Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
13.9°C16.9°C
3 BF 65%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
15 °C
12.4°C16.9°C
2 BF 61%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
13 °C
12.7°C16.5°C
2 BF 83%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
17 °C
16.6°C17.5°C
3 BF 69%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.9°C15.7°C
0 BF 62%
Σωκράτης Φάμελλος στην «Α» / Η κυβέρνηση οδηγεί σε πολλαπλασιασμό κατασχέσεων και διόγκωση του ιδιωτικού χρέους
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Σωκράτης Φάμελλος στην «Α» / Η κυβέρνηση οδηγεί σε πολλαπλασιασμό κατασχέσεων και διόγκωση του ιδιωτικού χρέους

1343128120.jpg

Για την πορεία της ελληνικής οικονομίας, τα κόκκινα δάνεια, το φορολογικό νομοσχέδιο και τον επικείμενο προϋπολογισμό μιλά στην ΑΥΓΗ της Κυριακής ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Ο Σωκράτης Φάμελλος στηλιτεύει τις κυβερνητικές προτεραιότητες, εξηγώντας γιατί η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επιχειρεί να ρίξει τα βάρη στις πλάτες της κοινωνικής πλειονότητας, ενισχύοντας ταυτόχρονα τους λίγους και ισχυρούς. Παρουσιάζει την πρόταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης για ριζική λύση στη διαχείριση των κόκκινων δανείων και την προστασία της πρώτης κατοικίας, ενώ εξηγεί γιατί το φορολογικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης είναι άδικο και οριζόντιο. Ταυτόχρονα, καθιστά διακριτές τις διαχωριστικές γραμμές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. απέναντι στον προϋπολογισμό της Ν.Δ. Σχολιάζει, επίσης, τις αποχωρήσεις των 11, τους οποίους κατηγορεί ότι «επέλεξαν να αδυνατίσουν την αξιωματική αντιπολίτευση χωρίς καν να καταθέσουν τις πολιτικές διαφορές τους σε επίπεδο προγράμματος ή σε επίπεδο Συνεδρίου». Αναφορικά με την πορεία του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και ειδικότερα ενόψει Συνεδρίου, αναφέρεται στη «διπλή υποχρέωση» απέναντι στην κοινωνία και στο κόμμα, τονίζοντας την ανάγκη πολιτικής, ποιοτικής και ποσοτικής αναβάθμισής του, ενώ καθιστά σαφές ότι πρέπει να συζητηθούν τα αίτια που οδήγησαν στις αλλεπάλληλες εκλογικές ήττες

Το τελευταίο διάστημα ιεραρχείτε ψηλά το ζήτημα της διαχείρισης των κόκκινων δανείων. Γιατί δεν σας καλύπτει η πρόταση της κυβέρνησης; Η δική σας θέση είναι ρεαλιστική; Κατά το παρελθόν και δη προεκλογικά σας είχαν κατηγορήσει πως η πρότασή σας είναι ανεφάρμοστη.

Η κυβέρνηση επέλεξε για τα κόκκινα δάνεια να μην αξιοποιήσει καν τις προβλέψεις της Οδηγίας σχετικά με την προστασία της πρώτης κατοικίας και τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο. Αντίθετα, επέλεξε να καταθέσει ένα νομοσχέδιο πολύ πίσω από τις απαιτήσεις γι’ αυτό το μεγάλο κοινωνικό και αναπτυξιακό πρόβλημα. Έτσι, οφέλη δημιουργούνται κυρίως για τους servicers, οι οποίοι υποχρεούνται να κάνουν το ελάχιστο δυνατό, και δεν επιλύονται τα θέματα του εξωδικαστικού συμβιβασμού και του Κώδικα Δεοντολογίας των τραπεζών. Τα μόνα που προδιαγράφονται με βεβαιότητα είναι ο πολλαπλασιασμός των κατασχέσεων και η διόγκωση του ιδιωτικού χρέους. Και η συνέχεια της προκλητικής κερδοφορίας των τραπεζών και των servicers, τα υψηλά επιτόκια και το έλλειμμα ρευστότητας στην αγορά, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Η δική μας πρόταση, όπως πρωτοδιατυπώθηκε από τον Αλέξη Τσίπρα τον Απρίλιο του 2023, είναι απολύτως ρεαλιστική και έχει πολύ μικρότερο δημοσιονομικό κόστος. Δίνει λύση σήμερα στο αδιέξοδο του ιδιωτικού χρέους συνολικά, συμπεριλαμβάνοντας οφειλές στο Δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία, και βελτιώνει και τη λειτουργία του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Αξιοποιεί την Αναπτυξιακή Τράπεζα, δίνει μακροπρόθεσμη λύση σε όλα τα δάνεια όπου υπάρχει αδυναμία των δανειοληπτών, και αυτών σε ξένο νόμισμα. Δίνει ενεργό ρόλο στο Δημόσιο στον έλεγχο των servicers, διαφάνεια στα επιχειρησιακά τους σχέδια και αποφυγή κινδύνων για την εγγύηση του Δημοσίου. Προσφέρει παράλληλα στους καταναλωτές δύο εναλλακτικές, ταχείας και αργής τακτοποίησης των δανείων, με προστασία των ευάλωτων και με δόσεις στα όρια των ικανοτήτων κάθε οφειλέτη που δεν αμφισβητούν την επιβίωσή του.

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες βρίσκονται στους δρόμους ενάντια στο φορολογικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης. Βέβαια, την ίδια ώρα άπαντες αναγνωρίζουν ότι υπάρχει πρόβλημα φοροδιαφυγής. Ποιο πλαίσιο πρέπει να δημιουργηθεί για την αντιμετώπισή της;

Η επιλογή του οριζόντιου χαρατσιού όχι απλώς αναγνωρίζει το φαινόμενο της φοροδιαφυγής και την ανεπάρκεια της κυβέρνησης να την καταπολεμήσει, αλλά τη νομιμοποιεί και την κανονικοποιεί. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν καταπολεμά τη φοροδιαφυγή, με τρανό παράδειγμα τη συνεχή αναβολή σύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές εδώ και ενάμιση χρόνο. Η επιβολή οριζόντιου χαρατσιού σε όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες δεν μπορεί να είναι η απάντηση και αποδεικνύει την ανεπάρκειά της έναντι της φοροδιαφυγής. Ωφελεί όσους πραγματικά φοροδιαφεύγουν και χαρατσώνει μικρούς και μεσαίους, και ιδιαίτερα στην περιφέρεια. Ακόμη και αυτοί που δεν έχουν μεγάλο εισόδημα «θα φάνε το χαράτσι», όταν μάλιστα την ίδια χρονική στιγμή τα διυλιστήρια, οι τράπεζες και οι εταιρείες ενέργειας μένουν απέξω. Από τα 2,2 δισ. ευρώ υπερκέρδη των εταιρειών παραγωγής ενέργειας, εν μέσω ακραίας ακρίβειας, έχουν φορολογηθεί μόλις περί τα 350 εκατ. ευρώ και από τα 2,6 δισ. ευρώ των υπερκερδών των διυλιστηρίων πρέπει να έχουν φορολογηθεί μόλις περί τα 650 εκατ. ευρώ. Επιτρέψτε μου, τέλος, ένα σχόλιο σε σχέση με την υποκρισία της Νέας Δημοκρατίας και την κοροϊδία προς τους ελεύθερους επαγγελματίες εφόσον λίγους μόλις μήνες μετά την επανεκλογή της αυξάνει τα φορολογικά τους βάρη.

Σε λίγες ημέρες ξεκινά η συζήτηση για τον προϋπολογισμό. Τι να περιμένουμε από τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.;

Ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2024 αναπαράγει τη στρατηγική αναδιανομής εισοδήματος της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Με αυτόν τον προϋπολογισμό οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι. Δεν αλλάζουν και δεν γίνονται παρεμβάσεις ούτε στο παραγωγικό μοντέλο ούτε στη δημοσιονομική στρατηγική λιτότητας και πλεονασμάτων, στη φορολογική δημοκρατία, στη μείωση των ανισοτήτων, αλλά και ούτε στην ενίσχυση του κοινωνικού κράτους. Το αντίθετο, θα έλεγα. Δεν περιλαμβάνει κανένα μέτρο αντιμετώπισης της ακρίβειας / αισχροκέρδειας ούτε από την πλευρά του κράτους (π.χ., μείωση ΦΠΑ και ΕΦΚ) ούτε από την πλευρά των ελέγχων, με εκτεταμένους ελέγχους (σε όλη την αλυσίδα αξίας) ή ρυθμιστικά μέτρα (περιθώριο διύλισης) που θα μπορούσαν να μειώσουν την αισχροκέρδεια του ιδιωτικού τομέα. Θα έλεγα ότι ακολουθεί την επιλογή της κυβέρνησης να «προστατεύει» τα υπερκέρδη. Είναι, επίσης, ένας προϋπολογισμός λιτότητας γιατί, με ευθύνη της κυβέρνησης, η Ελλάδα έχει υποταχτεί στο δημοσιονομικό μοντέλο πλεονασμάτων και δεν έχει διεκδικήσει στη διαπραγμάτευση σε επίπεδο υπουργών και Συμβουλίου Κορυφής να πετύχει βαθμούς ελευθερίας ή ευελιξία.

Πέρα από την κυβέρνηση, θα έχετε απέναντί σας και το πρώην οικονομικό επιτελείο του κόμματός σας σε άλλη πλέον Κοινοβουλευτική Ομάδα. Θεωρείτε πως υπάρχουν στρατηγικές διαφορές μεταξύ σας;

Σαφέστατα και υπάρχει μία μεγάλη στρατηγική διαφορά. Εμείς έχουμε επιλέξει να τιμήσουμε την ψήφο των πολιτών για να υπάρχει ισχυρή, προοδευτική, αριστερή αντιπολίτευση στον κ. Μητσοτάκη και παράλληλα να υπάρχουν προοδευτική διέξοδος και κυβερνητική λύση για την κοινωνία. Οι αποχωρήσαντες επέλεξαν να αδυνατίσουν την αξιωματική αντιπολίτευση χωρίς καν να καταθέσουν τις πολιτικές διαφορές τους σε επίπεδο προγράμματος ή σε επίπεδο Συνεδρίου στα όργανα του κόμματος. Αυτή είναι μία μεγάλη στρατηγική διαφορά έναντι των αναγκών της κοινωνίας και της προοπτικής της χώρας. Και αποδεικνύει τις προτεραιότητες όλων μας. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. οφείλει να ανταποκριθεί στις ανάγκες και στις απαιτήσεις της κοινωνίας ως αξιωματική αντιπολίτευση, αλλά και ως η μόνη προοδευτική διέξοδος.

Οι αποχωρήσαντες κατηγορούν την ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ για μετάλλαξη του κόμματος, επικαλούμενοι, μεταξύ άλλων, τα περί «ελληνικού ονείρου», τις ομιλίες του Στ. Κασσελάκη στον ΣΕΒ και στην Κεντρική Επιτροπή. Τι απαντάτε;

Είναι σαφές ότι δεν μπορεί να σταθεί οποιαδήποτε κατηγορία περί μετάλλαξης του κόμματος από μία ομιλία. Όλοι όσοι συμμετέχουμε εδώ και δεκαετίες στην Αριστερά ξέρουμε πολύ καλά ότι οι πολιτικές αλλαγές γίνονται μόνο με αποφάσεις οργάνων και ειδικότερα Συνεδρίων. Όσοι και όσες έφυγαν επέλεξαν να μην συμμετάσχουν σε αυτή τη συζήτηση. Και δεν έδωσαν ταυτόχρονα στα στελέχη και στα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. το δικαίωμα να οργανώσουμε έναν πλουραλιστικό δημοκρατικό πολιτικό διάλογο. Ούτε να «αναβαθμίσουμε», να επανεκκινήσουμε τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και να λύσουμε όλα αυτά που μας στέρησαν την εμπιστοσύνη της κοινωνίας.

Τις προηγούμενες ημέρες συνεδρίασαν τόσο η Πολιτική Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ όσο και η Κοινοβουλευτική Ομάδα. Πώς εκτιμάτε ότι πρέπει να πορευτεί το κόμμα στον δρόμο προς το Συνέδριο και ποιους στόχους πρέπει να βάλετε;

Εχουμε μπροστά μας μία διπλή υποχρέωση απέναντι, πάνω από όλα, στην κοινωνία και, στη συνέχεια, έναντι του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Οφείλουμε να έχουμε ισχυρή πολιτική δράση σε σύνδεση με την κοινωνία για να υπερασπιστούμε τα δικά της συμφέροντα και της χώρας εν γένει. Αυτό σημαίνει ότι θα ασκούμε προγραμματική αντιπολίτευση, αλλά και ότι θα αποκαλύπτουμε στους πολίτες όλα τα καταστροφικά σχέδια της κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη. Οφείλουμε παράλληλα μέσα από την προσυνεδριακή και συνεδριακή διαδικασία να αναβαθμίσουμε πολιτικά, ποιοτικά και ποσοτικά τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. τόσο σε επίπεδο επεξεργασιών όσο και σε επίπεδο μελών και στελεχών. Σε αυτή την πορεία μέχρι τον Φεβρουάριο πρέπει να εντοπίσουμε και να απαντήσουμε στα αίτια που μας οδήγησαν στις ήττες των εθνικών και των αυτοδιοικητικών εκλογών, αλλά και το πώς θα δημιουργήσουμε ένα κόμμα με έντονο μεταρρυθμιστικό, οικολογικό και προοδευτικό χαρακτήρα. Ένα σύγχρονο προοδευτικό κόμμα που θα μπορεί να προσφέρει λύσεις για την ελληνική κοινωνία με μία ισχυρή και δημοκρατική Πολιτεία. Ώστε να μείνουν οι νέοι άνθρωποι στην Ελλάδα και να έχουν προοπτική. Αλλά και για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο που θα βασίζεται στην αρχή της κυκλικής οικονομίας, με ψηφιακό μετασχηματισμό και χωροταξικό σχεδιασμό. Χρειάζεται, τέλος, να δημιουργήσουμε μία νέα μεγάλη δημοκρατική συμμαχία για να υπερασπιστούμε το Κράτος Δικαίου και το ευρωπαϊκό κεκτημένο, που αμφισβητούνται ξεκάθαρα από τις κυβερνητικές επιλογές, όπως και τη διαφάνεια και την ισοτιμία, αλλά και την επιστήμη που δέχεται ένα ισχυρό πλήγμα αυτό το διάστημα από την κυβέρνηση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL