Live τώρα    
Jumbo / Νόμος είναι ο κανονισμός γαλέρας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Jumbo / Νόμος είναι ο κανονισμός γαλέρας

Προχθές, Τετάρτη, το υπουργείο Ανάπτυξης διέρρευσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο ανοίγματος των εμπορικών καταστημάτων για τρίτη κατά σειρά Κυριακή, δηλαδή να είναι ανοιχτά τα καταστήματα και στις 26 Δεκεμβρίου, τη δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων, που είναι κατοχυρωμένη επισήμως ως υποχρεωτική αργία. Οι ίδιες πηγές έλεγαν ότι "εξετάζουν το ενδεχόμενο μετά από αίτημα του εμπορικού κόσμου".

Η πραγματικότητα είναι ότι το σχετικό αίτημα κατατέθηκε από τον ιδιοκτήτη των Jumbo κ. Απόστολο Βακάκη, ο οποίος μετά το πρώτο lockdown είχε ζητήσει επιτατικά από την κυβέρνηση να υλοποιήσει την προεκλογική της εξαγγελία για καθιέρωση επταήμερης εργασίας και δωδεκάωρη απασχόληση!

Το μεγαλύτερο εμπόδιο για τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων στις 26 Δεκεμβρίου είναι ότι η κατοχύρωση της συγκεκριμένης  ημέρας ως "υποχρεωτικής αργίας" έγινε με Υπουργική Απόφαση της πρώην υπουργού Εργασίας Έφης Αχτσιόγλου το 2017. Έως τότε η αργία στις 26.12 ήταν "κατ' έθιμο αργία", ενώ από το 2017 η δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων είναι μια από τις έξι υποχρεωτικές αργίες.

Κανονισμός "γαλέρας"

Η υπέρβαση του νόμου, παρά το "αίτημα" του εμπορικού κόσμου, φαίνεται προς ώρας αδύνατη, ωστόσο η μεθοδικότητα του κ. Βακάκη να ξεπερνάει τα όρια του εργατικού δικαίου επιβεβαιώνεται από τον κανονισμό εργασίας που υποχρεώνεται να υπογράψει μέσω ατομικών συμβάσεων εργασίας η συντριπτική πλειοψηφία από τους 4.000 εργαζόμενους που απασχολεί στα καταστήματά του.

Ένας εσωτερικός κανονισμός "ξεχειλώνει" τα όρια και του πρόσφατου "τερατουργήματος" του κ. Χατζηδάκη, επιβάλλοντας μετακινήσεις του προσωπικού σε κάθε πόλη της επικράτειας, περικοπή μισθών που φτάνει στο 25%, ωράριο - "λάστιχο" ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε καταστήματος. Με άλλα λόγια, ο κ. Βακάκης ορίζει το κατάστημα (πανελλαδικά) που θα εργάζεται ο κάθε υπάλληλος, το ωράριο, τον χρόνο και τον μισθό των εργαζομένων.

Σημειωτέον ότι ο 26σέλιδος κανονισμός εργασίας στα Jumbo εγκρίθηκε τον περασμένο Νοέμβριο από την Επιθεώρηση Εργασίας. Έχει δηλαδή την έγκριση και την υπογραφή της γ.γ. του υπουργείου Εργασίας και προϊσταμένης των Επιθεωρήσεων Άννας Στρατινάκη, του επικεφαλής της διεύθυνσης Εργασιακών Σχέσεων του υπουργείου Κωνσταντίνου Αγραπιδά και επομένως την έγκριση του υπουργού Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη.

Μετακινήσεις και στέρηση μισθού

"Πρόκειται για ένα κανονισμό εργασίας που επιβεβαιώνει τις δεκάδες καταγγελίες μας και ταυτόχρονα αποκαλύπτει τη φόρα που έχει πάρει η εργοδοσία στο τσάκισμα των εργασιακών δικαιωμάτων μας πατώντας στους δεκάδες αντεργατικούς νόμους, με πιο πρόσφατο το τερατούργημα Χατζηδάκη", σημειώνει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας:

Με τον "εσωτερικό κανονισμό" η εταιρεία μπορεί:

* Να προσδιορίζει τη θέση εργασίας (άρθρο 14 παρ. 1 β), να μετακινεί και να αποσπά οποιονδήποτε εργαζόμενο από το τμήμα ή το κατάστημα ή την εγκατάσταση στο οποίο εργάζεται σε άλλο τμήμα ή κατάστημα στα όρια της ελληνικής επικράτειας! Δηλαδή αυτόν τον μήνα Αθήνα, τον άλλο Θεσσαλονίκη.

* Να ορίζει (άρθρο 15 παρ 1) τη διάρκεια της ημερήσιας και εβδομαδιαίας εργασίας, τις ώρες έναρξης και λήξεως της εργάσιμης ημέρας, τις διακοπές εργασίας του προσωπικού της.

Στην παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου αναφέρεται ότι ως χρόνος εργασίας θεωρείται αποκλειστικά και μόνο εκείνος κατά τον οποίο οι εργαζόμενοι παρέχουν πραγματική υπηρεσία που τους έχει ανατεθεί. Δηλαδή το ωράριο εργασίας θα γίνεται λάστιχο κατά το πώς βολεύει την εργοδοσία, μέσα σε αυτόν δεν χωράει το διάλειμμα, η προετοιμασία (αλλαγή ενδυμασίας κ.ά.).

* Ακόμα και η χορήγηση άδειας τμηματικά (καλοκαίρι / χειμώνας) καθορίζεται αποκλειστικά από την εταιρεία (άρθρο 18, παρ. 1).

* Με βάση το άρθρο 33 η εταιρεία φέρει την ιδιότητα του "Υπεύθυνου Επεξεργασίας Προσωπικών Δεδομένων" και μπορεί να φακελώνει με όποιον τρόπο θέλει εργαζόμενους, καταναλωτές και προμηθευτές.

* Τέλος, με το άρθρο 46 η εταιρεία μπορεί εκτός από παρατηρήσεις και επιπλήξεις να επιβάλει πρόστιμο "στον παραβάτη - εργαζόμενο" αφαιρώντας του μέχρι και το 1/4 του μηνιαίου μισθού του!

“Αυτά είναι μόνο ένα μικρό δείγμα από τα όσα προβλέπονται και δένουν τους εργαζόμενους χειροπόδαρα” τονίζει ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων, προσθέτοντας πως “γι' αυτό μόνο σαν κακόγουστο αστείο μπορούμε να πάρουμε τα όσα αναφέρονται στο παράρτημα του συγκεκριμένου εσωτερικού κανονισμού περί πρόληψης και αντιμετώπισης περιστατικών βίας και της παρενόχλησης στην εργασία και της διαχείρισης εσωτερικών καταγγελιών”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2.0