Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου, σε ένα σκηνικό τρόμου, με τη δημοκρατία και το πολιτικό σύστημα της χώρας στην εντατική.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εισάγει στη Βουλή, με το πρόσχημα της «κυβερνησιμότητας» και της «διοικητικής αποτελεσματικότητας», το πιο αντιδημοκρατικό και αντισυνταγματικό νομοσχέδιο που πέρασε ποτέ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ένα νομοσχέδιο που υπακούει σε ένα αυταρχικό μοντέλο διακυβέρνησης της χώρας για κάθε διοικητική βαθμίδα του κράτους.
Θεωρώντας την Τοπική Αυτοδιοίκηση ως «τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων», δεν καταργεί μόνο την απλή αναλογική, αλλά επιχειρεί να μετατρέψει έναν κατεξοχήν θεσμό άσκησης πρωτογενούς λαϊκής εξουσίας και κοινωνικού ελέγχου, όπως η Αυτοδιοίκηση, σε δομή διοίκησης τοπικών υποθέσεων με τη διαμεσολάβηση της κεντρικής πολιτικής εξουσίας. Επιχειρεί να μεταβάλει τους δήμους και τις περιφέρειες σε μια μικρογραφία του κεντρικού συγκεντρωτικού κράτους, στερώντας από τις τοπικές κοινωνίες τα άμεσα οφέλη τής αποκεντρωμένης αυτοδιοίκησης, αφαιρώντας από τους πολίτες το δικαίωμά τους να αποφασίζουν για τον τόπο τους.
Με το ποσοστό 43% για την εκλογή δημάρχου από την πρώτη Κυριακή και με την εκλογή των 3/5 των μελών του δημοτικού συμβουλίου, δηλαδή το 60% να δίνεται στον νικητή, παραβιάζεται η αρχή της ισότητας, της ισοδυναμίας της ψήφου και της λαϊκής ετυμηγορίας.
Με τη μείωση των εδρών του δημοτικού συμβουλίου, την αύξηση του αριθμού των υποψηφίων στους συνδυασμούς, την υποχρεωτική κάλυψη όλων των θέσεων των υποψηφίων στα δημοτικά και τοπικά συμβούλια, το χρονικό όριο κατάρτισης των συνδυασμών καθώς και το 3% ως «πλαφόν» εισόδου στα αιρετά όργανα διοίκησης, ενισχύει την κομματικοποίηση των αυτοδιοικητικών εκλογών, ακυρώνει κάθε προσπάθεια πρωτοβουλίας πολιτών εκτός κομματικών σχηματισμών να συμμετέχουν στις εκλογές και αποδυναμώνει την ενεργοποίηση πολιτών στις τοπικές κοινωνίες.
Με την κατάργηση της ξεχωριστής κάλπης για τα αιρετά όργανα των κοινοτήτων ακυρώνει την προσπάθεια του «Κλεισθένη» να ενισχύσει την ενδοδημοτική αποκέντρωση, να ενδυναμώσει τη συμμετοχή των πολιτών, να ενεργοποιήσει τους κατοίκους να ασχοληθούν με τα προβλήματα των τοπικών κοινωνιών τους και να αντιμετωπίσουν την ερημοποίηση των χωριών τους. Ακυρώνεται η ανεξάρτητη κάθοδος των τοπικών συμβουλίων και επανέρχεται η εξάρτηση της καθόδου από τον εκάστοτε υποψήφιο δήμαρχο ως «ουρά» στο κεντρικό ψηφοδέλτιο του δήμου.
Πελατειακό - κομματικό κράτος
Το «ξήλωμα» του «Κλεισθένη» άρχισε από την πρώτη μέρα της ανάληψης της κυβέρνησης από τη Ν.Δ. Μετέφερε τις αρμοδιότητες και τον αποφασιστικό χαρακτήρα από τα εκλεγμένα όργανα της Τ.Α. στην οικονομική επιτροπή, αφού πρώτα έδωσε την πλειοψηφία της στον δήμαρχο, καταργώντας στην ουσία οποιονδήποτε έλεγχο. Κατάργησε τις αρμοδιότητες των συμβουλίων των κοινοτήτων και όρισε ως πρόεδρο των τοπικών κοινοτήτων τον πλειοψηφίσαντα του πρώτου συνδυασμού αλλάζοντας τη διάταξη εκλογικού νόμου εκ των υστέρων.
Όλο αυτό το διάστημα το «επιτελικό κράτος» μεταμορφώνεται πάλι στο πελατειακό - κομματικό κράτος του δεξιού παρελθόντος. Επιχειρεί με το νομοσχέδιο αυτό να βάλει την ταφόπλακα σε έναν κατεξοχήν πολιτικό - δημοκρατικό θεσμό, αυτόν της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Εισηγείται ένα υπερπλειοψηφικό σύστημα, όπου με σχετική πλειοψηφία παρέχει απεριόριστες εξουσίες σε μονοπρόσωπα όργανα, «στην ενός ανδρός αρχή» και στα ολιγομελή εκτελεστικά όργανα που διορίζει ο ίδιος. Το νομοσχέδιο θα μείνει στην ιστορία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ως «νομοσχέδιο Βορίδη», όπου φαίνεται ότι δεν έχει αναλάβει εργολαβικά μόνο «τη στρατηγική ήττα» της Αριστεράς, αλλά και τη διάλυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η Αυτοδιοίκηση είναι από τη φύση της δημοκρατικός θεσμός. Η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα της εξαρτώνται από τη συνεχή μεταφορά εξουσιών και αρμοδιοτήτων από το κεντρικό κράτος προς αυτή. Είναι καθήκον και υποχρέωσή μας να την υπερασπιστούμε. Οι δράσεις μας οφείλουν να βάλουν φρένο στις ορέξεις των «αρίστων» για τη διάλυσή της προς όφελος και εύνοια των «άριστων» φίλων τους. Η Αυτοδιοίκηση ανήκει στις τοπικές κοινωνίες και θα αγωνιστούμε να παραμείνει σ’ αυτές.
* Η Μαρία Θελερίτη είναι μέλος Κ.Ε. ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, πρώην βουλεύτρια ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία