Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
20.2°C22.4°C
2 BF 45%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
17 °C
15.4°C18.2°C
2 BF 63%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C19.9°C
2 BF 51%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
22 °C
22.2°C22.2°C
2 BF 54%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.4°C18.4°C
2 BF 51%
Μετρό Θεσσαλονίκης / Τον Φεβρουάριο και αν στην Καλαμαριά
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μετρό Θεσσαλονίκης / Τον Φεβρουάριο και αν στην Καλαμαριά

135393534.jpg

Παρά τις επαναλαμβανόμενες κυβερνητικές δεσμεύσεις για παράδοση της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά τον Νοέμβριο του 2025, αυτή μετατίθεται τουλάχιστον για ένα τρίμηνο αργότερα. Προς απογοήτευση της τοπικής κοινωνίας, η νέα γραμμή που θα ενσωματωθεί στη βασική παραπέμπεται σε μέλλοντα χρόνο, ενώ καθυστέρηση εντοπίζεται και στα συνοδά έργα, μία κρίσιμη παράμετρος που εκτιμάται ότι θα επιβαρύνει σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες της περιοχής.

Με κάθε τρόπο επιχειρούσε όλο το προηγούμενο διάστημα η κυβέρνηση -διά στόματος πρωθυπουργού και ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών- να πείσει για την παράδοση της επέκτασης του μετρό προς Καλαμαριά έναν χρόνο μετά τη λειτουργία της βασικής γραμμής του έργου (αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι θα ολοκληρωθεί έξι μήνες μετά τη βασική γραμμή, αλλά το σενάριο αυτό εγκαταλείφθηκε στην πορεία). Διαβεβαιώσεις επί διαβεβαιώσεων, υποσχέσεις επί υποσχέσεων -ακόμη και πολύ πρόσφατα- που όμως διαψεύστηκαν κι έτσι η επέκταση προς Καλαμαριά μήκους 4,78 χλμ. με πέντε σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) ανακοινώθηκε πως δεν θα είναι έτοιμη για να τεθεί σε κυκλοφορία πριν από τον Φεβρουάριο του 2026.

Και διακοπή λειτουργίας της βασικής γραμμής

Την καθυστέρηση επισημοποίησε με δηλώσεις του ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας κατά την επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη εντός της περασμένης εβδομάδας, μιλώντας γενικώς και αορίστως για «ζητήματα τεχνικής φύσης» και συστήνοντας υπομονή, χωρίς να δίνει επαρκείς εξηγήσεις για τις προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί αβάσιμα στους πολίτες της περιοχής. Ίσα ίσα, οι απορίες που προκύπτουν είναι σαφώς περισσότερες από τις απαντήσεις που δίνονται από κυβερνητικά χείλη για τα εμπόδια που προέκυψαν... ξαφνικά και καθιστούν δύσκολη την τήρηση του χρονοδιαγράμματος, ενώ μέχρι τα τέλη του προηγούμενου μήνα η 30ή Νοεμβρίου 2025 εμφανιζόταν ως «ορατή προθεσμία» για την παράδοση του έργου.

Σύμφωνα με όσα διαρρέονται στα τοπικά μέσα ενημέρωσης ως προς τις αιτίες της καθυστέρησης, στο έργο της επέκτασης προς Καλαμαριά υπάρχουν έξι εργολαβίες -αντί της μίας στη βασική γραμμή-, στοιχείο που καθιστά δύσκολο τον συντονισμό τους, και επίσης γίνεται λόγος για χαμηλό ρυθμό εκτέλεσης των εργασιών, ενώ μέχρι σήμερα δινόταν η εικόνα ότι προχωρούσε με καλές ταχύτητες. Επιπλέον, εμφανίζεται -δημιουργώντας αίσθηση στην πόλη- ως προαπαιτούμενο για την ένταξη της γραμμής Καλαμαριάς στο μετρό η διακοπή λειτουργίας της βασικής γραμμής και μάλιστα για διάστημα 30-40 ημερών, αν και υπάρχουν φωνές που το αμφισβητούν σημειώνοντας πως κατασκευαστικά η βασική γραμμή είναι ανεξάρτητη από την επέκταση προς Καλαμαριά και αναδεικνύοντας ως πραγματικό λόγο την ανάγκη ολοκλήρωσης των δοκιμαστικών δρομολογίων. Σε σχέση δε με τους 15 νέους συρμούς που θα προστεθούν στους υφιστάμενους 18, η σταδιακή άφιξή τους αναμενόταν από την προηγούμενη χρονιά, αλλά τελικά έχει προσδιοριστεί να ξεκινήσει εντός του τρέχοντος μήνα, αν και ο σχετικός διαγωνισμός «τρέχει» από το 2022.

Το θέμα των συνεχών καθυστερήσεων και των αναβολών στις επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης τόσο στα ανατολικά όσο και στα δυτικά της πόλης φέρνουν με ερώτησή τους στη Βουλή βουλευτές-τριες του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. με πρωτοβουλία της Κατερίνας Νοτοπούλου, βουλεύτριας Α΄ Θεσσαλονίκης και τομεάρχη Πρόνοιας και Κοινωνικής Συνοχής.

Καθυστέρηση στη διάνοιξη της Πόντου

Ενα από τα βασικά εμπόδια στην επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά αφορά τη διάνοιξη της Πόντου, μήκους 2,3 χλμ., η οποία διασχίζει τρεις σταθμούς της επέκτασης. Μέχρι πρόσφατα η αγωνία ήταν να διασφαλιστούν τα χρήματα για την απαλλοτρίωση 180 ιδιοκτησιών, ώστε να διανοιχθεί το επίμαχο τμήμα της οδού. Με δεδομένη τη δεινή οικονομική κατάσταση του ταμείου του, ο Δήμος Καλαμαριάς είχε επιδοθεί από την ανάληψη των καθηκόντων της νέας διοίκησης σε έναν αγώνα προκειμένου να εξασφαλιστούν τα περίπου 12 εκατομμύρια που απαιτούνται και πριν από λίγο καιρό έγινε γνωστό πως το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύτηκε να καλύψει το ποσό.

Ωστόσο, προσφάτως το Εφετείο Θεσσαλονίκης αποφάσισε να αναβάλει για το φθινόπωρο την εξέταση του αιτήματος του δήμου για προσδιορισμό προσωρινής τιμής μονάδας για τα οικόπεδα που θα απαλλοτριωθούν καθώς δεν είχαν προλάβει να ενημερωθούν σχετικά οι δικηγόροι των δικαιούχων. Παρά τις προσπάθειες που γίνονται για να επιταχυνθεί η δικαστική διαδικασία, δεν θεωρείται καθόλου βέβαιο ότι θα αποφευχθεί αυτή η εξάμηνη καθυστέρηση. Αλλά και μετά την απόφαση του Εφετείου υπάρχουν πολλά ακόμη χρονοβόρα βήματα να γίνουν μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών και τη διάνοιξη της οδού: Αίτημα του δήμου προς το αρμόδιο υπουργείο για τη χορήγηση της χρηματοδότησης προκειμένου να καταβληθούν οι αποζημιώσεις στους δικαιούχους. Κατάθεση των χρημάτων στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στο όνομα των δικαιούχων και εν συνεχεία να προχωρήσει ο δήμος στη μεταγραφή αυτών των ιδιοκτησιών στο όνομά του. Υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με τον φορέα υλοποίησης του έργου για να ξεκινήσουν οι εργασίες.

Αξίζει να σημειωθεί πως παρότι επανειλημμένα η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει επισημάνει πως η διάνοιξη της Πόντου δεν επηρεάζει καθαυτή τη λειτουργία του μετρό, από την πλευρά του Δήμου Καλαμαριάς τονίζεται με κάθε ευκαιρία ότι χωρίς την ολοκλήρωσή της η πρόσβαση στους σταθμούς θα είναι εξαιρετικά δύσκολη. Μάλιστα, την άμεση ανάγκη ολοκλήρωσης της οδού Πόντου και τη σύνδεσή της με τη Γεωργικής Σχολής προκειμένου να λειτουργήσει, πέραν των άλλων, ως συλλεκτήρια οδός της κίνησης της ανατολικής Θεσσαλονίκης, τόνισε εμφατικά η δήμαρχος Καλαμαριάς Χρύσα Αράπογλου και κατά την πρόσφατη διευρυμένη σύσκεψη του Συντονιστικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης στο υφυπουργείο Μακεδονίας-Θράκης.

Εκτός κάδρου ο σταθμός μετεπιβίβασης στη Μίκρα

Στην ίδια σύσκεψη η δήμαρχος Καλαμαριάς υπογράμμισε τον κίνδυνο που εγκυμονούν η ανεξέλεγκτη πρόσβαση και στάθμευση στον υπό κατασκευή τερματικό σταθμό του μετρό στη Μίκρα, τονίζοντας ότι είναι αναγκαίο να προχωρήσει άμεσα η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου και η οργάνωση των χώρων στάθμευσης, ώστε να εξασφαλιστούν η εύρυθμη λειτουργία του σταθμού και η ποιότητα ζωής στην περιοχή.

Ωστόσο, παρά την κρίσιμη σημασία του σταθμού στη Μίκρα, το εν λόγω έργο στην πραγματικότητα μένει εκτός κάδρου. Και αυτό γιατί εκκρεμεί ακόμα η οριστική συγκοινωνιακή μελέτη από τον ΟΣΕΘ, δεν έχει προχωρήσει καθόλου το κομμάτι με τις απαλλοτριώσεις και δεν έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση. Οπότε η λειτουργία του σταθμού με τη δρομολόγηση της επέκτασης κρίνεται αδύνατη. Το μόνο βέβαιο είναι πως το αρχικό σενάριο που προέκρινε την εγκατάσταση του σταθμού σε έκταση 32 στρεμμάτων έχει εγκαταλειφθεί και πλέον το σχέδιο επικεντρώνεται σε μια περιορισμένη έκταση 9 στρεμμάτων που θα επιχειρήσει να καλύψει στοιχειωδώς τις συγκοινωνιακές ανάγκες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL