Κατά 100 δισ. ευρώ «μείον» είναι οι άμεσες προσδοκίες της Ουκρανίας για χρηματοδότηση από τη Δύση, μετά και τα χτεσινά αποτελέσματα της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ, σε σχέση με μία εβδομάδα νωρίτερα.
Το βέτο του Βίκτορ Όρμπαν και της Ουγγαρίας στην ΕΕ για την εκταμίευση περίπου 45 δισ. ευρώ ως ενίσχυση στο Κίεβο, ήρθε να συμπληρώσει την αποτυχία του ταξιδιού του προέδρου της χώρας Βολοντίμιρ Ζελένσκι στις ΗΠΑ να εξασφαλίσει μία έγκριση των Ρεπουμπλικανών για ψήφιση της αντίστοιχης εκταμίευσης περίπου 55 δισ. ευρώ (60 δισ. δολάρια).
Αντίθετα, η Ουκρανία «κέρδισε» την επίσημη έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την ΕΕ, διαδικασία που μπορεί να ξεπεράσει και τα 10 χρόνια και αποτελεί απλώς «καύσιμο» για την ενίσχυση της θέσης του Ζελένσκι στο εσωτερικό της χώρας, την ώρα που στο μέτωπο η πίεση από τις ρωσικές δυνάμεις εντείνεται μετά από μία καλοκαιρινή αντεπίθεση που δεν απέφερε τίποτε ουσιαστικό, αλλά προκάλεσε σοβαρές απώλειες σε ανθρώπινο δυναμικό και μέσα. Για την ηγεσία της ΕΕ το κέρδος είναι τίτλοι όπως αυτός του Politico που «διαλαλεί» ότι διαλύθηκε ο μύθος του Όρμπαν και ότι ήταν ο Σολτς αυτός που τον έπεισε να απέχει...
Ο ίδιος ο Όρμπαν φαίνεται ότι πέτυχε να απελευθερωθούν περίπου 10 δισ. ευρώ σε κοινοτικές χρηματοδοτήσεις προς τη χώρα του, προκειμένου απλώς να... βγει από την αίθουσα, για να παραστήσουν οι υπόλοιποι 26 ηγέτες της ΕΕ ότι αποφάσισαν ομόφωνα. Ωστόσο, η απώλεια της πλήρους ομοφωνίας σε απόφαση της ΕΕ για μείζον ζήτημα, παρότι τεχνικά επιτρεπτή, δημιουργεί ένα πολιτικό προηγούμενο που στο μέλλον είναι πιθανό να προκαλέσει σημαντικούς κλυδωνισμούς στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα.
Summary of the nightshift:
— Orbán Viktor (@PM_ViktorOrban) December 15, 2023
🚫 veto for the extra money to Ukraine,
🚫 veto for the MFF review.
We will come back to the issue next year in the #EUCO after proper preparation.
Όπως γράφει η Washington Post, οι Ουκρανοί αξιωματούχοι αυτή την εβδομάδα έδωσαν αγώνα για να πετύχουν μία άμεση οικονομική ενίσχυση τόσο στις ΗΠΑ με επίσκεψη Ζελένσκι όσο και στην ΕΕ. «Ωστόσο, αποχώρησαν με ισχνά αποτελέσματα», καθώς η Γερουσία μπλόκαρε ξανά το προτεινόμενο από το Λευκό Οίκο πακέτο βοήθειας των 60 δισ. δολαρίων. «Σχεδόν δύο χρόνια μετά την ρωσική εισβολή, με το χειμώνα να σαρώνει και τις προμήθειες να εξαντλούνται, η οικονομική βοήθεια είναι απαραίτητη για να συνεχίσει η Ουκρανία να λειτουργεί -και να πολεμά- βραχυπρόθεσμα, τόνισαν οι αξιωματούχοι. Η πρόοδος στην ένταξη στην ΕΕ είναι κρίσιμη για το ηθικό και για το μήνυμα που στέλνει στη Ρωσία».
Πρακτικά, η ΕΕ με την «βοήθεια» της Ουγγαρίας «επέστρεψε» το μπαλάκι της χρηματοδότησης της Ουκρανίας στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Και αυτός που φαίνεται να περιγράφει το τι σκέφτονται οι Βρυξέλλες, είναι ο «κακός» της Συνόδου. Όπως δήλωσε ο Όρμπαν την Πέμπτη προσερχόμενος στη Σύνοδο, «το να δώσουμε χρήματα στην Ουκρανία είναι εύκολο βραχυπρόθεσμα, είναι ήδη στον προυπολογισμό της ΕΕ, δεν χρειάζεται επιπλέον απόφαση για να δοθούν. Μακροπρόθεσμα και για μεγαλύτερα ποσά, η θέση μου είναι να δοθούν εκτός προϋπολογισμού, αλλά δεν υπάρχει πίεση χρόνου», όπως είπε.