Στο Μέγαρο Μαξίμου, προχθές, δεν έγινε αξιολόγηση του Δημοσίου. Έγινε μια επιθεώρηση stand-up με πρωταγωνιστή τον Κυριάκο Μητσοτάκη, σε ρόλο υπερ-διευθυντή, ερευνητή κοινής γνώμης και τιμητή των πάντων. Με μόνη διαφορά ότι είχε μπροστά του τα 65.000 likeάκια μιας δήθεν έρευνας-μαμούθ, πιο χειροποίητης κι από γκάλοπ της δεκαετίας του '50.
Ο πρωθυπουργός, που κυβερνά έξι χρόνια (ούτε ένα,ούτε δύο), έστησε φιέστα για να πει τι ωραία που τα κάνει όλα, ειδικά στον τομέα της αξιολόγησης άλλων. Για τον ίδιο; Καμία αξιολόγηση. Εκεί, το report βγαίνει πάντα με λευκό φόντο και μπλε κορνίζα.
Με ύφος ιεροκήρυκα ψηφιακής σωτηρίας, ο Κυριάκος ύψωσε το gov.gr στο επίπεδο εθνικού σωτήρα:
«Δυσκολευόμαστε να θυμηθούμε τη ζωή μας πριν από το gov.gr» είπε.
(Προφανώς, γιατί τότε μπορούσες να βγάλεις κάπως ένα ιατρικό ραντεβού χωρίς να χρειάζεσαι σύνδεση στο CERN.)
Βέβαια, τίποτα για τα Νοσοκομεία που καταρρέουν, τους υποστελεχωμένους Δήμους κλπ Όλα αυτά είναι για τη «βαθιά αξιολόγηση» που έρχεται κάποια άλλη στιγμή, ίσως μετά τις εκλογές ή σε κάνα Excel του Επιτελικού Κράτους. Θα επιστρέψει με νέα σεζόν.
Στη νέα σεζόν του σίριαλ «Οι τεμπέληδες του Δημοσίου», ο πρωθυπουργός παίζει διπλό ρόλο: και θύτης και σωτήρας. Έτσι, κατασκευάζει «κακούς» για να μπορεί να φαίνεται «καλός», ή τουλάχιστον πιο αποδοτικός απ’ τον θυρωρό του ΕΦΚΑ.
«Όσοι δεν θέλουν αξιολόγηση, δεν θέλουν να λογοδοτήσουν», μας είπε με στόμφο.
Που σημαίνει ότι η ίδια η κυβέρνηση, που δεν απαντά σε σκάνδαλα, σπατάλες και ΟΠΕΚΕΠΕδες, λογοδοτεί όταν τη ρωτήσει ο εαυτός της στον καθρέφτη.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ απάντησε εύστοχα στην «αυτοβαθμολόγηση» με ένα ερωτηματολόγιο που δεν μοίρασε η Κυβέρνηση στους 65.000 ψηφοφόρους της εφαρμογής:
Πώς αξιολογείτε τα ρουσφέτια και τις φωτογραφικές τροπολογίες;
Πόσο καλά πληρώνονται οι δάσκαλοι, οι γιατροί, οι νοσηλευτές;
Πόσο κομματικό είναι το Δημόσιο που «εκσυγχρονίσατε»;
Ποιος αξιολογεί τα golden boys που διορίστηκαν με βιογραφικό LinkedIn και χαιρετούρα από το γραφείο του Υπουργού;
Αλλά, βλέπετε, αυτά δεν μετριούνται με emoji.
Κραυγή πολίτη: «Αξιολόγησα, και τι κατάλαβα;»
Μα αν η «μεγαλύτερη αξιολόγηση όλων των εποχών» έχει σκοπό να διορθώσει προβλήματα, τότε να ρωτήσουμε:
Τι ακριβώς άλλαξε από τις αξιολογήσεις των προηγούμενων ετών;
Πού πήγαν τα ευρήματα του Μαραθωνίου Δημόσιας Διοίκησης;
Αν οι πολίτες είναι αξιολογητές, ποιοι είναι οι βαθμολογητές; Οι ίδιοι Υπουργοί !!!
Η δημόσια διοίκηση δεν είναι call center που παίρνει NPS (Net Promoter Score). Είναι η ραχοκοκαλιά της κοινωνίας , και χρειάζεται ανθρώπους, χρήματα και σχέδιο, όχι επικοινωνιακές παραστάσεις.
Ο Πρωθυπουργός αξιολόγησε το Δημόσιο, χωρίς να αξιολογήσει τον εαυτό του!
Αν το έκανε, πιθανώς θα έβρισκε ότι έχει έξι χρόνια διοίκησης, μηδέν στρατηγική στελέχωσης, μηδέν κοινωνική πρόνοια, και ένα τεράστιο πλεόνασμα αυταρέσκειας.
Η καλύτερη ψηφιακή μεταρρύθμιση θα ήταν ένα app που κλείνει τις κάμερες όταν κάποιος άριστος λέει “θα κάνουμε πράξη τις ανάγκες των πολιτών” – και δεν κάνει τίποτα.
Η Ιωάννα Λιούτα είναι πολιτική και οικονομική αναλύτρια