Live τώρα    
29°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
29 °C
27.1°C29.7°C
1 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
29 °C
26.8°C29.8°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
28 °C
27.7°C29.8°C
0 BF 58%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
28 °C
27.7°C28.0°C
3 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
27 °C
27.3°C27.4°C
2 BF 42%
Εικαστικά / Το κόμικς ως άνοιγμα της Τέχνης στην κοινωνία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Εικαστικά / Το κόμικς ως άνοιγμα της Τέχνης στην κοινωνία

1351800Λίχτενσταιν.jpeg

Θέλησαν στις πρώτες ήδη μεταπολεμικές δεκαετίες να γκρεμίσουν τα στεγανά που χώριζαν την Τέχνη σε «υψηλή» και «χαμηλή», «τεχνητή» και «αληθινή». Να χρησιμοποιήσουν τη σχηματοποιημένη γλώσσα του κύριου μέσου μαζικής χειραγώγησης των πολιτών, της διαφήμισης, αλλά και των θεωρούμενων ως «υποκουλτούρα» για παιδιά και εφήβους εικονογραφημένων περιοδικών, των αποτελούμενων από διαδοχικές εικόνες και συννεφάκια, σαν λεζάντες λόγου. Για να υποδαυλίσουν εκ των έσω τη στερεότυπη πρόσληψή της και να ανατρέψουν τους θεωρούμενους α-πολίτικους, καταναλωτικούς στόχους της ευρείας διάδοσής της. Να επικοινωνήσουν την τέχνη τους και να την ανοίξουν πέρα από ένα εξειδικευμένο, περιχαρακωμένο κοινό στην κοινωνία και στην πεζή πραγματικότητά της.

Οι εκπρόσωποι του αποκαλούμενου όχι τυχαία εικαστικού κινήματος της ποπ -λαϊκής- τέχνης και οι μπολιασμένοι με τις εικαστικές γνώσεις δημιουργοί της νέας γενιάς των εικονογραφημένων περιοδικών που εξελίχτηκαν στη διάρκεια των χρόνων σε εικονογραφημένα, αυτούσια ή μεταφερμένα κλασικά και σύγχρονα μυθιστορήματα. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι τα κόμικς ήταν ένα βασικό σημείο της χρυσής τομής της συνεύρεσης διαφορετικών μορφών της έκφρασης, που η ώσμωσή τους διεύρυνε το ίδιο το πεδίο της έκφρασης.

«Κόμικ και Ζωγραφική. Μια συνάντηση στα τέλη του 20ού αι.»

Η έκθεση που παρουσιάζεται στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη αφορά, όπως δηλώνει και ο τίτλος της, το πεδίο της συνεύρεσης του κόμικς με τη ζωγραφική. Οι επιμελητές της, ο ζωγράφος και δημιουργός κόμικς Σπύρος Βερύκιος και ο ιστορικός τέχνης Θανάσης Μουτσόπουλος, επιχειρούν με την παρουσίαση των Ελλήνων εκπροσώπων του κόμικς από τη δεκαετία του ’80 και ένθεν να δείξουν την όψιμη μεν, πλην όμως γόνιμη εικαστική εμπειρία και στη χώρα μας. Προβάλλουν ταυτόχρονα και δημιουργήματα των σκαπανέων του είδους. Δίνουν έτσι την ευκαιρία στο ελληνικό κοινό να γνωρίσει από κοντά τις απαρχές αυτής της περιπετειώδους αναζήτησης. Και την εγκιβωτίζουν στην προθήκη που περιέχει, εκτός από τα εμβληματικά ξένα περιοδικά όπως το «Μάους», και εκείνα που πρωτοστάτησαν στην άνθηση του είδους, όπως η «Βαβέλ» ή το «Παρά πέντε».

Ο θεατής της αντικρίζει, μεταξύ άλλων, έργα του πολύπλευρου Νεοϋρκέζου καλλιτέχνη Ρόι Λιχτενστάιν, ενός από τους πρώτους που μετέφεραν στον καμβά με στένσιλ και οδοντόβουρτσες τα στοιχεία -μικρές τελείες και γραμμές-, την τεχνική της έγχρωμης εκτύπωσης ως καυστικού σχολίου για τον διαχωρισμό τους, αλλά και τη βία των πολέμων και της καθημερινότητας που ορίζουν τον σύγχρονο άνθρωπο. Επιδιώκοντας, όπως ο ίδιος έλεγε, «να δημιουργήσει στο κενό ανάμεσα στην Τέχνη και στη ζωή». Έρχεται αντιμέτωπος με την ερμαφρόδιτη φιγούρα του μουστακαλή με την κόμη τη φτιαγμένη σαν στιλιζαρισμένη σαντιγί του 86χρονου σήμερα Στιβ Γιαννάκος και τη σαρκαστική υπονόμευση του καθωσπρεπισμού της σεξουαλικότητας. Καθώς και με την αποδόμηση της κουρασμένης περσόνας του Ντόναλντ Τραμπ μπροστά από μια αμερικανική σημαία του Αμερικανού, γνωστού για τις αφίσες και τα εξώφυλλα των άλμπουμ της πανκ ροκ, Ρέιμοντ Πέντιμπον.

Διακρίνει τις επιρροές του εξπρεσιονισμού στις ερεβώδεις συνθέσεις του Σπύρου Βερύκιου, της λυρικής αφαίρεσης στις χειρονομιακά γραμμένες με μελάνι φιγούρες του Χρήστου Μαυροδή, της ιαπωνικής τέχνης στα επιθετικά, επιχρυσωμένα πρόσωπα του Κωνσταντίνου Παπαμιχαλόπουλου. Στέκεται στην πάντα επίκαιρη, ανορθόγραφα διατυπωμένη «Ανεργίτσα» του Μποστ. Διαβάζει καρέ-καρέ στιγμιότυπα που μας σφράγισαν. Ανακαλύπτει στον πυκνωμένο λόγο των κόμικς την κριτική συνείδηση του νεωτερικού ανθρώπου, στην οικονομία των μέσων αποτύπωσης της εικόνας τη δυναμική της λιτότητας, στη διάρρηξη των στεγανών στην Τέχνη τη λυτρωτική λειτουργία της.

Info:

«WOW!POW!BAM! Κόμικ και Ζωγραφική. Μια συνάντηση στα τέλη του 20ού αιώνα» σε επιμέλεια Σπύρου Βερύκιου, Θανάση Μουτσόπουλου

Γκαλερί Ζουμπουλάκη, πλατεία Κολωνακίου 20

Διάρκεια έκθεσης: 6 Ιουνίου-20 Ιουλίου 2024

Ωρες λειτουργίας: Τρ./Πέμ./Παρ. 11 π.μ.-8 μ.μ., Τετ./Σάβ. 11 π.μ.-3 μ.μ.

Παρουσιάζονται έργα των Διαμαντή Αϊδίνη, Σπύρου Βερύκιου, Steve Giannakos, Κων/νου Λιανού, Χρήστου Μαυροδή, Χρίστου Μιχαηλίδη, Εμμανουήλ Μπιτσάκη, Μποστ, Δημήτρη Παπαϊωάννου, Κων/νου Παπαμιχαλόπουλου, Keith Haring, Steve C. Harvey, Herge, Roy Lichtenstein, Javier Mayoral, Raymond Pettibon.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL