Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
18 °C
15.9°C19.3°C
3 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αυξημένες νεφώσεις
16 °C
13.8°C18.0°C
0 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
14 °C
11.0°C14.4°C
2 BF 77%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
14.9°C16.6°C
2 BF 74%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C12.4°C
0 BF 71%
Λεφτά υπάρχουν... για ιδιωτικά τζετ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Λεφτά υπάρχουν... για ιδιωτικά τζετ

ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ

Δεν είναι ό,τι πιο ευχάριστο να σε περιορίζουν οι... περιορισμοί της Covid όταν έχεις λεφτά και θέλεις να πετάξεις σε μέρη που τα αεροπλάνα δεν πετούν πλέον ή πετούν λιγότερο συχνά λόγω πανδημίας.  Όταν ακυρώνονται πτήσεις, όταν πρέπει να διαθέτεις “πράσινο πάσο”, όταν πρέπει να κάνεις τεστ, να φοράς μάσκα...

Από τότε που ο κορωνοϊός άλλαξε τα δεδομένα στη ζωή του δυτικού κόσμου, όλο και περισσότεροι είναι εκείνοι που έλκονται από τη γοητεία των πριβέ αεροπορικών ταξιδιών με ιδιωτικά τζετ, μικρά και μεγάλα. Υπάρχουν βέβαια και πρακτικοί λόγοι πίσω από αυτή την “έλξη”. Η αποφυγή του συγχρωτισμού με το πλήθος, η παράκαμψη των κάθε είδους υγειονομικών ελέγχων, ο αποκλεισμός της αναστάτωσης που μπορεί να προκαλέσει η καθυστέρηση ή η ακύρωση μιας πτήσης ή απλώς η πραγματική ή τεχνητή ανάγκη να πετάξει κάποιος σε μέρη όπου οι εμπορικές αεροπορικές εταιρείες έχουν σταματήσει να πετούν.

Τώρα, με τη νέα παραλλαγή του κορωνοϊού να βάζει εκ νέου περιορισμούς στη βιομηχανία των αεροπορικών ταξιδιών, καθώς πολλές χώρες κλείνουν τα σύνορά τους στους ξένους, οι εκατομμυριούχοι και δισεκατομμυριούχοι του πλανήτη που έχουν καταληφθεί από ταξιδιωτικό πυρετό και διαθέτουν λογαριασμούς γεμάτους μετρητά έχουν λύση στο “πρόβλημά” τους.

Ποια πανδημία;

Αν και οι υπερπλούσιοι είναι αποκλειστικά αυτοί που ενδιαφέρονται για θέσεις σε ιδιωτικά τζετ, οι εταιρείες που προσφέρουν πριβέ αεροπορικές μετακινήσεις είναι εκείνες που τροφοδοτούν τη φρενίτιδα της ζήτησης για τέτοιου είδους αεροπλάνα με τις πωλήσεις τους να εκτοξεύονται στα ύψη.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της DW, η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου, η αμερικανική NetJets, διαθέτει ήδη έναν στόλο από περισσότερα από 760 αεροσκάφη χωρητικότητας 6 έως 14 θέσεων. Εταιρείες αυτού του είδους προσφέρουν ουσιαστικά προπληρωμένα προγράμματα συνδρομής στους πελάτες τους. Υπάρχουν όμως κι άλλες επιλογές, που περιλαμβάνουν ακόμη και την αγορά μεριδίου ενός τζετ. Πολλά προγράμματα προσφέρουν επίσης εφάπαξ ναυλώσεις ή άλλα σχήματα χρηματοδοτικής μίσθωσης.

Πρόσφατα οι κάρτες μέλους της NetJet εξαντλήθηκαν λόγω «άνευ προηγουμένου ζήτησης», ενημερώνει η εταιρεία στην ιστοσελίδα της - τόσο δημοφιλείς είναι στο κοινό που μπορεί να τις αποκτήσει. Επί του παρόντος η εταιρεία προσθέτει μόνο ονόματα στη σχετική λίστα αναμονής. Φέτος οι ώρες πτήσεων με ιδιωτικά τζετ αναμένεται να παρουσιάσουν αύξηση κατά 50% συγκριτικά με το 2020 με βάση με τις τελευταίες εκτιμήσεις του Global Business Aviation Outlook που δημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο από τη Honeywell Aerospace. Η αύξηση αυτή αντιστοιχεί σε περίπου 5% περισσότερες ώρες από ό,τι πριν από την πανδημία.

Σύμφωνα με το elitetraveler.com, για χρήση ιδιωτικού τζετ σε επίπεδο entry level μια κάρτα μέλους της NetJets ξεκινά από περίπου 6.500 δολάρια ανά ώρα πτήσης. Η μικρότερη κάρτα προσφέρει 25 ώρες, το σύνολο 162.500 δολάρια. Στην τιμή αυτή προστίθενται φόροι όπως ο ομοσπονδιακός ειδικός φόρος κατανάλωσης και τέλη αεροδρομίων.

Μια κάρτα 100 ωρών για το εξαθέσιο δικινητήριο Phenom 300 της βραζιλιάνικης Embraer κοστίζει 6.759 δολάρια ανά ώρα πτήσης. Στις υπηρεσίες περιλαμβάνονται catering, WiFi και μεταφορά κατοικίδιων. Η μεγαλύτερη κάρτα είναι των 400 ωρών για την πολυτελή έκδοση του Phenom 300, την Platinum Edition, και, σύμφωνα με το Forbes, κοστίζει 4,4 εκατομμύρια δολάρια. Με βάση διαθέσιμα στοιχεία από την Ευρώπη, υπολογίζεται ότι ο μέσος ιδιωτικός πλούτος των ανθρώπων που πετούν με ιδιωτικά τζετ ανέρχεται σε 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η NetJets έκανε μια παραγγελία τον Οκτώβριο για 100 εξαθέσια Phenom, ένα από τα αεροπλάνα με τη μεγαλύτερη ζήτηση. Ο αριθμός αυτός θα προστεθεί στα περισσότερα από 100 που διαθέτει ήδη. Συνολικά η εταιρεία θα δώσει 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια για να αγοράσει νέα αεροσκάφη τα οποία θα της παραδοθούν έως το τέλος του 2022.

Άνθηση

Έτσι, μαζί με τις κρατήσεις όλο και περισσότερων ωρών πτήσης, αναλόγως αυξάνονται και οι πωλήσεις ιδιωτικών τζετ. Μετά τη σύντομη κάμψη του πρώτου κύματος της πανδημίας πέρσι, όταν οι παραδόσεις νέων αεροσκαφών σημείωσαν πτώση, σήμερα για άλλη μια φορά οι πωλήσεις εμφανίζουν κατακόρυφη άνοδο. Με βάση έρευνες και εκτιμήσεις του κλάδου, η έκθεση της Honeywell κάνει λόγο για “μεγάλο ξεφάντωμα αγορών” προσεχώς, με περίπου 7.400 νέα ιδιωτικά τζετ συνολικής αξίας 238 δισεκατομμυρίων δολαρίων (211 δισ. ευρώ) να παραδίδονται τα επόμενα δέκα χρόνια στους πλούσιους και υπερπλούσιους χρήστες τους.

Εκτός από την Embraer, κι άλλες κατασκευάστριες εταιρείες, όπως οι αμερικανικές Cessna και Gulfstream, η καναδική Bombardier και η γαλλική Dassault Falcon, σχεδιάζουν να αυξήσουν την παραγωγή ελαφρών και μεσαίου μεγέθους αεριωθούμενων αεροσκαφών.

Μια χαρακτηριστική... “λεπτομέρεια”: περίπου το 90% των εταιρειών εκμετάλλευσης ιδιωτικών τζετ αναφέρουν ότι τα σχέδιά τους για αγορές νέων αεροσκαφών δεν έχουν επηρεαστεί αρνητικά από τη συνεχιζόμενη πανδημία ή τις αυξημένες περιβαλλοντικές ανησυχίες.

Σημειωτέον ότι μόνο στην Ευρώπη οι εκπομπές άνθρακα από ιδιωτικά τζετ αυξήθηκαν κατά 31% μεταξύ 2005 και 2019, δηλαδή πριν από την παρατηρούμενη τρέχουσα έκρηξη της ζήτησης.

Σύμφωνα με φετινή έκθεση της εκστρατείας Transport & Environment, πρόκειται για μια πολύ ταχύτερη αύξηση συγκριτικά με τις εκπομπές των μεγάλων εμπορικών αεροσκαφών.

Η περιβαλλοντική επιβάρυνση από τη χρήση ιδιωτικών τζετ στην Ευρώπη είναι ήδη σημαντική. Οι εκπομπές άνθρακα από μικρά, αλλά ιδιαιτέρως υψηλών επιδόσεων αεροσκάφη και η συχνότερη χρήση τους συνεπάγονται έως και δέκα φορές υψηλότερης πυκνότητας εκπομπές κατά μέσο όρο.

Είναι τέτοια η ζήτηση για υπηρεσίες ιδιωτικών τζετ, που οι εταιρείες αναγκάζονται να μεγαλώσουν τους στόλους τους αγοράζοντας μεταχειρισμένα. Μέσα στην επόμενη πενταετία υπολογίζεται ότι οι στόλοι θα αυξηθούν κατά 28%. Συνολικά το 65% των εταιρειών που διαχειρίζονται ιδιωτικά τζετ αναμένουν να προσθέσουν περισσότερες ώρες πτήσης στα αεροσκάφη τους τη νέα χρονιά.

Φυσικά, αυτή η εικόνα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αργή και ιδιαιτέρως ασταθή ανάκαμψη των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες συνεχίζουν να υπόκεινται στις συνέπειες των lockdown, των ταξιδιωτικών απαγορεύσεων και των περιορισμών στην πληρότητα των αεροσκαφών λόγω της απειλής της Covid-19.

Οσο για τους εκατομμύρια “κοινούς θνητούς” που ταξιδεύουν με αεροπλάνο, δεν προβλέπεται αλλαγή συνθηκών προς το καλύτερο τη νέα χρονιά. Θα συνεχίσουν να στοιβάζονται σε πολυσύχναστα αεροδρόμια αναζητώντας τις αποσκευές τους, τηρώντας αναγκαστικά τους υγειονομικούς κανόνες και γευόμενοι από καιρού εις καιρόν την απογοήτευση και την αναστάτωση μιας ακυρωμένης πτήσης...

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL