Το τελευταίο διάστημα η κυβέρνηση έχει στοχοποιήσει τους νέους. Έχει τον λόγο της. Πριν από λίγους μήνες στο στόχαστρο ήταν οι συνταξιούχοι. Πάλι είχε τον λόγο της. Τότε ήθελε να διαρρήξει το ασφαλιστικό σύστημα, ενοχοποιώντας τους ηλικιωμένους που τολμούν... να ζουν και να εισπράττουν σύνταξη. Αυτό έφταιγε, διαπίστωναν κάποιοι κυβερνητικοί «λαγοί», για την ανεργία των νέων: οι συντάξεις καθιστούσαν «ακριβές» τις ασφαλιστικές εισφορές. Γενικώς οι φόροι, όπως αναμασάει το νεοφιλελεύθερο θεωρείο. Δαπάνες για Υγεία, Παιδεία... Πού να βρει μετά κανείς δουλειά;
Με το ξέσπασμα της πανδημίας άλλαξε το τροπάρι. Στην αναζήτηση ενόχου, όπως και να το κάνεις, δείχνει ευελιξία η Ν.Δ. Κοινωνικός αυτοματισμός: η μία κοινωνική ομάδα κατά της άλλης. Τώρα στόχος έγιναν οι νέοι, που επιδείκνυαν «ανεύθυνη συμπεριφορά» στις πλατείες. Ο Άδωνις Γεωργιάδης επεκτάθηκε: συν-ανευθυνότητα έδειξε και η αντιφασιστική διαδήλωση στο Εφετείο!
Η τυφλή επίρριψη ευθυνών κατά ολόκληρων ομάδων έχει, φυσικά, στόχο: να φύγει η κουβέντα από τις ευθύνες της κυβέρνησης. Το κράτος έχει υποχρέωση να παρέχει Παιδεία, Υγεία, Πρόνοια. Στην πανδημία, να λάβει τα μέτρα που του αναλογούν στα νοσοκομεία, στις δομές πρόνοιας, στα μέσα μαζικής μεταφοράς, στον ουσιαστικό έλεγχο των εισερχόμενων τουριστικών ροών. Και, φυσικά, να προστατεύσει μαθητές και εκπαιδευτικούς με ασφαλέστερες συνθήκες στις τάξεις. Τίποτε από αυτά δεν έπραξε. Για την ένταση του «δεύτερου κύματος», οι κυβερνητικές ευθύνες είναι βαριές.
Ιδιαίτερα όμως για την τηλεκπαίδευση, οι ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι βαρύτατες. Άφησαν στην τύχη του το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, ενώ είχαν στη διάθεσή τους έξι μήνες για να πετύχουν την ουσιαστική θωράκιση και αναβάθμισή του. Επαναπαύτηκαν στην υποστήριξη που, υποτίθεται, θα παρείχε μια πλατφόρμα, εμπορικό προϊόν μίας και μόνο εταιρείας και μάλιστα με σύμβαση που ακόμα δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή, παρ' όλο που έχει κοινοβουλευτικά ζητηθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ από τον Απρίλιο και σήμερα από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Τι κρύβουν; Μήπως το γεγονός ότι αποτέλεσε αποτέλεσμα προσωπικής διαπραγμάτευσης της υπουργού, χωρίς καμία εισήγηση ή αξιολόγηση από τις υπηρεσίες; Μήπως ήταν... προφορική; Μήπως έχει λήξει; Μήπως ξαναγράφεται όλο αυτό τον καιρό; Μετά το... blackout, αναγκάζονται να πουν ότι θα ενημερώσουν τα κόμματα. Να δούμε τι σόι ενημέρωση θα είναι αυτή!
Η πανδημία επιβεβαιώνει την ανάγκη το κράτος να στηρίξει ολόκληρη την κοινωνία, τις κύριες λειτουργίες της και ασφαλώς τις πιο αδύναμες κοινωνικές ομάδες. Να μην αφεθούν τα δημόσια αγαθά και η αλληλεγγύη στη θεία πρόνοια της αγοράς! Ειδικά στην εκπαίδευση, οι πόροι του ταμείου ανάκαμψης πρέπει να αξιοποιηθούν για την ουσιαστική ενδυνάμωση του δημόσιου σχολείου σε επίπεδο υποδομών. Η δεκαετής κρίση μάς πήγε δραματικά πίσω σε αυτόν τον τομέα. Το νέο βιοκλιματικό, το νέο ψηφιακό σχολείο, το οποίο όμως ποτέ δεν καταλύει τον παραδοσιακό δεσμό μαθητή - δασκάλου μέσα στη φυσική τάξη, αποτελεί προγραμματική δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ για την επόμενη περίοδο. Σε συνδυασμό, φυσικά, με προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών, κάτι που ξεκίνησε η προηγούμενη κυβέρνηση και ουσιαστικά πάγωσε η παρούσα.
Στο μεταξύ, για όλες τις αποτυχίες του τελευταίου έτους και ειδικά για την τηλεκπαίδευση και το γεγονός ότι τα σχολεία άνοιξαν τον Σεπτέμβριο αθωράκιστα, η υπουργός Παιδείας δεν έχει άλλο δρόμο από το να καταθέσει τη σύμβαση, να δώσει εξηγήσεις και να παραιτηθεί.
* Ο Νίκος Φίλης είναι βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ - Π.Σ., τομεάρχης Παιδείας και π. υπουργός Παιδείας