Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
19.0°C22.6°C
2 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
19 °C
17.2°C20.0°C
1 BF 58%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.0°C17.0°C
0 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.8°C20.2°C
3 BF 77%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.9°C15.7°C
0 BF 88%
Κριτική κινηματογράφου / Πληθώρα νέων ταινιών με ένα νεανικό δράμα να ξεχωρίζει
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κριτική κινηματογράφου / Πληθώρα νέων ταινιών με ένα νεανικό δράμα να ξεχωρίζει

how to have sex

Το βραβευμένο «How to have Sex» έχει πολλά να μας πει για τα όρια της ερωτικής συναίνεσης και τον αντίκτυπο της καταπάτησής του, επομένως είναι η ταινία της εβδομάδας. Από τις υπόλοιπες ταινίες, ξεχωρίζει ο Αλμοδόβαρ που δοκιμάζει τις δυνάμεις του στο γουέστερν με μια ρομαντική ημίωρη ιστορία, το πρωτότυπο θρίλερ «Μίλα μου» και το πυκνό δράμα εποχής «H Γη της Επαγγελίας» με τον Μαντς Μίκελσεν σε έναν από τους καλύτερους ρόλους της καριέρας του. 

Βιωματικό εγχειρίδιο ενηλικίωσης για τα όρια της ερωτικής συναίνεσης

How to have sex ***1/2

Σκηνοθεσία: Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ

Πρωταγωνιστούν: Μία Μακένα Μπρους, Λάρα Πικ, Σον Τόμας

How to have sex

Τρεις φίλες γύρω στα 20 φτάνουν στα Μάλια για λίγες μέρες διακοπών στην καρδιά του καλοκαιριού, με στόχο να ξεδώσουν, να ξενυχτήσουν, να χορέψουν και φυσικά να κάνουν σεξ. Η μία εξ αυτών, η Τάρα, είναι η μοναδική που είναι ακόμα παρθένα. Το «How to have sex» δεν είναι ακόμη ένα νεανικό φιλμ για την απελευθέρωση της ενηλικίωσης. Η Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ με την πρώτη της ταινία δημιουργεί κάτι βαθύτερο και πολύ πιο σοφό, χωρίς την παραμικρή υπόνοια διδακτικών προθέσεων, χωρίς εύκολες καταγγελτικές λύσεις και, κυρίως, χωρίς να επιτρέψει ίχνος συντηρητισμού - κάτι που συνήθως έρχεται σχεδόν αυτόματα σε ιστορίες που αφορούν την ερωτική συναίνεση. Η πρωτοεμφανιζόμενη δημιουργός αγαπάει και νοιάζεται για όλους τους χαρακτήρες, τους καταλαβαίνει και μας καλεί να καταλάβουμε κάτι για τον εαυτό μας γύρω από αυτούς. Καταφέρνει με κάποιον τρόπο και μπολιάζει με ειλικρίνεια το κάθε πλάνο δίχως να παρασύρεται από ηδονιστικές εικόνες κραιπάλης (αυτό που κάνουν συνήθως οι άντρες σκηνοθέτες, και ειδικά αυτοί που στερούνται ανάλογα βιώματα) και περιττές εξαλλοσύνες (κάθε σκηνή έχει τη σημασία της και το σωστό βάρος). Και τελικά μας χαρίζει, μέσα από παρατεταμένες σιωπές, σωματικά αμήχανους διαλόγους και καθόλα αληθινές συμπεριφορές, ένα πολύτιμο φιλμ για τα θολά όρια της σεξουαλικής συναίνεσης, που εντοπίζονται πέρα από ένα από απλό «όχι» ή ένα απλό «ναι».

Μικρού μήκους γουέστερν του Αλμοδόβαρ

Οι παράξενοι δρόμοι της ζωής (Strange way of life) ***

Σκηνοθεσία: Πέδρο Αλμοδόβαρ

Πρωταγωνιστούν: Ίθαν Χοκ, Πέδρο Πασκάλ, Μανού Ρίος

strange way of life

Μακριά από το camp παρελθόν του, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ αποφασίζει να κάνει μια μικρού μήκους ταινία που θα λειτουργούσε ως άτυπη απάντηση στο «Brokeback mountain». Ένας σερίφης και ένας γελαδάρης ξαναβρίσκονται έπειτα από 25 χρόνια. Όταν ήταν νέοι, είχαν μια παθιασμένη σχέση. Τώρα, που η μοίρα τούς ξανασμίγει, το παρελθόν έρχεται να τους στοιχειώσει. Η αλήθεια είναι ότι ο Αλμοδόβαρ θα ήταν πιο απολαυστικός αν σκηνοθετούσε ένα γκέι γουέστερν για να αποδομήσει το πιο μάτσο είδος του αμερικανικού σινεμά και να αυθαδιάσει πάνω στα αρσενικά πρότυπα. Σ’ αυτό το σύντομο και λιτό φιλμάκι, όμως, δείχνει να σέβεται τις συμβάσεις και τη μυθολογία της άγριας Δύσης, πράγμα που δεν λειτουργεί όσο ευεργετικά θα περίμενε ο ίδιος. Επιλέγει λοιπόν δύο γνωστούς ηθοποιούς (εξαιρετικά αφοσιωμένοι οι Ίθαν Χοκ και Πέδρο Πασκάλ στους ρόλους τους) για ένα παρατεταμένο Mexican standoff, όπου οι ήρωές του δεν σημαδεύουν με πιστόλια, αλλά με βλέμματα, απωθημένα και πληγωμένες καρδιές. Η αναφορά στο «Brokeback mountain» αδικεί αυτή την ταινία, καθώς δεν έχει ανάλογο συναισθηματικό βάθος, είναι όμως ένα απολαυστικό κινηματογραφικό κέρασμα, που χτίζει ένταση χωρίς να ποντάρει στον σωματικό ερωτισμό και τελικά δεν γίνεται να μην κατακτήσει, έστω σε πρώτο επίπεδο, κάθε δυνητικό θεατή.

Το φετινό μεγάλο σουξέ για τις ταινίες τρόμου

Μίλα μου (Talk to me) ***

Σκηνοθεσία: Ντάνι και Μάικλ Φιλίππου

Πρωταγωνιστούν: Σόφι Γουάιλντ, Αλεξάνδρα Τζένσεν, Μιράντα Ότο

talk to me

Σε μια εποχή που το σινεμά του τρόμου περνάει σοβαρή καλλιτεχνική κρίση, ξεπηδούν μερικές πρωτότυπες επιτυχίες, όπως το «It follows» και το «Barbarian», που αφήνουν μια υπόσχεση για το μέλλον. Το «Μίλα μου» των Ελληνοαυστραλών αδελφών Φιλίππου ανήκει σ’ αυτές τις ευπρόσδεκτες επιτυχίες, αλλά ανήκει και στις ελαφρώς υποδεέστερες και λιγότερο ολοκληρωμένες ταινίες από τις προαναφερθείσες (όπως ήταν το περσινό «Smile»). Το συγκριτικό πλεονέκτημα της ταινίας είναι η πανέξυπνη κεντρική ιδέα της: μια παρέα εφήβων παίζει ένα νοσηρό παιχνίδι με σκεύος ένα ταριχευμένο χέρι που επιτρέπει στους νεκρούς να μπαίνουν στο σώμα εκείνου που το κρατάει. Ο απαράβατος κανόνας είναι ότι η επαφή με το χέρι δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 90 δευτερόλεπτα, γιατί το πνεύμα του νεκρού θα καταλάβει μια για πάντα αυτόν που παίζει. Οι αδελφοί Φιλίππου διαχειρίζονται άριστα την εφηβική απερισκεψία και τους κινδύνους του διαύλου επικοινωνίας με τον άλλον κόσμο, καθώς οι ψυχές των νεκρών θέλουν να βρουν τρόπο να αγγίξουν ξανά τη ζωή. Η πρωτότυπη ιδέα τους όμως συνυπάρχει με την τετριμμένη ιδέα του τραύματος από τη διάσπαση της οικογένειας κι αυτός ο περιορισμός είναι βαρίδι στην ανάπτυξη της ταινίας. Το «Μίλα μου» είναι το πρώτο έξυπνο θρίλερ για τη γενιά του TikTok, αλλά η προβληματική διαχείριση της σοσιαλμιντιακής συμπεριφοράς των νεαρών μαρτυρά ότι έχουμε ακόμα δρόμο για το πρώτο πραγματικά έξυπνο θρίλερ αυτής της γενιάς.

Όταν η τεχνολογία χρησιμοποιείται για συναισθηματικές αποδείξεις

Fingernails **

Σκηνοθεσία: Χρήστος Νίκου

Πρωταγωνιστούν: Τζέσι Μπάκλεϊ, Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ, Ριζ Άχμεντ

fingernails

Μια νέα τεχνολογία μέσα από ένα τεστ παρέχει στους ανθρώπους απαντήσεις για το αν έχουν βρει την πραγματική αγάπη. Η Άνα εργάζεται σε ένα ινστιτούτο που διεκπεραιώνει εργαστηριακούς ελέγχους για να διαπιστώσει τη συμβατότητα των ζευγαριών και ζει μαζί με τον Ράιαν. Τα πράγματα περιπλέκονται όταν αρχίζει να την ενδιαφέρει ένας συνεργάτης της και διστάζει να κάνει το τεστ. Η πρώτη αγγλόφωνη ταινία του Χρήστου Νίκου, ενός απόφοιτου της weird ελληνικής σχολής που είχε σκηνοθετήσει τα «Μήλα», δεν κατάφερε να γίνει ό,τι ήταν ο «Αστακός» για τον Λάνθιμο, αλλά περισσότερο θυμίζει αυτό που προέκυψε να είναι το «True crimes» για τον Αλέξανδρο Αβρανά. Παρά το υψηλό επίπεδο παραγωγής και τον επαγγελματισμό, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στον ρυθμό ανάπτυξης της ιντριγκαδόρικης ιδέας και στην αξιοποίηση της άχρονης και δυστοπικής πραγματικότητας. Οι ημιτελείς ιδέες και η αδυναμία της αφήγησης απομακρύνουν συναισθηματικά τον θεατή, παρά τις σεναριακές παραμέτρους που ψελλίζουν τις συνέπειες όταν η Τεχνητή Νοημοσύνη αντικαθιστά τη συναισθηματική κι όταν ο έρωτας γίνεται μετρήσιμο στατιστικό, παρά την προσεγμένη ατμόσφαιρα υπαρξιακής μελαγχολίας.

Μεγαλεπήβολο δράμα εποχής με τον Μίκελσεν σε μεγάλη φόρμα

H Γη της Επαγγελίας (The Promised Land) ***

Σκηνοθεσία: Νικολάι Αρσέλ

Πρωταγωνιστούν: Μαντς Μίκελσεν, Aμάντα Κολίν, Σάιμον Μπένεμπιεργκ, Γκούσταβ Λιντ

the promised land

Στα μέσα του 18ου αιώνα, σε έναν άγονο χερσότοπο της Γιουτλάνδης, ο φτωχός στρατιώτης Λούντβιχ Κάλεν προσπαθεί να ιδρύσει την πρώτη βιώσιμη αποικία ώστε να κερδίσει τον τίτλο ευγενείας και τον πλούτο που έχει τάξει ο βασιλιάς. Αυτό τον καθιστά εχθρό του φθονερού γαιοκτήμονα της περιοχής, που δεν πρόκειται να τον αφήσει να πετύχει τον στόχο του. Ο Νικολάι Αρσέλ δημιουργεί μια στιβαρή ταινία για τον αμοραλισμό των ευγενών και για τις μεγάλες ιδέες που δημιουργούν συνθήκες εποικισμού, απέναντι στον κώδικα τιμής και στην εκμετάλλευση. Ο Μαντς Μίκελσεν υποδύεται εξαιρετικά, και κυρίως με το βλέμμα του, τον αμίλητο Λούντβιχ σ’ αυτό το καλά διαβασμένο και πλήρως ακαδημαϊκό φιλμ, που όμως δεν σκοντάφτει εύκολα στις συμβάσεις, καθώς το δραματουργικό βάρος πέφτει στις ματαιώσεις, στην αυταπάρνηση για τους ιερούς σκοπούς και στις προσωπικές φιλοδοξίες αλλά και στη λυσσαλέα κόντρα μεταξύ κεφαλαίου και χωρικών, σε ένα μεγαλεπήβολο φιλμ που έχει κορώνα στο κεφάλι του την υψηλή παιδεία και τη λογοτεχνική του καλλιέργεια.

Μια γυναίκα αντιμέτωπη με τον πιο επικίνδυνο άνδρα, τον πατέρα της

Η κόρη του βασιλιά του βάλτου (Τhe marsh king’s daughter) *1/2

Σκηνοθεσία: Νιλ Μπέρτζερ

Πρωταγωνιστούν: Ντέιζι Ρίντλεϊ, Μπεν Μέντελσον, Γκάρετ Χέντλαντ

the marsh kings daughter

Μια γυναίκα που έχει κρατήσει κρυφό το παρελθόν της θα επιστρέψει στο δάσος που μεγάλωσε για να αντιμετωπίσει τον πατέρα της, που δραπέτευσε από τη φυλακή. Είναι εντυπωσιακή η απουσία σασπένς και ουσιαστικών εκπλήξεων σ’ αυτή την τετριμμένη ιστορία πατέρα και κόρης. Ο Νιλ Μπέρτζερ σκηνοθετεί εντελώς διεκπεραιωτικά μια ιστορία που προσπαθεί να απλωθεί με το ζόρι μέσα από τις συγκρούσεις μονοδιάστατων χαρακτήρων και πατάει διαρκώς στις μύτες για να αποκτήσει ένα ανάστημα που δεν της αξίζει. Αντί για μια προσπάθεια εξερεύνησης στα όρια της αγάπης των σχέσεων αίματος, όταν ο ένας είναι ψυχοπαθής δολοφόνος, έχουμε μια τυπική μονομαχία θύτη και θηράματος με βαρύ οπλισμό στα ποτάμια και στους βάλτους της αμερικανικής επαρχίας.

Στιβαρό ερωτικό δράμα που ζηλεύει το πνεύμα του Κισλόφσκι

Προετοιμασίες για να είμαστε μαζί, άγνωστο για πόσο (Preparations to be together for an unknown period of time) **1/2

Σκηνοθεσία: Λίλι Χόρβατ

Πρωταγωνιστούν: Νατάσα Στορκ, Βίκτορ Μποντό, Σολτ Νάγκι

preparations

Μια νευροχειρουργός αφήνει την καριέρα της στις ΗΠΑ προκειμένου να επιστρέψει στην Ουγγαρία και να ζήσει με τον άνδρα που ερωτεύτηκε. Όταν τελικά θα τον συναντήσει, αυτός απορημένος της λέει ότι δεν την έχει ξαναδεί ποτέ στη ζωή του. Άραγε η 40χρονη ηρωίδα έζησε μια παραίσθηση ή τώρα εισήλθε σε έναν εφιάλτη; Γοητευτικό δράμα με κισλοφσκικές αναθυμιάσεις, που διαθέτει αξιοθαύμαστη ψυχραιμία στην ανάπτυξη της παράξενης ιστορίας. Ο σκηνοθέτης παίζει με την αμφισημία της προσωπικής αντίληψης στον έρωτα και στα όρια που το μυαλό μπορεί να καταφέρει να αλλοιώσει μια απτή πραγματικότητα και να χακάρει τα αισθήματα. Η ελλειπτική αφήγηση θα ξενίσει τους λιγότερο υπομονετικούς θεατές, αλλά πρόκειται για ταινία που μπορεί να απασχολήσει τη σκέψη πολλές μέρες μετά τη θέασή της.

Μια ξεχωριστή βιογραφία του Σαλβαδόρ Νταλί με τον Μπέν Κίνγκσλεϊ

Daliland **1/2

Σκηνοθεσία: Μέρι Χάρον

Πρωταγωνιστούν: Μπέν Κίνγκσλεϊ, Μπάρμπαρα Σούκοβα, Έζρα Μίλερ

dailand

Τα τελευταία χρόνια του θυελλώδους γάμου του Σαλβαδόρ Νταλί και της συζύγου του Γκαλά στη Νέα Υόρκη και στην Ισπανία του 1973. Τα γεγονότα τα βλέπουμε μέσα από τα μάτια ενός γοητευτικού νέου που εργάζεται ως βοηθός σε γκαλερί, ο οποίος θέλει να προκόψει στο πλευρό του εκκεντρικού Νταλί. Η Μέρι Χάρον («American psycho») σκηνοθετεί με θέρμη μια κλασική ιστορία για μια ταραγμένη ιδιοφυΐα και μια ισόβια μούσα, μιλώντας παράλληλα για το χρηματιστήριο της Τέχνης αλλά και εμβαθύνοντας στην παρανοϊκή καθημερινότητα ενός καλλιτέχνη που εκλαΐκευσε τον σουρεαλισμό και έζησε έναν βίο απέναντι σε κάθε κοινωνική νόρμα. Ο νεαρός ήρωας μας εισάγει στο καθημερινό πάρτι που ζούσε ο Νταλί. Ο Μπεν Κίνγκσλεϊ δεν μεταμορφώνεται ακριβώς, αλλά καταφέρνει και πείθει σε μια-δυο δυνατές σκηνές, ειδικά όταν βρίσκεται αντιμέτωπος με τη συχνά μοχθηρή αλλά απηυδισμένη σύζυγό του, την οποία υποδύεται με τσαγανό και περισσότερη διάθεση η Μπάρμπαρα Σούκοβα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL