Live τώρα    
28°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
28 °C
26.8°C28.7°C
3 BF 35%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
26 °C
24.6°C28.2°C
1 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
21.0°C21.0°C
1 BF 58%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
28 °C
27.7°C27.8°C
4 BF 34%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.9°C23.9°C
0 BF 50%
ΗΣΑΠ / Το βατερλώ με την ανακατασκευή των 14 συρμών φέρνει νέα κατάρρευση
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΗΣΑΠ / Το βατερλώ με την ανακατασκευή των 14 συρμών φέρνει νέα κατάρρευση

(ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)

Μέσα σε τέσσερις μήνες έχει γίνει κάτι όχι αρκετά σύνηθες: Δύο διαφορετικοί υπουργοί Μεταφορών έχουν επισκεφθεί το εργοστάσιο NK Trailers στον Βόλο. Η πρώτη επίσκεψη έγινε από τον πρώην υπουργό Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρα στις 29.1 και η δεύτερη, τέσσερις μήνες μετά, στις 6.6, από τον νέο υπουργό Κ. Κυρανάκη, συνοδεία μάλιστα του ίδιου του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη. Στο συγκεκριμένο εργοστάσιο εκτελούνται τμήματα των εργασιών για την περίφημη ανακατασκευή των 14 συρμών του ΗΣΑΠ και παρόλο που και οι δύο κυβερνητικές κουστωδίες έβγαλαν τις φωτογραφίες και τα βίντεό τους, καμία δεν μπήκε στον κόπο να εξηγήσει το βατερλώ με τη μεγάλη καθυστέρηση ολοκλήρωσης της σύμβασης του έργου, με συνέπεια την απίστευτη ταλαιπωρία που βιώνουν καθημερινά οι χρήστες του ηλεκτρικού.

Οι παρατάσεις

Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα της σύμβασης ΤΔ-156/21 μεταξύ της ΣΤΑ.ΣΥ. και της ισπανικής κατασκευάστριας εταιρείας τροχαίου υλικού CAF, ο πρώτος ανακαινισμένος συρμός θα έπρεπε να είχε παραδοθεί από τον Ιούλιο του 2024, σχεδόν έναν χρόνο πίσω. Εντούτοις, διά στόματος του ίδιου του πρωθυπουργού η παράδοση των πρώτων τρένων προσδιορίστηκε για «τις αρχές του 2026». Η καθυστέρηση αυτή συμπαρασύρει προφανώς το χρονοδιάγραμμα παράδοσης και των 14 συρμών (σύνολο 70 βαγόνια), που προβλεπόταν να έχει ολοκληρωθεί σε 34 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης (Δεκέμβριος 2022), δηλαδή τον Οκτώβριο του 2025. Εντούτοις, σύμφωνα με την προ μηνών επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών (29.1), η ολοκλήρωση προβλέπεται για το τέλος του 2026, χωρίς να μπορεί να εγγυηθεί φυσικά κανείς ότι και αυτή η νέα ημερομηνία παράδοσης θα τηρηθεί, έχοντας ως δεδομένα τις δηλώσεις του πρωθυπουργού και το γεγονός ότι η σύμβαση έχει ήδη τροποποιηθεί δύο φορές λόγω των καθυστερήσεων. Να θυμίσουμε ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα της σύμβασης (βλέπε σελ. 140 του τεύχους διακήρυξης) προέβλεπε ότι ο πρώτος ανακαινισμένος συρμός θα παραδιδόταν, όπως γράψαμε, τον Ιούλιο του 2024, άλλοι τέσσερις θα παραδίδονταν τον Ιανουάριο του 2025, ακόμη πέντε τον Ιούνιο του 2025 και οι εναπομείναντες τέσσερις τον Οκτώβριο του 2025. Μέχρι σήμερα δηλαδή, Ιούνιο του 2024, θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί δέκα συρμοί σε λειτουργία. Όμως δεν έχει παραδοθεί ούτε ένας (!), παρά μόνο ένα πρότυπο βαγόνι, που ήρθε από την Ισπανία..

Αύξηση του κόστους

Η πρώτη μεγάλη τροποποίηση στη σύμβαση έγινε τον Δεκέμβριο του 2023, οπότε η ΣΤΑ.ΣΥ. αποδέχτηκε το αίτημα της ισπανικής εργολαβικής CAF για αύξηση του συμβατικού κόστους κατά 9,5% και παράταση στην παράδοση των 14 ανακατασκευασμένων συρμών, με τον πρώτο να παραδίδεται, με 7 μήνες καθυστέρηση, τον Φεβρουάριο του 2025. Αιτία της καθυστέρησης και της αύξησης κατά 6,2 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) της σύμβασης, που είχε υπογραφεί με την ισπανική εταιρεία έναντι 65,5 εκατ. ευρώ, ήταν… ο πόλεμος στην Ουκρανία, όπως προκύπτει από την απόφαση της ΣΤΑ.ΣΥ. που είναι αναρτημένη στη Διαύγεια. Όμως και πάλι δεν τηρήθηκε η παραπάνω προθεσμία από την ισπανική εταιρεία, με την παράδοση του πρώτου συρμού να αναβάλλεται εκ νέου για τον Σεπτέμβριο του 2025, σύμφωνα με την επίσημη απόφαση της ΣΤΑ.ΣΥ., η οποία στις 26.2.2025 με την ίδια απόφαση επέβαλε και πρόστιμο-χάδι 45.000 ευρώ στην CAF για τη νέα καθυστέρηση, η οποία με την επέκταση έλαβε επιπλέον 6,2 εκατ. ευρώ (σύνολο, δηλαδή, για το έργο 71,7 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ).

Εντούτοις, ξανά η προθεσμία του Σεπτεμβρίου είναι έωλη και μάλλον για τα μάτια του κόσμου, αφού, όπως είχε ήδη προϊδεάσει ο πρώην υπουργός Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρας με δηλώσεις του (29.1) πριν από την απόφαση της ΣΤΑ.ΣΥ., πραγματικός στόχος του υπουργείου ήταν «να έχουμε τον πρώτο συρμό έτοιμο και λειτουργικό μέχρι τον Νοέμβριο», ενώ και ο πρωθυπουργός από τον Βόλο παρέπεμψε τελικά για τις αρχές του 2026. Και βλέπουμε…

Μέχρι, πάντως, να δουν οι πολίτες μπροστά τους στις αποβάθρες τους ανακαινισμένους συρμούς, σίγουρα θα χρειαστούν κι άλλος χρόνος κι άλλο χρήμα. Κι αυτό γιατί, μόλις λίγες ημέρες μετά την επίσκεψη Μητσοτάκη-Κυρανάκη στον Βόλο, η ΣΤΑ.ΣΥ., στις 12.6, ενέκρινε νέα «συμπληρωματική προμήθεια 28 χειριστηρίων πορείας-πέδης, αξίας 570.860,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ, από την ανάδοχο εταιρεία της εν λόγω σύμβασης», σηματοδοτώντας νέα καθυστέρηση και αύξηση του κόστους.

Μετάθεση των τμηματικών χρόνων παράδοσης των τρένων
Νέα παράταση παράδοσης του πρώτου συρμού και επιβολή προστίμου-χάδι στην CAF
Αύξηση του κόστους σύμβασης ανακαίνισης των 14 συρμών κατά 9,5% (σελ.1)
Αύξηση του κόστους σύμβασης ανακαίνισης των 14 συρμών κατά 9,5% (σελ.2)

Απίστευτη ταλαιπωρία

Την ίδια στιγμή οι χρήστες του ηλεκτρικού υφίστανται απύθμενη ταλαιπωρία, καθώς τα δρομολόγια του ΗΣΑΠ έχουν συχνότητα ορισμένες ώρες της ημέρας ακόμη και 12 λεπτών, ενώ κατά κανόνα οι καθυστερήσεις κυμαίνονται στα 9-10 λεπτά, όπως αποδεικνύουν και οι σχετικές φωτογραφίες που λάβαμε από αναγνώστες.

Σταθμός Ν. Ιωνία, 6 Ιουνίου, καθυστέρηση 12 λεπτών προς Πειραιά
Σταθμός Πλατείας Βικτωρίας, 13 Ιουνίου, καθυστέρηση 9 λεπτών προς Κηφισιά

Επιπρόσθετο βασανιστήριο υπό συνθήκες αφόρητης ζέστης συνιστά φυσικά και η λειτουργία του κλιματισμού, με τον μισό σχεδόν στόλο να παρουσιάζει δυσλειτουργίες λόγω του γνωστού προβλήματος της έλλειψης ανταλλακτικών. Δεν είναι λίγοι μάλιστα οι επιβάτες που μπροστά στη σάουνα που τους περιμένει σε περίπτωση που τους «τύχει» συρμός χωρίς air condition επιλέγουν να περιμένουν το επόμενο τρένο, κάνοντας την προσευχή τους να σταθούν τυχεροί...

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ