Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.2°C26.3°C
2 BF 36%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.3°C26.0°C
3 BF 36%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C24.8°C
2 BF 52%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.9°C24.0°C
2 BF 38%
«Τα χέρια» και «Ώρα Ελλάδος»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

«Τα χέρια» και «Ώρα Ελλάδος»

ΘΕΑΤΡΟ

«Τα χέρια» του Σάκη Σερέφα, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Δημήτρη Πιατά. Υπόθεση: Ένας ορθοπεδικός γιατρός πρόκειται να συνταξιοδοτηθεί και δίνει μια αποχαιρετιστήρια διάλεξη για την προστασία των άνω άκρων από τις κακώσεις. Κατά τη διάρκεια της διάλεξης κάτι αλλάζει στη συμπεριφορά του ομιλητή. Κάνει ολοένα πιο πυκνές αναφορές στην Επανάσταση του ’21 και στα χέρια ανώνυμων αγωνιστών, μέχρι που μπαίνει σε ένα παραληρηματικό κρεσέντο λόγου και κινήσεων για να αποκαλυφθεί ότι ο ομιλητής αφορμάται από μια προσωπική του ιστορία.

Το έργο μάς μιλάει με διάθεση σατιρική και σκωπτική για... τα ανθρώπινα χέρια που ξέπεσαν από τον προορισμό τους, να εκπολιτίσουν τον άνθρωπο. Πρόκειται περισσότερο για δείγμα μιας θυμόσοφης διάθεσης με ένδυμα θεατρικό επάνω στα έργα και τις ημέρες του συγχρόνου ανθρώπου, που εγκατέλειψε την τέχνη των χεριών του για χάρη μιας τεχνικής την οποία δεν ελέγχει. Η σάτιρα, όπως και το σκώμμα στο θέατρο, έχουν όμως πάντα συγκεκριμένο αντικείμενο, δεν μπορεί να γίνονται σε συσκευασία κενού. Ακόμη, όσα εγκεφαλικά μας λέει ο συγγραφέας, δεν μπορούν να αποκτήσουν υπόσταση σκηνική. Τα κακόγουστα ανεκδοτάκια, τέλος, με τα οποία παραγεμίζει το κενό της γραφής, δεν θα τα σχολιάσω.

Ευτυχώς, ο δαιμόνιος Δημήτρης Πιατάς, με την ευρηματική σκηνοθεσία και την ανατρεπτική ερμηνεία του, με το ανεξάντλητο ταμπεραμέντο, την ευφορία και τη σωματική ευφυΐα του, ζυμώνει το έργο κυριολεκτικά με τα χέρια του, το πλάθει, το γυρίζει μέσα-έξω, το μεταμορφώνει σε μια σπαραξικάρδια «σταντ απ» κωμωδία - κλαυσίγελο, με στίγμα... την αμίμητη θεατρική περσόνα του ίδιου του Πιατά! Μη διστάζοντας να υπονομεύσει, για να σώσει, αμφότερα, το κείμενο και την περσόνα του! Άξιος κάθε επαίνου!

Εξαιρετική δουλειά

Μια ευφυέστατη ιδέα δίνει έναυσμα στο έργο της Στέλλας Ράπτη «Ώρα Ελλάδος». Δίνω το περίγραμμα του έργου: Ο Όθων και η Αμαλία, μετά την εκθρόνισή τους από την Ελλάδα το 1862, ζουν στα ανάκτορα του Μπάμπεργκ στη Βαυαρία. Κάθε μέρα, μεταξύ 18.00 και 20.00, είναι η ώρα Ελλάδος. Φορούν τις ελληνικές φορεσιές τους, μιλούν ελληνικά και με τη βοήθεια των αυλικών τους ξαναζωντανεύουν στιγμές και γεγονότα που τους σημάδεψαν. Παράλληλα, τις ίδιες ώρες, στα υπόγεια μαγειρεία των ανακτόρων, το υπηρετικό προσωπικό -πολλοί από τους οποίους είναι Έλληνες- δίνει τη δική του παράσταση, παίζοντας τις αντίστοιχες στιγμές και τα γεγονότα που τους σημάδεψαν. Ένα διπλό «Θέατρο μέσα στο θέατρο», με τη δράση να επικεντρώνεται στην επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου του 1843. Κατόπιν στον αποκλεισμό του Πειραιά από τους «συμμάχους» στα 1852 με την πείνα και την πανδημία χολέρας που ενέσκηψε. Τέλος, μια δεκαετία μετά, στην εκθρόνιση του Όθωνα από τους ίδιους «συμμάχους», όταν αρνήθηκε να αναγνωρίσει και να εξοφλήσει τα αγγλικά δάνεια της Επανάστασης. Όλα λίαν επίκαιρα, δοσμένα με μεγάλη ακρίβεια και πιστότητα ιστορική, σαν ένα πανόραμα μιας ταραγμένης εποχής, κρίσιμης για την πορεία του νεοσύστατου Ελληνικού Κράτους.

Για την έξοχη, δημιουργική σκηνοθεσία της Άσπας Τομπούλη δεν έχω παρά να εκφράσω τον θαυμασμό μου, όπως και για την εξαιρετική δουλειά των ηθοποιών, που υπηρέτησαν, άριστα διδαγμένοι, με πάθος και από καρδιάς το σύνθετο σκηνοθετικό όραμα. Σημειώνω πρώτο το έξοχο δίδυμο, της ψυχωμένης Ματίνας Δημητροπούλου που επί τέλους πρέπει να προσεχθεί, και του εμπειρότατου Νίκου Νίκα που «κάνουν παπάδες». Αλλά και τον Βασίλη Βλάχο με το υπόγειο, ανατρεπτικό σαρδόνιο χιούμορ, την υπέροχη Μαρία Τσιμά, τον εξαίρετο Νίκο Παντελίδη και όλα τα «παιδιά»: Δημήτρη Καλλέργη, Άρη Κασαπίδη, Γιώργο Ρόδη, James Rodi, Άντζυ Φιλήντα, Γιάννη Φιλίππου. Με τη μουσική επιμέλεια και τους ήχους του Δημήτρη Ιατρόπουλου.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL