Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
13.8°C16.2°C
4 BF 85%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
13 °C
11.6°C14.9°C
4 BF 84%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
13 °C
12.1°C14.3°C
3 BF 76%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
16 °C
15.4°C15.8°C
5 BF 82%
ΛΑΡΙΣΑ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
11 °C
10.9°C10.9°C
0 BF 100%
Δημήτρης Λιγνάδης / Πώς έστησε η κυβέρνηση την επιχείρηση ξεπλύματος
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Δημήτρης Λιγνάδης / Πώς έστησε η κυβέρνηση την επιχείρηση ξεπλύματος

Κυριάκος Μητσοτάκης, Μαρέβα Μητσοτάκη και Δημήτρης Λιγνάδης
(EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ)

Ο βιαστής ανηλίκων Δημήτρης Λιγνάδης από σήμερα θα κυκλοφορεί ελεύθερος, μετά την χθεσινή δικαστική απόφαση που προκάλεσε δικαιολογημένα κατακραυγή.

Το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο της Αθήνας, μετά από πέντε μήνες και τριάντα συνεδριάσεις, επέβαλε αρχικά την ποινή κάθειρξης 12 ετών κατά συγχώνευση στον Δημήτρη Λιγνάδη. Λίγο αργότερα, αποφάσισε κατά πλειοψηφία να δοθεί ανασταλτικό αποτέλεσμα στην έφεσή του με αποτέλεσμα ο Δημήτρης Λιγνάδης να βρεθεί εκτός φυλακής με περιοριστικούς όρους. Aπαγόρευσης εξόδου από τη χώρα, παρουσία στο αστυνομικό τμήμα κάθε 1η, 10η και 20η του μήνα και την καταβολή εγγύησης 30.000 ευρώ εώς 28 Ιουλίου.

Ενδιαφέρον έχει να γίνει μία σύντομη αναδρομή στο παρελθόν και να υπενθυμιστεί η ατμόσφαιρα που δημιούργησε η κυβέρνηση όταν έγιναν οι αποκαλύψεις για τον τότε καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.

Αρχικά να τονίσουμε ότι ο Δημήτρης Λιγνάδης επιλέχθηκε από την κυβέρνηση για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της πρώτης σκηνής της χώρας, με απευθείας ανάθεση, για «λόγους δημοσίου συμφέροντος», ακυρώνοντας γι’ αυτό νόμο για την πλήρωση των θέσεων των καλλιτεχνικών διευθυντών στους εποπτευόμενους φορείς δια διαγωνισμού.

Επί είκοσι ημέρες η κυβέρνηση Μητσοτάκη δια της Λίνας Μενδώνη προσπαθούσε με συνεχής παρεμβάσεις της αρχικά να καλύψει και στη συνέχεια να ξεπλύνει τον καταδικασθέντα για βιασμούς ανηλίκων Λιγνάδη.

Την Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2021, όταν οι φήμες οργίαζαν για τον Δημήτρη Λιγνάδη, ακόμα και για ενδεχόμενη παραίτησή του, η Λίνα Μενδώνη με Δελτίου Τύπου φροντίζει να τις διαψεύσει ξεκαθαρίζοντας πως δεν είχε λάβει καμία απόφαση να του ζητήσει την παραίτησή του. Μάλιστα πίσω από την έντονη φημολογία εκείνων των ημερών η υπουργός Πολιτισμού έβλεπε «σκοπιμότητες».

Συγκεκριμένα ανέφερε στο εν λόγω δελτίο Τύπου:

«Οι αποφάσεις της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοινώνονται αποκλειστικά μέσω των δελτίων Τύπου του ΥΠΠΟΑ και όχι από ιδιωτικά προφίλ στα social media. Κάθε άλλη "αξιόπιστη πληροφορία" είναι παραπλανητική και εξυπηρετεί ασαφείς σκοπιμότητες».

Την ίδια ημέρα, μάλιστα, ακολουθεί δήλωση του ίδιου του Λιγνάδη η οποία βρίσκεται ακριβώς στην ίδια γραμμή με αυτή της Μενδώνη. Σε αυτήν ο Λιγνάδης αναφέρει ότι ποτέ η Μενδώνη ή οποιοσδήποτε άλλος δεν του ζήτησε να παραιτηθεί, ενώ και εκείνος άφηνε να εννοηθεί ότι υπήρχαν σκοπιμότητες.

Συγκεκριμένα ανέφερε:

«Σε σχέση με τις πληροφορίες που διακινούνται τις τελευταίες ώρες, περί δήθεν παραιτήσεως ή απολύσεώς μου από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, θα ήθελα να ενημερώσω υπεύθυνα ότι ουδέποτε υπήρξε παρώθηση, πολλώ δε μάλλον άνωθεν εντολή, προς υποβολή παραιτήσεως από πλευράς μου. Δεν γνωρίζω πώς προέκυψαν αυτές οι φήμες ούτε ποιο σκοπό εξυπηρετούν»

Στις 3 Φεβρουαρίου 2021 η Λίνα Μενδώνη μιλώντας στον ΣΚΑΪ για μια ακόμη φορά έβαλε πλάτη στον Λιγνάδη λέγοντας πως δεν τίθεται θέμα παραίτησής του. «Όλο το σενάριο που στήθηκε περί παραίτησης του καλλιτεχνικού διευθυντή του εθνικού θεάτρου δεν ευσταθεί», είχε πει χαρακτηριστικά.

Στις 6 Φεβρουαρίου 2021 και ενώ είχε προηγηθεί η συνέντευξη του Ν.Σ. στη δημοσιογράφο Ναταλί Χατζηαντωνίου ο Λιγνάδης παραιτείται από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, υπό την πίεση της δημοσιότητας που είχε πάρει το θέμα και των αρνητικών σχολίων.

Παρά την παραίτηση Λιγνάδη, από εκεί και πέρα η Λίνα Μενδώνη επιδόθηκε σε έναν μαραθώνιο ξεπλύματός του, προετοιμάζοντας ουσιαστικά την επαναφορά του σε επόμενο χρονικό διάστημα.

Την επόμενη ημέρα της παραίτησής του, στις 7 Φεβρουαρίου 2021 η Λίνα Μενδώνη σε συνέντευξή της στο Θέμα FM, συνέχισε να του παρέχει κάλυψη μιλώντας για τοξικό κλίμα, αθωώνοντάς τον στην πράξη εκ των προτέρων. Είχε πει τα εξής: «Ξέρετε, μέσα σ’ αυτό το τοξικό κλίμα, ο καθένας έχει αντοχές και αυτό δε μπορούμε να τις παραγνωρίζουμε. Ο κάθε άνθρωπος έχει τις αντοχές του, πόσο μπορεί να δεχθεί και να ανεχθεί οποιεσδήποτε φήμες».

Τα ίδια περίπου είπε και την επόμενη ημέρα, 8 Φεβρουαρίου 2021, μιλώντας στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα Mega». Αντί να κρατήσει αποστάσεις ή πολύ περισσότερο να ενσκήψει πάνω από τις καταγγελίες των θυμάτων, τις χαρακτήρισε «τοξική και ζοφερή κατάσταση», εκθειάζοντάς τον παράλληλα για την καλλιτεχνική αποδοχή που έχαιρε: «Ο Δημήτρης Λιγνάδης έχαιρε μίας καλλιτεχνικής αποδοχής και αυτό φάνηκε και από την αντιμετώπιση που είχε όταν διορίστηκε στο Εθνικό Θέατρο. Από εκεί και πέρα, αυτές τις μέρες ζούμε σε μία τοξική και ζοφερή κατάσταση».

Η Λίνα Μενδώνη συνέχισε την επιχείρηση ξεπλύματος και στις 13 Φεβρουαρίου. Σε άρθρο της στα «Νέα Σαββατοκύριακο», αντί να ενθαρρύνει τις καταγγελίες, επιτέθηκε σε όσους αναζητούσαν απαντήσεις και διαλεύκανση της υπόθεσης δημιουργώντας μια ευνοϊκή ατμόσφαιρα για τον καταδικασμένο για βιασμούς. Έγραψε χαρακτηριστικά: «Η εμπειρία των τελευταίων ημερών ανέδειξε ταυτόχρονα και τον εχθρό της κάθαρσης του νοσηρού τοπίου. Ελλοχεύει πίσω από χαοτικές, “υπαγορευόμενες” ή ανέξοδες δηλώσεις προβολής, προσκαλώντας σε δημόσιο λιθοβολισμό. Η αλήθεια είναι ότι καταστάσεις που μας αγγίζουν -και συναισθηματικά- δημιουργούν την προδιάθεση να παρασυρθούμε από την ψυχολογία του όχλου, να συμφωνήσουμε με σχόλια μίσους των social media, τις αυτόκλητες “εισαγγελικές” αγορεύσεις, απαξιώνοντας τις αρχές του νομικού και ηθικού μας συστήματος. Έτσι, καθαιρούμε το κράτος δικαίου. Οφείλουμε, να αντισταθούμε στα ευκαιριακά στημένα “δικαστήρια”».

Ωστόσο όσο το θέμα παρέμενε στη δημοσιότητα με νέες καταγγελίες και υπό το βάρος της κοινωνικής πίεσης, λίγες ημέρες μετά, στις 19 Φεβρουαρίου 2021, αναγκάστηκε να δώσει συνέντευξη Τύπου και να κάνει λόγο για έναν «επικίνδυνο άνθρωπο» που την «εξαπάτησε» και την ίδια και τον πρωθυπουργό γιατί είναι «ηθοποιός» και «υποκρίνεται».

Επιπλέον, το πρώτο διάστημα η κυβέρνηση προσπαθούσε να καλλιεργήσει μια εικόνα συμπάθειας γύρω από τον Λιγνάδη, λέγοντας ότι ο ίδιο για λόγους ευθιξίας παραιτήθηκε από μόνος του. Αμέσως μετά, όταν πλέον δεν μπορούσε να υποστηριχθεί αυτή η προσπάθεια, δήλωναν ότι του ζητήθηκε η παραίτηση.

Συγκεκριμένα ο τότε κυβερνητικός εκπρόσωπος τη Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου είχε δηλώσει: «Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού παραιτήθηκε για προσωπικούς λόγους και η κυβέρνηση αποδέχθηκε την παραίτησή του». Τα ίδια είπε και η Λίνα Μενδώνη 4 ημέρες μετά στις 19 Φεβρουαρίου 2021:«Όταν παραιτήθηκε το απόγευμα του Σαββάτου, 6/2, παραιτήθηκε μετά τη συνέντευξη του Νίκου Σ., που πιθανώς επέδρασε καταλυτικά στην επιλογή του να παραιτηθεί».

Ωστόσο μόλις δύο ημέρες μετά, στις 19 Φεβρουαρίου 2021 ο Άκης Σκέρτσος δήλωνε κάτι διαφορετικό: «Από τη στιγμή που υπήρξε μια συνέντευξη, χωρίς να είναι επώνυμη -το τονίζω αυτό- την ίδια ημέρα ζητήθηκε η παραίτηση και δόθηκε η παραίτηση».

Ο ίδιος, δε, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε στις 25 Φεβρουαρίου 2021 στη Βουλή ότι ο Λυγνάδης δεν είχε παραιτηθεί από μόνος του, όπως υποστήριζε η Μενδώνη όλο το διάστημα: «με την πρώτη καταγγελία, την ίδια μέρα -καταγγελία που θυμίζω ήταν ανώνυμη, χωρίς να κατονομάζει τον κ. Λιγνάδη, τον περιέγραφε όμως με πολύ μεγάλη σαφήνεια- οδηγήθηκε ο κ. Λιγνάδης σε παραίτηση και η παραίτησή του έγινε αμέσως δεκτή». Στην ίδια συζήτηση στη Βουλή ο κ. Μητσοτάκης είχε καλύψει πλήρως τη Λίνα Μενδώνη.

Τέλος να επισημανθεί ότι η έρευνα στο σπίτι του Δημήτρη Λιγνάδη έγινε με μεγάλη καθυστέρηση, αφήνοντάς του χρόνο να απαλλαγεί από ενοχοποιητικά στοιχεία. Επιπλέον καθυστέρησε αρκετές ημέρες μετά το ένταλμα σύλληψης να εκδοθεί εντολή για κατ’ οίκον έρευνα κατάσχεση τυχόν ενοχοποιητικού υλικού, μια πρακτική εντελώς ασυνήθιστη. Έτσι δόθηκε χρόνος σε όποιον ήθελε να εξαφανίσει στοιχεία να το κάνει ανενόχλητος.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL