Επιβεβαιώνεται πλήρως η απομόνωση της κυβέρνησης Μητσοτάκη ως προς την προσχηματική πρόταση για τη σύσταση μιας βραχύβιας διακομματικής επιτροπής για τα αγροτικά ζητήματα, η οποία συζητείται από νωρίς το πρωί της Τετάρτης 21.1.26 στην Ολομέλεια της Βουλής.
Τον λόγο αναμένεται να λάβουν όλοι οι επικεφαλής των κομμάτων της αντιπολίτευσης αλλά όχι ο πρωθυπουργός, ο οποίος αναχωρεί για το Νταβός. Κάτι που αποτελεί υποβάθμιση της συζήτησης, καθώς η κυβέρνηση θα μπορούσε εγκαίρως να επιλέξει την αναβολή της. Την κυβέρνηση εκπροσωπεί ο Κωστής Χατζηδάκης, ενώ η ψηφοφορία αναμένεται να διεξαχθεί μετά τις 8 το βράδυ.
Σύσσωμη η αντιπολίτευση απορρίπτει την πρόταση του πρωθυπουργού τονίζοντας ότι δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών και μακροπρόθεσμων προβλημάτων του πρωτογενή τομέα, καθώς πρόκειται για πρόσκαιρο και περιορισμένου ρόλου σχήμα, που θα λειτουργήσει απλά ως επικοινωνιακό κάλυμμα της έλλειψης διαλόγου και των ευθυνών της κυβέρνησης για την βαθιά κρίση στον αγροτικό τομέα.
Ο πρωθυπουργός πρότεινε για πρόεδρο της διακομματικής επιτροπής τον βουλευτή Γιάννη Οικονόμου και ως χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης των εργασιών (μόνο) τους 4 μήνες.
Τα κόμματα της προοδευτικής αντιπολίτευσης ζήτησαν να τεθούν σε ψηφοφορία και οι δικές τους προτάσεις - του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εν προκειμένω κάτι που απορρίφθηκε από το προεδρείο, με πρόσχημα την απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων.
«Λέμε ναι στο διάλογο αλλά όχι στα προσχήματα και τις υπεκφυγές της κυβέρνησης», είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, Δ. Μάντζος, προαναγγέλλοντας την κατάθεση της πρότασης του κόμματός του για τη σύσταση Εθνικής Επιτροπής Αγροτικής Παραγωγής και Διατροφικής Ανθεκτικότητας, με σαφή δομή, αποστολή και χρονοδιάγραμμα.
Σε παρέμβασή του, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ν. Παππάς επανέφερε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τη δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Αγροτικής Πολιτικής υπό την αιγίδα της Βουλής , και σημείωσε ότι όλες οι προτάσεις των κομμάτων πρέπει να μπουν σε ψηφοφορία.
Αντιρρήσεις επί της διαδικασίας εξέφρασαν και τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης, τα οποία χαρακτήρισαν προσχηματικό τον διάλογο που προτείνει η κυβέρνηση.
Το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στον αντίποδα της «υποκριτικής πρότασης Μητσοτάκη»
Μετά τη 1 το μεσημέρι αναμένεται να ανέβει στο βήμα ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, ο οποίος θα επιχειρηματολογήσει υπέρ της πρότασης για τη σύσταση και λειτουργία, με ευθύνη και εποπτεία της Βουλής, ενός μόνιμου Εθνικού Συμβουλίου Αγροτικής Πολιτικής για την αντιμετώπιση των οξυμένων και διαρθρωτικών προβλημάτων του πρωτογενούς τομέα της χώρας και για τη συγκρότηση και εφαρμογή συνολικής στρατηγικής. Πρόκειται για ένα «μόνιμο, θεσμικά κατοχυρωμένο όργανο, με διευρυμένη συμμετοχή και πραγματική δυνατότητα στρατηγικού σχεδιασμού και παρακολούθησης της αγροτικής πολιτικής».
«Η πρότασή σας είναι εντελώς υποκριτική και είναι άλλοθι για αυτά τα οποία θέλετε να διαχειριστείτε», είπε, απευθυνόμενος προς τα κυβερνητικά έδρανα, ο Τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βασίλης Κόκκαλης. Μεταξύ άλλων, κατέδειξε την πλήρη απουσία σχεδίου για την ελληνική κτηνοτροφία από πλευράς κυβέρνησης.
«Ήδη η κτηνοτροφία περνάει πάρα πολύ δύσκολα με το εμβόλιο, το οποίο βέβαια η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει πει ξεκάθαρα ότι μπορεί να γίνει. Εσείς επιμένετε στο αντίθετο. Το ζητούμενο είναι ότι αυτός ο οποίος ζημιώνεται πλέον είναι μόνο ο κτηνοτρόφος. Ένας κτηνοτρόφος ο οποίος με 70 ευρώ απώλεια εισοδήματος δεν μπορεί να αντεπεξέλθει μέχρι να γίνει η ανασύσταση του ζωικού κεφαλαίου. Τα ίδια προβλήματα και στην αλιεία, με την υπεραλίευση από μεγάλους παίκτες, με την ανοχή στην παρανομία και χωρίς καμία προστασία στον μικρό ψαρά», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Β. Κόκκαλης άσκησε κριτική και για την αλλαγή του κανονισμού του ΕΛΓΑ: «Είναι ντροπή να μιλάμε για αλλαγή του κανονισμού του ΕΛΓΑ, ο οποίος ισχύει από το 2010. […] Έπρεπε ο πρωθυπουργός να εξαγγείλει τον οδικό χάρτη για την αλλαγή του κανονισμού του ΕΛΓΑ. Και αφού αποδεχτήκατε την ανεξέλεγκτη εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε γη υψηλής παραγωγικότητας, μας λέτε τώρα να συζητήσουμε!».
Υπενθυμίζεται ότι, η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προβλέπει τη δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Αγροτικής Πολιτικής υπό την αιγίδα της Βουλής, με συμμετοχή:
• των πολιτικών κομμάτων,
• των αγροτών/παραγωγών και των συνεταιριστικών τους φορέων,
• της επιστημονικής κοινότητας, ακαδημαϊκής και ΓΕΩΤΕΕ, και
• εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης.
Ένα τέτοιο όργανο μπορεί να λειτουργήσει ως μόνιμος μηχανισμός διαλόγου, στρατηγικού σχεδιασμού και τεκμηριωμένης χάραξης και παρακολούθησης της πολιτικής, με στόχο, σύμφωνα με την Κουμουνδούρου:
• τη διαμόρφωση εθνικής αγροτικής στρατηγικής και κλαδικών πολιτικών,
• την υποστήριξη της διαπραγμάτευσης της νέας ΚΑΠ και του Εθνικού Σχεδίου εφαρμογής της
• την αντιμετώπιση κρίσεων (κόστος παραγωγής, κλιματική αλλαγή, ζωονόσοι),
• τη βιωσιμότητα των εκμεταλλεύσεων και των ελληνικών προϊόντων
• την αναζωογόνηση της υπαίθρου και της αναστροφής της δημογραφικής εγκατάλειψης, και
• τη διασφάλιση του εισοδήματος των παραγωγών.
Παράλληλα, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια, τίθενται ξανά επί τάπητος οι πολιτικές προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την ενίσχυση της αγροτικής παραγωγής, οι οποίες συνδέονται και με νομοθετικές πρωτοβουλίες:
- Αγροτικό ρεύμα στα 7 λεπτά/κιλοβατώρα.
- Αφορολόγητο αγροτικό πετρέλαιο στην αντλία με κάρτα αγρότη, για ουσιαστική μείωση του κόστους παραγωγής.
- Πλήρης αποζημίωση του ζωικού κεφαλαίου και της απώλειας εισοδήματος των κτηνοτρόφων από ζωονόσους (π.χ. ευλογιά αιγοπροβάτων) και άλλες κρίσεις.
- Επιστροφή ποσών που καταχράστηκαν μέσω του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ σε τίμιους παραγωγούς και αποζημιώσεις από αδικίες στις ενισχύσεις.
- Άμεση αναστολή κατασχέσεων και άλλων διοικητικών μέτρων για οφειλές αγροτών, με σκοπό την προστασία της παραγωγής και της περιουσίας τους.
- Καθαρή απόρριψη της συμφωνίας Mercosur, η οποία κρίθηκε επιζήμια για τον ελληνικό αγροτικό κόσμο λόγω άνισων αγορών και κινδύνων εισαγωγών με διαφορετικά πρότυπα.
