και ο περιφερειάρχης, είπε. «Από τη μια πλευρά, η Δημοτική Επιτροπή μετατρέπεται ουσιαστικά σε μια μικρή κυβέρνηση του δήμου. Από την άλλη πλευρά, το Δημοτικό Συμβούλιο, το κατεξοχήν δημοκρατικό και αντιπροσωπευτικό όργανο, υποβαθμίζεται», είπε. «Πάλι περισσότερη εξουσία στους λίγους;», σχολίασε.
Τρίτο σημείο, κατά τον κ. Ανδρουλάκη, η εγκατάλειψη των τοπικών κοινοτήτων. «Πρέπει να δοθεί ρόλος στις τοπικές κοινωνίες, να είναι εισηγητές και να διαβουλεύονται, αυτό σημαίνει μία Ελλάδα για όλους», σημείωσε.
Τέταρτον, συνέχισε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, δεν διασφαλίζεται πραγματική οικονομική αυτοτέλεια. «Αναθέτετε συνεχώς νέες αρμοδιότητες στους δήμους, αλλά χωρίς τους αντίστοιχους πόρους», «στον νέο Κώδικα, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι οι διαθέσιμοι πόροι θα επαρκούν για το πραγματικό κόστος των νέων αρμοδιοτήτων, τις αυξημένες ανάγκες πολιτικής προστασίας και τις πιέσεις ορεινών, νησιωτικών και απομακρυσμένων δήμων», σημείωσε. Πρόσθεσε ότι αυτό δεν είναι οικονομική αυτοτέλεια, αλλά «ένας μόνιμος μηχανισμός ομηρίας της Αυτοδιοίκησης από το κεντρικό κράτος». Είπε ότι στην κυβέρνηση θέλετε τον κάθε δήμαρχο και το κάθε δημοτικό συμβούλιο «μακρύ χέρι του Μαξίμου».
Ανέλυσε το «άλλο όραμα» του ΠΑΣΟΚ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία πρέπει «να μπορεί να σχεδιάζει το μέλλον της με σταθερούς πόρους και ξεκάθαρες αρμοδιότητες».
Ο κ. Ανδρουλάκης υποστήριξε ότι «στις επόμενες εθνικές εκλογές, ο ελληνικός λαός έχει δύο επιλογές ριζικά διαφορετικές: Από τη μία η αντίληψη της ΝΔ που μεταφράζεται με τη λειτουργία του επιτελικού κράτος. Ένα κράτος που συγκεντρώνει όλες τις εξουσίες, που παράγει διαφθορά, τιμωρία, αναξιοκρατία, ένα κράτος με τα ίδια χαρακτηριστικά που έφεραν την Ελλάδα στα μνημόνια: ρουσφέτι, ρουσφέτι, ρουσφέτι. Από την άλλη, μια αντίληψη που εκπροσωπεί το ΠΑΣΟΚ και θέλει τη δημοκρατική αποκέντρωση, θέλει να εμπιστευτούμε την αυτοδιοίκηση, να εμπιστευτούμε τις τοπικές κοινωνίες, να έχουμε ισχυρό κράτος δικαίου, διαφάνεια, έλεγχο εγχώριων και ευρωπαϊκών πόρων, προτεραιοποίηση έργων, συζητώντας με αυτούς και όχι με τις κατασκευαστικές και τους ολιγάρχες».
Και τόνισε ότι στις επόμενες εκλογές θα κριθεί το μέλλον της χώρας, καθώς η ευκταία πολιτική αλλαγή «σημαίνει και καλύτερη δημοκρατία και ισχυρή τοπική αυτοδιοίκηση και πραγματική περιφερειακή ανάπτυξη σε κάθε γωνιά της Ελλάδας».
