Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.2°C25.8°C
2 BF 33%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.4°C26.8°C
2 BF 33%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
20.0°C24.8°C
2 BF 49%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C21.0°C
2 BF 69%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
25 °C
24.0°C24.9°C
2 BF 33%
1ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων / Εντυπωσιακή η πρώτη μέρα με Ερίκ Βυiγιάρ, Ιωσήφ Βεντούρα, Στ. Καρτσωνάκη και Δ. Καταλειφό
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

1ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων / Εντυπωσιακή η πρώτη μέρα με Ερίκ Βυiγιάρ, Ιωσήφ Βεντούρα, Στ. Καρτσωνάκη και Δ. Καταλειφό

ερικ βυιγιαρ eriv vuillard
(facebook / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων - Chania Book Festival)

«Τα Χανιά είναι ένας τόπος που πολλοί, από άλλα μέρη της Ελλάδας, θεωρούν μαγικό και θα ήθελαν να ζουν σε αυτόν. Μέρος αυτής της μαγείας είναι το πνεύμα που μεταφέρει, μέσα  από τα κτίρια ,τις γειτονιές του, τους συγγραφείς του, τους ανθρώπους του γενικά. Ένα φεστιβάλ βιβλίου με το δικό του ιδιαίτερο κλίμα που κομίζει, μπορεί να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι αυτού του μαγικού παζλ» είπε ο Μανώλης Πιμπλής, Διευθυντής του 1ου Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων που ξεκίνησε το βράδυ της Τετάρτης 29 Ιουνίου και θα διαρκέσει έως και την Κυριακή 3 Ιουλίου.

Το στοίχημα κερδήθηκε. Η μαζικότητα των φίλων και αναγνωστών του βιβλίου στις συζητήσεις της πρώτης μέρας με συγγραφείς ήταν εντυπωσιακή. Το ρίσκο των παράλληλων εκδηλώσεων κερδήθηκε χωρίς να «διασπάται» το βιβλιόφιλο κοινό.

Η πρώτη νύχτα γύρω από τα φωταγωγημένα Νεώρια, την Φορτέτσα και την περιοχή του Ενετικού λιμανιού, ήταν μαγική. Οι χώροι που φιλοξενούνται οι συζητήσεις και οι εκδηλώσεις είναι το ανακαινισμένο Θέατρο Μίκης Θεοδωράκης, το Μεγάλο Αρσενάλι (Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου), στο Γιαλί Τζαμί, ο Φιλολογικός Σύλλογος «Χρυσόστομος» και άλλα σημεία των Χανίων (Φορτέτζα, Χώρος Τέχνης Χανίων).

Όσοι γνωρίζουν την πόλη των Χανίων μπορούν να φανταστούν τα φωταγωγημένα ανακαινισμένα επιβλητικά κτίρια του λιμανιού, να «σφύζουν» από  κόσμο που φόρεσε τα καλά του για τη πρώτη γιορτή. Που βιβλιοπωλεία της πόλης, έχουν «στήσει» τον πάγκο τους με τα βιβλία μόνο των συγγραφέων που μιλούν, που συγγραφείς αγκαλιάζονται και γνωρίζονται με συγγραφείς που τους βλέπουν για πρώτη φορά. Το μελετεμάκι ήταν λυτρωτικό για τις εκδηλώσεις που κράτησαν μέχρι τα μεσάνυχτα.

Νομίζω ότι ο επιθετικός προσδιορισμός «ΔΙΕΘΝΕΣ» θα προστεθεί στο λογότυπο του Φεστιβάλ Χανίων, που δεν  έχει να ζηλέψει σε τίποτε όχι μόνο από το Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, αλλά και από αυτό του Εδιμβούργου, το SAMANA NEGRA στην παραθάλασσια Ισπανική πόλη Χιχόν, που το μάθαμε από τη λογοτεχνία του Πέτρου Μάρκαρη και του Ανδρέα Αποστολίδη.

Η πινέζα  των Χανίων τοποθετήθηκε στον χάρτη των παγκόσμιων διοργανώσεων  φεστιβάλ βιβλίου. Συμμετέχουν περισσότεροι από 100 ομιλητές -συγγραφείς από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Μεγάλη Βρετανία, την Ουκρανία και το Περού, εκδότες, ακαδημαϊκοί, μεταφραστές-, σε περισσότερες από 60 παρουσιάσεις, συζητήσεις, σεμινάρια, συναυλίες, προβολές ντοκιμαντέρ, μελοποιημένες αφηγήσεις παραμυθιών και θεατρικά αναλόγια βιβλίων σύγχρονης ελληνικής και ξένης πεζογραφίας, ποίησης, δοκιμίου, παιδικής λογοτεχνίας, από τις εκδόσεις Gutenberg, Άγρα, Άπαρσις, Διόπτρα, Εκκρεμές, Έρεισμα, Ίκαρος, Καστανιώτης, Κέδρος, Κείμενα, Μεταίχμιο, Μετρονόμος, Μίνωας, Πατάκης, Πόλις, Ποταμός, Πυξίδα της Πόλης, Ραδάμανθυς,  κ.ά.

Το 1ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων διερευνά την έννοια του συνόρου και του ορίου στα πεδία της λογοτεχνίας, της Ιστορίας και της διεθνούς πολιτικής, με κεντρικό θέμα «Στις γραμμές των συνόρων» και επιμέρους θεματικούς άξονες «Σύνορα στην Ευρώπη», «Τα όρια Ιστορίας και Λογοτεχνίας», «Διαβαίνοντας τα σύνορα της προσφυγιάς», «Η Κρήτη ως όριο», και «Μίκης Θεοδωράκης: Ένας διανοούμενος εκτός ορίων».

Δεν είναι έκθεση βιβλίου. Δεν είναι παζάρι βιβλίων με την συμμετοχή των εκδοτικών οίκων. Είναι Φεστιβάλ. Εδώ συνομιλεί απευθείας ο συγγραφέας με το αναγνωστικό κοινό, τις λέσχες ανάγνωσης, το δίκτυο των βιβλιοπωλείων.

  • Χθες πρώτη μέρα του Φεστιβάλ η συζήτηση του Γάλλου Ερίκ Βυϊγιάρ με τον Μανώλη Πιμπλή «έκλεψε» την παράσταση. Η συζήτηση είχε διερμηνεία.Κατάμεστη η αίθουσα «Μίκης Θεοδωράκης». Ο συγγραφέας εξηγεί την σχέση έρευνας -λογοτεχνίας -κοινωνίας και πώς προέκυψαν τα δικά του ιστορικά μυθιστορήματα. Αιτία για το «Κογκό» ήταν μια φωτογραφία όπου αποτυπωνόταν η η ανεπίγνωτη για τον ίδιο  θλίψη -στα μάτια 2 παιδιών από το Κονγκό με ακρωτηριασμένα χέρια, που κοιτούν τον φακό. «Δεν μπορούσα να κατανοήσω την θλίψη τους. Η θλίψη είναι βίωμα. Οι Βέλγοι αποικιοκράτες ήταν σαφείς:όποιος  Κονγκολέζος εναντιωθεί σε Βέλγο θα του κόβονται τα χέρια. Στο συνέδριο του Βερολίνου ιδρύεται  το κράτος του Κονγκό, ως ιδιωτική επιχείρηση του Βασιλιά Λεοπόλδου του Β του Βελγίου. Η λογική της ελεύθερης αγοράς, του ελεύθερου εμπορίου. Τότε χαράσσονται και τα συνόρα των κρατών της Αφρικής με βάση τα συμφέροντα των αποικιοκρατών». Για το βιβλίο του «14η Ιουλίου» που είναι η εξέγερση της Βαστίλης ο συγγραφέας επεσήμανε την σημασία των μικρών και τυχαίων γεγονότων στα μεγάλα ιστορικά γεγονότα: όπως οι απεργιακές κινητοποιήσεις των εργατών σε βιοτεχνίες με ταπετσαρίες τοίχου στο Παρίσι εκείνης της περιόδου για τα χαμηλά μεροκάματα. Παρατήρησε  μελετώντας  την ιστορία,ότι υπήρξε για την σφαγή της Βαστίλης ενδελεχής έρευνα από συμβολαιογράφους για τα κουταλοπηρουνα και τα υλικά αγαθά των πλουσίων που χάθηκαν και μάλιστα καταγραφή με καλλιγραφία, σε αντίθεση με τον κατάλογο των νεκρών όπου η καταγραφή σε καταλόγους ήταν πρόχειρη και όχι ευκρινής. Η ανθρώπινη ζωή δεν είχε αξία.. Η εξέγερση της Βαστίλης άλλαξε την λογοτεχνία επεσήμανε ο Βυϊγιάρ. Μέχρι τότε υπήρχε λογοκρισία και άμεση καθοδήγησή της από την εξουσία. Ο Ζολά ήταν ερευνητής συγγραφέας, κοινωνιολόγος και ο πρώτος ανθρωπολόγος. Ο Ουγκώ στους «Αθλίους» περιγράφει την ζωή του και την ισχύ της εξουσίας. Το ίδιο και η "ανθρώπινη κωμωδία" του Μπαλζάκ Οι άνθρωποι εξεγείρονται για την διεκδίκηση της ισότητας είπε ο Γάλλος συγγραφέας. Τέλος για την «Ημερήσια Διάταξη» που αφορά τους βαρώνους επιχειρηματίες που στήριξαν την στρατιωτική μηχανή του Χίτλερ, είπε πως η εμπεριστατωμένη ανάγνωση των «απομνημονεύματων του Τσώρτσιλ "τον οδήγησε να κατανοήσει ιστορικά γεγονότα που είχε να ασχοληθεί από το σχολείο. Εντυπωσιάστηκε όταν διάβασε πως οι Αυστριακοί περιμεναν να υποδεχθούν με σημαιάκια την στρατιωτική μηχανή του Χίτλερ αλλά τα τανκς του ήταν προβληματικα... Τόσο γελοίο γεγονός που όμως αποδομεί έναν μύθο».

  • Η ιστορία της Εβραικής Κοινότητας των Χανίων που εξαφανίστηκε τον Ιούνιο του 1944, όταν Άγγλοι σε συνεργασία με τους Γερμανούς Ναζί βύθισαν, το ατμόπλοιο «Ταναίς»» ανοιχτά της Σαντορίνης, παρασύροντας στον βυθό, 300 εβραίους,μεταξύ αυτών και 90 παιδια, Έλληνες αντιστασιακούς και  Ιταλούς αντιφασίστες. Ο «Οβραική» συνοικία σήμερα δεν υπάρχει, είναι εστιατόρια και τουριστικά μαγαζιά της παλιάς πόλης. Ο ποιητής και Πρόεδρος της Εταιρείας  Λογοτεχνών Ιωσήφ Βεντούρας, ο τελευταίος Εβραίος που  γεννήθηκε  το 1938 στα Χανιά, μίλησε για το ποιητικό και συγγραφικό του έργο που εμπνέεται από την γενοκτονία των Εβραίων  και από την διαχείριση του δικού του παιδικού τραύματος που αφορα το ΤΑΝΑΙΣ. Επίσης ο συγγραφέας Τηλέμαχος Μουδατσάκης μίλησε για το βιβλίο του «Ταναίς,Το πλοίο του πικρου αποχωρισμούς»που αναφέρεται στην δραματική ιστορία του τέλους των Εβράιων στα Χανιά. Στην πόλη σήμερα σώζεται μια συναγωγή, που λειτουργεί τις Παρασκευές με τους διερχόμενους Εβραίους.

  • Ο Νίκος Γκάτσος είχε την τιμητική του. Η Αγαθή Δημητρούκα συνομίλησε με τον Σταύρο Καρτσωνάκη, συγγραφέα του βιβλίου: Νίκος Γκάτσος, δώστε μου μια ταυτότητα , να θυμηθώ ποιος είμαι..» Παρουσιάστηκαν αθησαύρητα σημειώματα του ποιητή.  Στο «Γιαλί Τζαμί» ακούστηκαν «Τραγούδια – Ταξίδια στον παραμυθιών την ράχη» από τον Δημήτρη Προύσαλη (αφήγηση)και τον Φίλιππο  Πλακιά ( στίχοι-μουσική-τραγούδι)

  • Η βραδιά έκλεισε ποιητικά , μαγευτικά μέσα στην θάλασσα στην «Φορτέτζα» όπου ο Δημήτρης Καταλειφός  διάβασε δικά του ποιήματα αλλά και άλλων που τον καθόρισαν...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL