Τεκμηρίωση γύρω από αποτρόπαια εγκλήματα με επίκαιρο κοινωνικό σχόλιο
Last Call: When a Serial Killer Stalked Queer New York
Διαθέσιμο από HBO Max / Vodafone TV
Βρισκόμαστε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 όπου η κλιμακούμενη ομοφοβία και η ανεξέλεγκτη μετάδοση του AIDS δημιουργούν ένα βίαιο κλίμα που οδηγεί σε εγκλήματα μίσους που διαρκώς αυξάνονται στην καρδιά των πόλεων. Ήταν η εποχή που ένας κατά συρροή δολοφόνος άρχισε να καταδιώκει gay άντρες στα στέκια τους στη Νέα Υόρκη. Τα διαμελισμένα τους πτώματα βρέθηκαν αργότερα σε σακούλες σκουπιδιών. Δυστυχώς, αυτά τα εγκλήματα δεν ερευνήθηκαν διεξοδικά επειδή αφορούσαν ομοφυλόφιλους, παρότι η queer κοινότητα είχε στοιχεία που έδειχναν πως ο δολοφόνος είχε παρεισφρήσει στη νυχτερινή ζωή τους για να εντοπίζει τα άτυχα θύματά του. Θα περίμενε κανείς ότι αυτές οι ενδείξεις θα έλυναν τα χέρια της έρευνας, ωστόσο αυτό θα απαιτούσε την αρμονική συνεργασία των αστυνομικών με την κοινότητα, κάτι που δεν θα συνέβαινε εύκολα. Το «Last Call» μπορεί να είναι ένα true crime ντοκιμαντέρ, αλλά απέχει πολύ από τα στιλιζαρισμένα και πανομοιότυπα προϊόντα που παράγει σωρηδόν το Netflix. Οι αντίστοιχες δημιουργίες του ΗΒΟ πάντα έχουν κάτι παραπάνω να πουν από τα προφανή και πάντα εμβαθύνουν περισσότερο στο αμιγώς κοινωνικό σκέλος των ιστοριών τους.
Αυτή η σειρά τεσσάρων επεισοδίων εξετάζει τις άγριες δολοφονίες που συνδέονταν με τα στέκια των gay στο Μανχάταν, ειδικά αυτά όπου σύχναζαν οι άνδρες ώριμης ηλικίας. Το «Last Call» (που είναι το κάλεσμα του μπάρμαν για τις τελευταίες παραγγελίες πριν κλείσει το μαγαζί) δεν στέκεται μόνο στις λεπτομέρειες των φόνων, αλλά αξιοποιεί μαρτυρίες και στοιχεία για τη ζωή, τους αγώνες, την αλληλεγγύη και τους φόβους της κοινότητας. Ενδιαφέρον έχει ότι ο σκηνοθέτης αφήνει κατά μέρος την ταυτότητα του δολοφόνου και δεν αναφέρεται στη ζωή του παρά μόνο στο τέλος. Η ιστορία των εγκλημάτων ξεδιπλώνεται μέσα από τις μνήμες των ατόμων που γλίτωσαν αλλά και επηρεάστηκαν από τον φόβο που επικρατούσε στους δρόμους. Ο σκηνοθέτης εξετάζει, επίσης, τις προσπάθειες της αστυνομίας του Νιου Τζέρσεϊ, ενώ παράλληλα ρίχνει φως στις εγγενείς προκαταλήψεις της κοινωνίας και των ερευνητών, αλλά και στον τρόπο που αντιμετώπισαν τα ΜΜΕ αυτά τα αποτρόπαια εγκλήματα. Οι βαθιά ριζωμένες προκαταλήψεις και η διαστρεβλωμένη δημοσιογραφική κάλυψη έπαιξαν καθοριστικό ρόλο, όπως επισημαίνουν οι συγγενείς των θυμάτων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις ηρωικές προσπάθειες ακτιβιστών όπως το NYC Anti-Violence Project, μια οργάνωση που εξακολουθεί να είναι ενεργή και αναγκάζει τις Αρχές να αναγνωρίζουν και να προστατεύουν την queer κοινότητα από ανάλογες φρικαλεότητες. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα στα ονόματα των παραγωγών συμπεριλαμβάνεται και αυτό της Σαρλίζ Θέρον.
Μια πληθωρική καταδίωξη σε παράλληλους ονειρόκοσμου
Το Ταξίδι της Αποκάλυψης (Τhe Changeling)
Διαθέσιμο από Apple TV+
Το ομώνυμο βιβλίο του Βίκτορ Λαβάλ που κυκλοφόρησε το 2017 διασκευάζεται σε ένα μοντέρνο παραμύθι με πρωταγωνιστή τον υποψήφιο για Oscar ΛαΚίθ Στάνφιλντ. Ο ήρωας της σειράς υποδύεται έναν άντρα που αναζητά τη σύζυγό του η οποία εξαφανίζεται μυστηριωδώς μετά τη γέννηση του πρώτου παιδιού τους. Η αναζήτηση θα διαδραματιστεί σε διαφορετικές δεκαετίες και θα ξεφύγει και σε παράλληλες διαστάσεις, σε μια σειρά που συνδυάζει τα στοιχεία φαντασίας και αυτά του λογοτεχνικού τρόμου. Τα οκτώ επεισόδια αναπτύσσονται μέσα από πολλαπλές αφηγήσεις και ονειρικές σεκάνς και η καταδίωξη διανθίζεται από τραυματικές παιδικές μνήμες οι οποίες περιλαμβάνουν εξαφανισμένους μπαμπάδες, καταθλιπτικές μητέρες, φλεγόμενα σπίτια και μοχθηρές νεράιδες. Η ηρωίδα που αναζητείται, η Έμα, υποφέρει από επιλόχειο κατάθλιψη και την κυριεύει ο παραλογισμός. Ειδικά όταν λαμβάνει απειλητικά μηνύματα και φωτογραφίες της ίδιας και του παιδιού της, χάνει κάθε λογική και αρχίζει να πιστεύει ότι το μωρό δεν είναι δικό της ή μάλλον ότι δεν είναι καν μωρό. Αφού οδηγείται σε τρομερές ακρότητες, εξαφανίζεται και ο σύζυγός της την αναζητά σε μια υπόγεια και αθέατη πόλη. Ακολουθεί μια δαιδαλώδης αφήγηση με σκανδιναβικές κατάρες, με μυστηριώδεις προγραμματιστές εφαρμογών, με διαδικτυακά τρολ, με απόκοσμα πλάσματα από τον βυθό και με ένα νησί που κατοικείται μόνο από γυναίκες. Ενώ το «The Changeling» θέλει να πει ουσιώδη πράγματα για το βάρος της μνήμης, τη γονεϊκότητα, τα τραύματα της παιδικής ηλικίας και ό,τι πολυπόθητο θυσιάζει η μητρότητα, το σενάριο δεν καταφέρνει απόλυτα να κουβαλήσει το βάρος των ιδεών του. Αυτό που θα έπρεπε να μοιάζει με μαγευτική φαντασία τρόμου, τελικά είναι ένα μπερδεμένο παζλ μνήμης, που ωστόσο σε πολλά σημεία μάς παρασύρει σε γοητευτικούς ονειρόκοσμους. Αν αναζητάτε απαντήσεις και πειστικές λύσεις στα αινίγματα, καλύτερα να μείνετε μακριά, γιατί αυτή η σειρά είναι πιο γεμάτη από αναπάντητα ερωτήματα και άφθονους γρίφους που μένουν μετέωροι κάτω από στρώματα φαντασίας. Όμως, παρ’ όλη την καλογυαλισμένη εκκεντρικότητα των σκηνών και παρά την πληθώρα των συμβολισμών, σε αυτή την περίπτωση αισθάνεσαι ότι οι σελίδες του βιβλίου ζωντάνεψαν με ευρηματικό τρόπο και με αληθινή φαντασία που αφορά κυρίως τους ενήλικους.