«Τι θα γίνει αν κριθούν αντισυνταγματικές οι Υπουργικές Αποφάσεις με τις οποίες φτάσαμε στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό και στη συνέχεια στη δωρεά; Θα τιναχτεί, προφανώς, η δωρεά στον αέρα. Γιατί, λοιπόν, δεν επιλέχθηκε ένας ανοιχτός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, όπως είχε γίνει στην περίπτωση του Μουσείου της Ακρόπολης;» αναρωτήθηκε η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Κυριακή Μάλαμα, θέτοντας τους κινδύνους ακύρωσης της δωρεάς λόγω αντισυνταγματικότητας για τη «συγκεντρωτική διαδικασία» που επέλεξε το υπουργείο Πολιτισμού. Η Κ. Μάλαμα επισήμανε ότι η επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «είναι μια αναγκαιότητα» και πως η δωρεά της οικογένειας Λάτση για τις μελέτες «σημαντική και σοβαρή». Όμως όλα αυτά «ενδέχεται να υποθηκευτούν από αβεβαιότητες που δημιούργησε με τη διαχείριση της υπόθεσης η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού», σημείωσε, υπογραμμίζοντας την έλλειψη διαβούλευσης με τον αρχαιολογικό κόσμο και τους φόβους για αλλοίωση του ιστορικού αστικού τοπόσημου. Η Κ. Μάλαμα εξέφρασε τις επιφυλάξεις της και για την ωρίμανση του σχεδίου μέσα σε 36 μήνες, «όταν το αντίστοιχο διάστημα για το Μουσείο της Ακρόπολης ήταν τουλάχιστον διπλάσιο».
Ιδια η διαδικασία με το Μουσείο της Ακρόπολης ισχυρίζεται η Μενδώνη
Η Λ. Μενδώνη ισχυρίστηκε ότι η διαδικασία που επιλέχθηκε για τον διαγωνισμό είναι ίδια με αυτή για το Μουσείο της Ακρόπολης, όπου και τότε υπήρχαν δώδεκα, αντί για δέκα, προτάσεις από ένα διεθνές, έμπειρο στον χώρο των μουσείων αρχιτεκτονικό γραφείο και ένα ελληνικό γραφείο. Υποστήριξε, επίσης, ότι και στην περίπτωση του Μουσείου της Ακρόπολης, όπως και τώρα, την τελική επιλογή έκανε επιτροπή που επιλέχθηκε από τον υπουργό Πολιτισμού. Η Λ. Μενδώνη σημείωσε ότι η παρουσία της ιδιωτικής δωρεάς επιτρέπει με βάση το νομικό πλαίσιο τη μη διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. Παράλληλα, υποτίμησε τη σημασία της προσφυγής του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) κατά του διαγωνισμού λόγω του αποκλεισμού του από την επιτροπή επιλογής. Έκανε λόγο για «μικροψυχία» και εμμονή του ΣΕΑ στο «συνδικαλιστικό ενδιαφέρον και μόνο». Η Λ. Μενδώνη επιχείρησε να κατευνάσει τους φόβους και για την πρόσοψη του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, υποσχόμενη ότι ο κήπος θα είναι «πολύ περισσότερος» από ό,τι σήμερα. Όσον αφορά τις συζητήσεις για την ανάδειξη του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου το 2016-2017, παρουσία και της Μαρέβα Μητσοτάκη, η υπουργός Πολιτισμού τις απέδωσε... στο ενδιαφέρον μιας μερίδας πολιτών για το ζήτημα, αλλά και στην πολιτική προετοιμασία της ηγετικής ομάδας της Ν.Δ. ενόψει των εκλογών που την έφεραν στην κυβέρνηση.
Παραδοχή της υπολειτουργίας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
Η Λ. Μενδώνη παραδέχτηκε, πάντως, ότι υπάρχει ζήτημα υπολειτουργίας στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, κάτι που έθεσε η Κ. Μάλαμα, αποδίδοντάς το στη συνολική αξιολόγηση των ωραρίων των μουσείων ώστε να μην λειτουργούν σε ώρες με ελάχιστους επισκέπτες. Επικαλέστηκε, πάντως, ότι από τις αρχές του 2024 υπάρχει αύξηση 15% των επισκεπτών του μουσείου.
Αγία Σοφία-Μονή Χώρας: «Δεν κάνει πάντοτε καλό σε τέτοια θέματα να τα δημοσιοποιούμε»
Η Κ. Μάλαμα έθεσε και το ζήτημα της αφωνίας της Λ. Μενδώνη κατά την πρόσφατη επίσκεψή της στην Κωνσταντινούπολη για το ζήτημα της μετατροπής της Αγίας Σοφίας και της Μονής της Χώρας σε τεμένη. «Πώς ξέρετε τι συζήτησα εγώ με τον Τούρκο ομόλογό μου; Προφανώς ετέθη το θέμα και της Αγίας Σοφίας και της Μονής της Χώρας» ισχυρίστηκε η Λ. Μενδώνη και κρύφτηκε βολικά πίσω από την ανάγκη να υπάρχει εχεμύθεια. «Ξέρετε, δεν κάνει πάντοτε καλό σε τέτοια θέματα να τα δημοσιοποιούμε και να κάνουμε τις συζητήσεις φέιγ βολάν. Μάλλον κακό κάνουν» υποστήριξε χαρακτηριστικά.
«Μασκαράδες» στην Ακρόπολη: Στους υπαλλήλους τα ρίχνει η Μενδώνη
Σε σχέση με το ζήτημα των «μασκαράδων» στην Ακρόπολη, η υπουργός Πολιτισμού έσπευσε να τα ρίξει στους υπαλλήλους. «Κακώς ανέβηκαν, κακώς δεν τους σταμάτησαν οι υπάλληλοι του υπουργείου Πολιτισμού. Έχουν γίνει όλες οι προβλεπόμενες από τον Κώδικα διοικητικές διαδικασίες» σημείωσε. Βέβαια, αφιέρωσε χρόνο για να βρει τρία παρόμοια περιστατικά που συνέβησαν επί ΣΥΡΙΖΑ για να διαχύσει τις ευθύνες της. «Όταν αυτό συμβαίνει τώρα, τότε φανταζόμαστε όλοι τι ξέφρενο “πάρτι” θα συμβεί με τις πριβέ ξεναγήσεις των 5.000 ευρώ, όπου κάθε πλούσιος θα βλέπει τον Ιερό Βράχο σαν θεματικό πάρκο» σχολίασε δηκτικά η Κ. Μάλαμα.