Live τώρα    
14°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.6°C16.3°C
1 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
9.6°C13.6°C
2 BF 52%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
11.0°C13.8°C
1 BF 56%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.4°C16.0°C
4 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
8 °C
7.9°C9.5°C
0 BF 71%
Ο Ευγένιος Κίσιν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ο Ευγένιος Κίσιν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ευγένιος Κίσιν

Για όσους τηρούμε ηχογραφικό αρχείο από τα νεανικά μας χρόνια έρχεται η στιγμή που η δίψα της μουσειακής συλλογής υποκαθίσταται σταδιακά από την ψηλάφηση κοινής διαδρομής με τους ανθρώπους της μουσικής. Στην περίπτωση του Yevgeni Kissin η στιγμή αυτή ανατρέχει στην πρώτη επαφή μας με τους ιστορικούς πλέον πρώτους δύο δίσκους του.

Σε αυτούς η τότε σοβιετική εταιρεία δίσκων Melodiya είχε συμπεριλάβει το πρόγραμμα μιας και μόνης συναυλίας, της 27ης Μαρτίου 1984, κατά τη διάρκεια της οποίας ο 13χρονος δεξιοτέχνης ερμήνευσε αμφότερα τα κονσέρτα και τρία ανκόρ του Φρεντερίκ Σοπέν ενώπιον του εντυπωσιασμένου κοινού της Μεγάλης Αίθουσας του Ωδείου της Μόσχας.

Πέρα από κάθε συγκριτική αποτίμηση της έκδοσης, η μεστή εσωτερικότητα των εκτελέσεων από έναν ακόμη νηπιακής εμφάνισης βιρτουόζο, με το χαρακτηριστικό ερυθρό μαντηλάκι της Κομσομόλ στον λαιμό, επιβεβαίωνε στο ακέραιο τις βιογραφικές αναφορές που τον ήθελαν να παίζει «ό,τι άκουγε γύρω του» πριν από τα δυόμισι έτη ζωής!

Από τα 6 πλάι του η δασκάλα του στο πιάνο, που έμελλε να γίνει μέλος της οικογένειάς του και να εγκατασταθεί μαζί τους μέχρι τον θάνατό της, στα 98 της, στις 27 Ιουλίου 2021, εβδομάδες πριν από τα 50ά γενέθλια του καλλιτέχνη και τη σεπτεμβριανή αθηναϊκή του επανεμφάνιση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Ευγένιος Κίσιν
Ο Ευγένιος Κίσιν και η δασκάλα του στο πιάνο Αννα Πάβλοβνα Κάντορ

Μια μικρή αναθηματική φωτογραφία της  Άννα Πάβλοβνα Κάντορ στο προγραμματικό δελτάριο της εκδήλωσης υπενθύμισε την ισόβια προσήλωση του Κίσιν, πέρα από τη φυσική, και στην πνευματική του μητέρα.

Παράταιρος, ως Εβραίος, στο ρωσικό περιβάλλον της ανατροφής του, ο νεαρός με το βλέμμα τής ονειροπόλου αποστασιοποίησης μετεγκαταστάθηκε οικογενειακώς στο Ηνωμένο Βασίλειο προτού ζητήσει και λάβει και την ισραηλινή υπηκοότητα ως ταυτοτικό ζητούμενο αναφοράς, πέραν της μουσικής, ακόμη και για το επιτύμβιό του!

Ο καλλιτέχνης προσήλθε στην αίθουσα «Χρήστος Δ. Λαμπράκης» στις 24 Σεπτεμβρίου έχοντας πλέον εγκατασταθεί στην Πράγα, πόλη της Αρμένιας παιδικής φίλης και -από το 2017- συζύγου του, με δύο αυτοβιογραφικά βιβλία βάθους, συστηματική ενασχόληση με ποίηση Yiddish και με αρκετές συνθέσεις πλέον στο βιογραφικό του.

Το πρόγραμμα εγκαινίασε η πασίγνωστη Τοκάτα και Φούγκα, αρ. καταλόγου έργων Μπαχ 565, σε μεταγραφή του Πολωνού μαθητή του Λιστ Carl Tausig, που επιβεβαίωσε την υπερμεγέθη δεξιοτεχνία και τα αποθέματα ενέργειας ενός πρίγκιπα της τέχνης του, που σχεδόν επέτυχε τη μεταφορά της γραφής για το όργανο στο πιάνο.

Κορυφαία ώρα του ρεσιτάλ αποτέλεσε η προτελευταία 31η σονάτα του Μπετόβεν, έργον 110. Η υποβλητική ατμόσφαιρα και ο εσωτερικός πόνος της σύνθεσης υπηρετήθηκαν με παραφορά φυσικότητας και μουσικότητας του δακτυλισμού σε μια βαθύτατα προσωπική αλλά όχι εγωκεντρική ερμηνεία σχεδόν ενστικτώδους ενσυναίσθησης του ειρμού της μπετοβενικής έμπνευσης, όπως, α.ά. στην αδιόρατη μετάβαση από το arioso dolente στη Φούγκα.

Οι πιο νοσταλγικές από 7 μαζούρκες του Σοπέν ανέδειξαν στο έπακρο τη μαγεία του Κίσιν, που εκτονώθηκε συναρπαστικά στο καταληκτικό του επίσημου προγράμματος Andante spianato et Grande Polonaise...

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL