Live τώρα    
14°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
14 °C
12.8°C14.8°C
2 BF 85%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
12 °C
9.7°C12.7°C
2 BF 70%
ΠΑΤΡΑ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
13 °C
12.7°C15.0°C
4 BF 86%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
20.5°C22.5°C
4 BF 69%
ΛΑΡΙΣΑ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
10 °C
9.9°C10.7°C
0 BF 100%
Γραφή παράδοξη και παιγνιώδης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Γραφή παράδοξη και παιγνιώδης

ΒΙΒΛΙΟ

«Η ονειροπόληση, αν θέλεις να ξέρεις, είναι και το δικό μου επάγγελμα» λέει η αφηγήτρια, στο τελευταίο διήγημα «Η τέχνη της μνήμης», στο «ξωτικό που καθόταν στο παγκάκι εκεί στο πλάι του φάρου με άνεση λες κι ήταν σπίτι του και κάπνιζε». Αυτή ακριβώς η ονειροπόληση, η οποία γίνεται δημιουργικότητα και τρόπος θέασης του γύρω αλλά και του μέσα κόσμου, η οποία γίνεται το μέσο με το οποίο αντιλαμβάνεται και βιώνει κανείς τη ζωή, κρύβεται πίσω από κάθε αράδα αυτών των έξι απόκοσμων, εντελώς ιδιοσυγκρασιακών, αφηγήσεων που απαρτίζουν τη συλλογή διηγημάτων της Ειρήνης Κίτσιου με τον τίτλο «Το φίδι του Πλίνιου».

Η ολιγογράφος συγγραφέας εξέδωσε την τελευταία συλλογή διηγημάτων της με τον τίτλο «Εκπαιδευτής γρύλων» το 2008 και έκτοτε είχε σιγήσει. Επανέρχεται τώρα, γράφοντας τις «εξωφρενικές» ιστορίες της, από τις εκδόσεις Αντίποδες, με το εξαιρετικό εξώφυλλο του βιβλίου, τη «Νεκρή χαλκοκουρούνα» του Ντίρερ, σχεδιασμένο από τη Μάρω Κατσίκα, να απηχεί καίρια τον τόνο του βιβλίου. Γιατί η φύση, με τα πουλιά, τα ζώα και τα φυτά της, με τους κελαρυσμούς των ποταμών και την καταχνιά του κάμπου, αλλά μαζί και μια αδιόρατη οσμή θανάτου με τη μορφή της νοσταλγίας ή του φευγαλέου και του ανέφικτου, διαποτίζουν τις σελίδες της.

Πρόκειται για ελεύθερες συνειρμικές αφηγήσεις ενός ονειροπόλου, μανιώδους παρατηρητή αφηγητή, σχεδόν χωρίς ειρμό ή κέντρο βάρος -καθόλου τυχαίο το μότο του μεγάλου Τόμας Μπέρνχαρντ στην αρχή του βιβλίου, «Όταν βλέπω να αναδύεται πίσω από ένα λόφο πεζογραφικού υλικού έστω και η υποψία μιας ιστορίας, τη σκοτώνω. Είμαι καταστροφέας ιστοριών»-, όμως με έναν καλά δομημένο ρυθμό, απύθμενης μουσικότητας και ομορφιάς. Πρόκειται για ποιητική πρόζα. Η Κίτσιου δεν καμώνεται την ποιητική γραφή. Είναι. Ποιητική ιδιοσυγκρασία. Ή αλλιώς καλλιτεχνική ιδιοσυγκρασία. Γι’ αυτό και οι διακειμενικές αναφορές, οι αναφορές στη ζωγραφική και, κυρίως, στη μουσική, αποτελούν οργανικά κομμάτια των κειμένων και απέχουν πολύ από το να χαρακτηριστούν -που θα μπορούσε- επιδείξεις γνώσεων και καλλιέργειας.

Φυσικά, είναι φανερό πως η συγγραφέας είναι εξαιρετικά καλλιεργημένη, δίχως όμως να έχει καμιά αγωνία να το αποδείξει αυτό αλλά, αντιθέτως, ανάγοντας την τέχνη -«Και μες στην τέχνη πάλι, ξεκουράζομαι απ’ την δούλεψή της», μου έρχονται στο μυαλό οι στίχοι του Καβάφη- σε τρόπο ζωής, σε τρόπο πρόσληψης και αντίληψης του κόσμου που την περιβάλλει. Η ίδια η πραγματικότητα δεν της αρκεί. Η τέχνη όμως έχει τη δυνατότητα να αναπλάθει και να επαναπροσδιορίζει την πραγματικότητα. Όπως στο εξαιρετικό «Η αρκουδοφωλιά», όπου όταν ο πατέρας πεθαίνει σχηματίζεται στα χείλη του ένα χαμόγελο ξένο, τέτοιο που δεν του ταιριάζει. «Εντέλει είναι, πράγματι, άξιον απορίας το πόσο ένα τέτοιο χαμόγελο περιωπής, σαν να λέμε, δεν ταίριαζε στον δικό μας απλό άνθρωπο». Ο ήρωας δεν διστάζει. Διορθώνει μόνος του την «κακοτεχνία». Σχεδιάζει πάνω στο λευκό πανωσέντονο τη νεκρική μορφή σύμφωνα με το δικό του γούστο. «Εντέλει αποτύπωσα αυτό το σχέδιο του σεντονιού με λάδι πάνω στο μουσαμά μου, μόνο σαν πέρασε κάμποσο διάστημα από τότε κι ήρθε εντωμεταξύ και η ώρα η κατάλληλη».

Γραφή πυκνή, απρόσμενη, παράδοξη και παιγνιώδης, τέτοια που κάθε παράγραφος κρύβει μια μικρή έκπληξη και μια ανατροπή. Γραφή χαμηλότονη επίσης, δίχως επιτήδευση, που ξέρει να αναδεικνύει τα ασήμαντα, να δίνει φωνή και υπόσταση στα άψυχα και τα αφανή. Η Κίτσιου υπηρετεί με πάθος και θαυμαστά αποτελέσματα μια τέχνη που μοιάζει να θέλει να κοιτάξει κατάματα το μυστηριώδες και το αινιγματικό.

Info

Ειρήνη Κίτσιου

«Το φίδι του Πλίνιου»

Εκδ. Αντίποδες

120 σελ.

Τιμή: 10 ευρώ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL